• Snova

Hur lång tid ska man vänta mellan intag av järn och kalcium?

För optimal effekt av järnet? Blir alltid så sugen på glass eller yoghurt bara för att jag tagit en järntablett, typiskt!

Hur länge vänta?

• Svar på tråden Hur lång tid ska man vänta mellan intag av järn och kalcium?
  • BillaBong

Det undrar jag med! Men jag dras mest till filmjölk ... i määängder! Så det skulle vara bra att veta

• Snova

Denna kalciumfetisch är jobbig! Men just nu dras jag allra mest till blodapelsiner och det funkar ju kanon med järn. Eller, det är generellt, just precis nu dras jag till hallonyoggi...

• zelda71

2 timmar före eller efter måltid enligt min bm.

• BillaBong

Snova:
    Ja, det där kan skifta rätt bra har jag märkt Ena veckan är det BARA a-fil och skivad banan som gäller och andra är det bara risgrynsgröt

Blodapelsin = c-vitamin och det är ju kanon! Kunde suget inte fått hålla sig till det?

• Snova

Tack zelda! Fler? Alltid bra med flera källor bara.

• lata kocken Johanna

ung 2 h

men det är inte katastrof om du skulle käka kalcium
    järnupptaget minskar 20-30% vid intag av motsvarande 2 dl mjölk i samband med järnintaget

• Snova

Bra, mitt schema är perfekt! Middag runt 20.00 till Nikolaj & Julie, järntablett och juice till den. Vid 22-23 intar jag yoggi eller glass. Great!

Jag läste 50 % men det var bara den berömda "nån" härinne som sa!

• Snova

När vi ändå är inne på detta; hur mkt minskar kaffe/te/cola upptaget av järn? Idag när jag kom hem var jag så sugen på blodapelsiner och te...

• lata kocken Johanna

jooo det var det doctorC

det blir ju ca 20-35 om man vänder på det - snacka om att jag har hjärnsläpp
    får väl skylla på stress
    nu har det väl lugnat ner sej lite....

cola minskar inte upptaget så vitt jag vet
    det är vissa av garvsyrorna i kaffe, the mm som hämmar till viss del men det är ju bättre att få i sej järnet än att skippa det iallafall

Svar på tråden Hur lång tid ska man vänta mellan intag av järn och kalcium?