• ulle85

ge vuxen nässpray till barn?

Har en kille på 6mån som har blivit väldigt förkyld och tät i näsan... har gjort koksaltlösning å gett honom. men han är fortfarande väldigt tät. har bara nässpray för vuxna. man kan inte ge ett sprut i varje borre till honom av den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-02 23:58
    Rubriken bör vara:
    Kan jag ge nässpray som är avsedd för vuxna till mitt barn...

• Svar på tråden ge vuxen nässpray till barn?
  • mrshannah

Nej, det bör du inte ge! Om du ammar kan du sätta några droppar bröstmjölk i näsan :) Brukar funka superbra!

Koksaltlösning är inget farligt och det kan du skölja med flera gånger.

Se till att höja huvudändan på sängen och ha svalt i rummet - underlättar.

Lycka till!

• whitetrach86

nej det skulle jag inte göra.. speciellt inte till en 6 månaders! Vuxen spray är alldeles för starkt för en så liten. Finns ju en anledning till att det finns babyspray från 6 månader och att man innan det inte ska använda spray alls.

• Frontline

Du inte bara bör undvika det utan du ska inte ens tänka tanken på att ge det.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • ulle85

Tänkte nästan att man inte skulle ge de... ammar gör ja inte... sängen är höjd i huvudändan... just nu sover han gott. men låter tät... han har väl vett å andas med munnen när de inte går med näsan, eller?

• Rhoda Horswunce

Njae, jag vet inte om det är så bra... Har du nezeril 0,5 mg och ger ett sprut i varje näsborre så får han i sig 2,5 ggr så stor dos som den rekommenderade. Kanske skulle du kunna späda ut den med koksaltlösningen och sedan ge med pipett/doseringsspruta, om du har någon?

• Rhoda Horswunce

Ok, sover han så lider han säkert inte så mycket. Försök vänta tills imorgon och köp rätt nässpray då istället.

• Frontline

Tänk gärna över din TS...

ge vuxen nässpray till barn?

Kan bli en lustig tolkning...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • xXMaLoXx

Jag själv använder nässpray för barn när jag blir förkyld. Så, jag skulle inte ge mitt barn nässpray avsedda för vuxna. Rent generellt så undviker jag nässpray så långt det går. Vid kraftiga förkylningar möjligtvis, då jag vill förebygga problem med öronen te x. Köp eller gör koksaltslösning. Googla koksaltlösning, så får du en uppsjö av träffar på recept :). Enkelt och effektivt...och du kan använda det utan restrektioner.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • cicci85

Skulle jag absolut inte göra! Jag kan inte ens använda vuxen-nässpray själv eftersom den är så stark...

• flickan85

Finns näspray till bebisar på apoteket...

• matilda77

som andra skrivit så finns det baby och barn dropar att köpa med svagare styrka om det blir olidligt!
    brukar dock vara från 7 månader tror jag.....

Svar på tråden ge vuxen nässpray till barn?