• Mummy

30-års resa, vart skulle ni åka?

Vi (eller, mest JAG) planerar att vi tillsammans i familjen ska åka på en längre resa då jag fyller 30. Det är drygt 2 år kvar så pengar måste börjas sparas. Barnen kommer då vara 7 och snart 9 år., så resan ska även anpassas efter dem. Men vart vill man åka?
    Vart skulle ni åka? Har ni något land ni kan rekomendera och varför/varför inte detta land?  

• Svar på tråden 30-års resa, vart skulle ni åka?
  • Nyfiken gul

beror väl på barnen lite också vad dom är intresserad av.. Vill dom bada och plaska dagarna i ända så kanske ett vattenland på hotellområdet kan passa? Då vet jag att Turkiet har massa såna fina ställen. Där finns också möjlighet att göra utflykter, besöka basarer och uppleva lite historia.

är dom storstadsbarn och uppskattar teknik, höga hus, linbanor, tunnelbanesystem och mängder av prylar, då kanske en tripp till New york kan vara något?

Disneyland i Paris?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Dixie

vilken årstid ska ni åka? 

jag tycker om att åka till USA och där finns ju mycket att välja på - sol och nöjesparker i Florida kan kanske vara ngt!? 

• slinkywookie

Fyller 30 under forsta halva av 2012 och ska tillbringa 2 veckor pa segelbat pa Whitsundays. Valde mellan det och Galapagos:)

Inget av dom ar nog speciellt barnvanligt, sa USA kanske ar battre for familjer med ungar i slaptag?

Bild fran Google, Whitsundays.

• evaoregon

När på året har du födelsedag?  Jag skulle t ex inte åka till Florida när det är supervarmt och orkansäsong.

• evaoregon
    slinkywookie skrev 2011-12-03 11:34:26 följande:
    Fyller 30 under forsta halva av 2012 och ska tillbringa 2 veckor pa segelbat pa Whitsundays. Valde mellan det och Galapagos:)

Inget av dom ar nog speciellt barnvanligt, sa USA kanske ar battre for familjer med ungar i slaptag?

Galapagos kan funka bra med barn.  Det finns familjeresor dit som t ex denna

www.gadventures.com/trips/galapagos-family-adventure/SEGF/2012/
  • cherrycupecake83

beror ju lite på när på året du fyller? och hur är dina barn och man till sinnet?

är det full rulle familj eller lata sig med salta bad och sol?  

• evaoregon
    cherrycupecake83 skrev 2011-12-03 18:47:43 följande:
    beror ju lite på när på året du fyller?
    Jo, precis.
  • evaoregon

Vad har ni för ungefärlig budget för resan?  Hur länge har ni tänkt vara borta?

• Mummy

Missade en hel del info

Jag fyller år i februari och det är då jag vill att vi ska åka. Dock verkar det ju vara svårt för barn att få ledigt från skolan numer. Skulle så vara fallet så får det i "värsta fall"  bli under sommaren. Vi har ingen budget än utan vi bestämmer väl vart i vill åka och sen får sparandet anpassas efter det. Dock inga drömresor som jordenrunt på 4 månader
    Enda kravet egentligen är väl att man ska kunna bada delar av resan samt att det finns intressanta saker att titta på (alltså inte enbart ligga-på-stranden-semester).

• Irme

Till Harry Potter theme park i Florida. 

Eller Ishotellet i Sverige.

Eller späckhuggar-safari i Norge. 

• Dixie

men i februari är det ju sportlov - kanske kan ni lägga resan under lovet?! 

Dubai kan kanske vara ngt!? där kan man bada, shoppa och åka på "ökensafari" 

• Mummy

Tack för alla superroliga tips!
    USA gillar jag/vi och sonen har aldrig vart där, så det är absolut ett bra tips.
    Dubai tycker jag låter intressant. 
    Trodde någon skulle föreslå Thailand, malaysia eller liknande  

Svar på tråden 30-års resa, vart skulle ni åka?