• Cimmie

Ingen känsel efter snitt

Hej! 
    Jag gjorde akut kejsarsnitt för 2 veckor sen. Och nu när jag väl har vågat ta mig tid att titta och känna har jag upptäck att 1cm under naveln har jag ingen känsel och nästan ända ner till mitt bäckenben. Man kan väl säga att den lilla (bilringen) på magen har jag ingen känsel och jag undrar ska det vara så? Ska man verkligen tappa känseln?

Under mitt snitt så fick jag tillbaka min smärtkänsel vilket gjorde att dom fick pumpa i mig massa smärtstillande, kan detta ha nåt med att jag ej har någon känsel?

Tack på förhand! //cim 

• Svar på tråden Ingen känsel efter snitt
  • And3RZsoN

Jag känner inget där heller :) gjorde snitt 30 juli i år tror det kan ta olika lång tid t.om år innan den kommer tillbaka, vissa får aldrig tillbaka den. Men vad gör det ut kom ju världens finaste unge så det är det värt

• Little Ms Chatterbox

Så var det för mig efter mitt snitt, det blev lite bättre efter ca 6 månader men känseln kom inte tillbaka helt. Vid nästa graviditet kände jag inte sparkar på samma sätt och stora delar av gravidmagen var bortdomnad/mindre känslig samtidigt som jag kunde vara superkänslig på ett annat sätt. Speciellt på själva snittet som ligger väldigt långt ner och får lätt plitor och sånt för det är i hårväxt regionen. Att klämma dom är verkligen otrevligt.

Mitt snitt var verkligen nödvändigt, fick HF och snittades i v. 30+4 men med den vetskapen jag har hade jag aldrig valt att göra ett snitt "frivilligt". Alla har sina orsaker men för mig var snittet verkligen inte något bra händelse.  

• kixan

Det är helt normalt, jag tror att känseln kommer tillbaks för de flesta. Det är nästan ett år sen jag blev akutsnittad och jag har nästan helt fått tillbaks känseln, det är bara lite "domnat" strax ovanför snittet, men inget jag tänker på så ofta. Men det tog säkert ett halvår innan det började kännas någorlunda normalt.

A -03, F -05, V -10
  • Limja

Som andra skrivit är det väl rätt vanligt.
    Jag hade mycket känselbortfall första tiden efter, men så småningom kom det tillbaka.
    Nu har det gått drygt 3 år sen mitt akutsnitt och jag har inte riktigt samma känsel i området kring ärret (som numera bara är ett jättetunnt vitt streck, första veckorna vågade inte jag heller titta på hur det såg ut).

• JM76

Samma här. Det är över två år sedan mitt snitt och jag har fortfarande inte fått tillbaka känseln helt precis vid ärret.

• Little Ms Chatterbox
    Little Ms Chatterbox skrev 2011-12-02 19:49:14 följande:
    Så var det för mig efter mitt snitt, det blev lite bättre efter ca 6 månader men känseln kom inte tillbaka helt. Vid nästa graviditet kände jag inte sparkar på samma sätt och stora delar av gravidmagen var bortdomnad/mindre känslig samtidigt som jag kunde vara superkänslig på ett annat sätt. Speciellt på själva snittet som ligger väldigt långt ner och får lätt plitor och sånt för det är i hårväxt regionen. Att klämma dom är verkligen otrevligt.

Mitt snitt var verkligen nödvändigt, fick HF och snittades i v. 30+4 men med den vetskapen jag har hade jag aldrig valt att göra ett snitt "frivilligt". Alla har sina orsaker men för mig var snittet verkligen inte något bra händelse.  
    Ska tillägga att det är 9½ år sen jag gjorde mitt snitt
Svar på tråden Ingen känsel efter snitt