• klogu

Alkoholfri glögg för oss gravida

Jahapp, så var det juletider och glöggtider. Jag letar efter alkoholfri glögg. Nån som har några bra tips? Tycker inte att jag hittar några. Det står alkoholfri men ändå står det 0,5% på. Då är det ju inte alkoholfritt...

• Svar på tråden Alkoholfri glögg för oss gravida
  • Frontline

Står det alkoholfri så kan du dricka den oavsett om den innehåller 0.5% alkohol det är absolut ingen fara.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • klogu

Ok... Men varför står det alkoholfri? 0,5% är ju ändå 0,5%. Då är den ju 99,5% alkoholfri...

• Frontline

Antar att du inte dricker filmjölk eller juice för även i det har du alkohol...

• klogu

Frontline skrev 2011-12-02 18:55:44 följande:
    Antar att du inte dricker filmjölk eller juice för även i det har du alkohol...

Men i filmjölk och juice är det så minimalt att det inte ens står på förpackningen. Det jag reagerar på är att det står alkoholfri på framsidan men i innehållsförteckningen står alkoholen ändå med. Då blir jag fundersam.

MammaEmelie91 skrev 2011-12-02 18:54:39 följande:
    Upp till 0,5% så räknas det som alkoholfritt.

Hade jag ingen aning om... Man lär sig något nytt varje dag...

• SaraMichaela

Äppelglöggen på systemet är heelt alkoholfri och super god! Dricker den även när jag inte varit gravid.

• Frontline
    klogu skrev 2011-12-02 19:00:36 följande:

Men i filmjölk och juice är det så minimalt att det inte ens står på förpackningen. Det jag reagerar på är att det står alkoholfri på framsidan men i innehållsförteckningen står alkoholen ändå med. Då blir jag fundersam.

MammaEmelie91 skrev 2011-12-02 18:54:39 följande:
    Upp till 0,5% så räknas det som alkoholfritt.

Eftersom det är under gränsen för vad man enligt Livsmedelsverket måste deklarera – gränsen går vid 1,2 % så behöver man inte skriva ut det på förpackningen...
  • klogu
    Frontline skrev 2011-12-02 19:13:34 följande:
    Eftersom det är under gränsen för vad man enligt Livsmedelsverket måste deklarera – gränsen går vid 1,2 % så behöver man inte skriva ut det på förpackningen...

Aha! Då ska jag undersöka marknaden igen.
  • She is Me

Den godaste glöggen som är koncentrad saftglögg från saturnus, finns på Ica, godare än all annan glögg med alkohol. Blanda den 50/50 tycker jag är lagom.

Svar på tråden Alkoholfri glögg för oss gravida