• Gul Katt

    Hur länge kan man använda gamla kryddor?

    Har städat bland kryddburkarna nu och har funderingar på vilka jag måste slänga...Hur länge efter bäst före datumet kan man använda kryddor?
    Känns som att det inte är något man akut måste slänga...Har bland annat en burk med curry som gick ut i oktober. Den måste jag väl kunna ha kvar?
    Sen tror jag det var oregano som gick ut i våras...Kan jag spara den ett tag till?  

  • Svar på tråden Hur länge kan man använda gamla kryddor?
  • MajaVira

    Kryddor blir sällan dåliga, de tappar bara smaken när de blir för gamla. Så spara du kryddorna ett tag till.

  • whitetrach86

    som innan skriver så försvinner smaken och jag tycker iaf att det är rätt onödigt att spara något som inte kommer ge smak till maten Glad

  • Frontline

    Kryddorna tappar bara i smak så du kan ha dom bra länge till, bara att ha på mera istället.
    Just curry hade jag en burk på jobbet som var mer en 4 år efter bäst före och det var inget fel på den dock lite klen bara...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Gul Katt

    Då får dom stå ett tag till...Tråkigt att slänga när det är mycket kvar..
    Tänkte mest ifall det blev något fel på dom, eller ändrade smak på något vis...Men blir dom bara klenare så får man väll krydda desto mer då =)

Svar på tråden Hur länge kan man använda gamla kryddor?