• Anonym (aj)

spiraltrådar precis vid slidöppningen-väldigt ont!

Satte in en spiral för 5 dagar sen och har haft jätte ont sedan dess (har endometrios med). Det jag undra över är spiraltrådarna att hur tydligt eller långt ner ska dom sitta? Det stod 2 cm på pappret jag fick med hem. Har haft sådan värk och konstig känsla så jag skulle känna efter trådarna så inte den har åkt ut. Känns som 3-4 cm och dom sitter precis innanför själva slidöppningen. Har aldrig haft spiral så vet inte hur trådarna ska kännas.
    Efter insättningen har jag haft (ursäkta beskr) bruna flytningar fram tills igår då det börja som rinna till mer som klar vätska med dessa flytningar och idag har blödningen ökat en hel del. Har förstått att det kan kännas olika beroende på var i menscykeln man är och har inte haft mens sen innan insättningen (hormonbehandling mot endon)
    Känner inte någon spiral och törs inte peta nåt längre in heller, ska det vara så här? Äter starka värktabletter just nuRynkar på näsan

• Svar på tråden spiraltrådar precis vid slidöppningen-väldigt ont!
  • och

Klart du inte ska ha så ont. Ring sjukvårdsupplysningen snarast så kan de slussa dig vidare.

The hard way is the right way.
  • Anonym (aj)

någon med spiral som kan svara? det är en mirena hormonspiral förresten

• Anonym (aj)

ja jag har tänkt så men man kanske har jätte ont efter eller mer ont då jag har endometrios. ville bara veta hur trådarna ska kännas eller om jag är för orolig i onödan
    men jag uppskattar ditt svar, får ringa in ikväll om det fortsätter så här

• och

Om du har flytningar, ökade blödningar och smärta föreslår jag att du kontaktar sjukvården snarast. Inte vänta på att fler som uttryckligen säger att de har spiral ska svara.

Spiralen kan ha halkat ur, du kan ha en infektion och behöva medicin eller så är det normalt. Men det kan ingen på FL svara på. Hur långa spiraltrådarna är beror på hur kort barnmorskan har klippt av dom. Det i sig säger inget heller.

The hard way is the right way.
  • enavmig

Trådarna ska inte kännas då långt ner, då har BM antingen missat klippa av den eller så är kanske spiralen på väg ut? Jag kunde precis känna min tråd med fingertoppen när jag hade spiral. BM sa att är de för långa finns ju risken att man råkar dra i spiralen under sex eller vid tamponganvändning.

Tycker absolut du ska kontakta sjukvården, dels för att få kollat att allt är som det ska och dels för att de kanske finns något annat du kan få för att slippa ha ont.

• Hoppfull84

har spiral sedan i aug.
    blödde mer eller mindre som vanlig mens varje dag i 2,5mån, hade mensvärk första veckan.  sedan har det varit helt blödningsfritt.
    min bm lät trådarna vara lite längre med flit, så att om jag ångrade mig och ville ta ut den skulle det gå lättare. jag fick redan vid insättningen tid för ett återbesök då hon kortade ner trådarna ca 3 månader efter insättning.
    är det inte meningen att de ska korta av trådarna om några månader? har du inte fått tid för återbesök?

• Anonym

Min spiral kröp ut. Gjorde inte ont på mig, men dock på killen som nästan spetsade familjelyckan... Ring 1177 tycker jag.

• Anonym (aj)

2 cm sa dom att trådarna ska vara på mig, det skrev jag i första inlägget. Tappen kanske är lite längre ner då man blöder men det är nog som ni skriver att dom inte ska sitta så långt ner och skulle gissa i sånt fall att dom är en bra bit över 3 cm. Dom sa inget om återbesök eller om att korta ned trådarna (sövdes när det gjordes) men antar det är endo mottagningen som skickar tid för återbesök.
    Jag får ta ringa in till sjukhuset eller 1177, tack för svaren om trådarna, har som sagt aldrig haft spiral (och givetvis kan ingen här avgöra korrekt om de är för långa eller om något är galet, ville bara höra med er andra som har eller har haft spiral) Tacksam för alla svar, då det är så svårt och veta när man ändå har endometrios som ger ifrån sig värk med och förvärras vid blödning

• Anonym (aj)

kan uppdatera och tala om att spiralen är ute nu, den hade vandrat en bra bit så dom drog ut den. Tack för svaren

Svar på tråden spiraltrådar precis vid slidöppningen-väldigt ont!