• GladaVirre

POLSKA recept sökes

Hej!

Jag söker lite polska recpet!! Speciellt till en soppa, rödbetssoppa med små piroger i!! snälla nån som vet?? ( alla förslag är välkomna)

tack!!!

• Svar på tråden POLSKA recept sökes
  • Kary

Hej! Kan försöka leta fram ett recept lite senare men det du beskriver heter barszcz (soppan) z uszkami (pirogerna). Vi äter alltid det pa julafton...

• Kakmonstret

Hittade mammas recept på soppa och piroger. Själv vet jag inte hur det här receptet smakar. Tyvärr vet jag inte till hur många pers receptet är.

Soppa:
    5-6 stora rödbetor
    2 l kokt vatten
    2 tsk socker
    1 bit rågbröd
    3 torkade svampar
    1 liten gul lök
    2 buljongtärningar
    ev 1 riven rödbeta

1. Skala fem stora rödbetor och skär dem i bitar. Lägg dem i en 2-litersburk och häll kokt, avsvalnat vatten över dem.
    Lägg i 2 tsk socker och 10 cm av en bit rågbröd.
    Burken ska stå minst 5 dagar. Skumma varje dag. Det kan se ut som mögel med det är rödbetorna som ger ifrån sig ett skum som är ofarligt.

2. Sila saften och häll över den i en kastrull.
    Riv ner en lök i saften.
    Koka tre torkade svampar i en timme och rör ner essänsen i saften.
    Lös upp 1-2 buljongtärningar.

Värm upp soppan men låt den inte koka. Kokar den förlorar den färge. (Skulle det inträffa räddas soppan genom att man river ner en färsk rödbeta) Serveras med varma piroger.

Precis innan man serverar soppan kan man riva ner lite rödbeta. Färger blir då vackert klarröd.

Köttpiroger:
    Till degen: 1 paket djupfrysta smördegsplattor (blir lika bra som hemmagjord deg)
    Fyllning:
    3 hekto blandfärs
    1 liten gul lök
    1 stor röd paprika
    1 vitlöksklyfta
    2 msk matpuré
    salt och peppar

Börja med att göra fyllningen. Fräs den hackade löken tillsammans med färsen så att den blir smulig. Pressa ner en vitlöksklyfta och häll på lite vatten. Låt röran koka i ca 10 min. Hacka paprikan och rör ner den tillsammmans med tomatpuren. Krydda och rör om. Låt alltihop koka i 10 minuter till och ställ sedan fyllningen att svalna.

Sätt ugnen på 250 grader. Ta fram smördegsplattorna och låt dem tina i 15 min i rumstemperatur. Dela varje platta i två delar, lägg på fyllningen och vik dem så att de blir trekanter. Pensla med ägg och grädda 15 min.

Pirogerna kan gräddas dagen innnan och sedan värmas upp i ugn när soppan börjar bli färdig.

• Kakmonstret

En polsk rätt som jag brukade tycka om (har inte ätit den på evigheter) är Bigos. Det är i stort sett bara kål och kött. Om du vill kan jag be mamma om recept till det.

Är det något mer speciellt du är ute efter?

• Mumin

Här har du en polska som älskar polsk mat!

Min kompis har ett bra recept på snabbare barscz än Kakmonstrets ovan. Om du vill kan jag ta reda på det.

• Mumin

PS. Det är ett bra recept, soppan blir skitgod!

Förresten, min mamma gör alltid pirogerna till soppan av vanlig pastadeg och en fyllning av köttfärs, lök, salt och peppar. Kanongoda!
    Men det finns nästan lika många variationer som det finns polska mammor .

Kary, vi äter alltid klar svampsoppa och uszka med fyllning gjord på torkad skogssvamp på julafton. Men barscz är nog vanligare.

• Kary

Har ocksa ätit svampsoppa en gang när vi firade med en annan familj. Som sagt ovan finns det hur manga varianter som helst pa barszcz...all fran röd buljong-aktig soppa (klar) till en med massa grönsaker i eller mer "grumlig" med grädde el liknande. Iom att polen är ett katolskt land sa äter man inte kött pa julafton pga fastan sa pirogerna brukar vara fyllda med svamp och kal...

• Kakmonstret

Äter de inte kött på julafton? Där ser man, man lär sig nåt nytt varje dag.
    "Mitt" recept verkade väldigt krångligt, men det var det enda jag hittade.
    Jag har bara firat jul i Polen en gång, och den enda maten jag kommer ihåg är just soppan.

• GladaVirre

ok tack så hemskt mycket! skiver till var o en, men här är vi inte katoler så här äts det kött året om. Men man kan ju blanda..ja det är den lite lätta soppan (utan massa grönsaker, lite lättare så den inte är så tjock) Men ändå kul o testa allt!

är det creamfrech man kan ha en klick av till barszcz`?

Jag är inte den bästa kocken så lätta recept är välkomna, haha! tack ni!! kram!

• Mumin

Jag ska försöka komma ihåg att ta det lätta receptet. Den är den "gräddiga" varianten, blir ganska tunn och man kan tex ha mosad potatis eller vanlig kokt potatis till. Återkommer!

Svar på tråden POLSKA recept sökes