• Max mamma

6-åring med hemorojd

Hej har en 6-åring som har en hemorojd.
    Han har alltid varit hård i magen och har inte hft en regelbunden avföring.
    Alltså förstoppad ett par ggr.

Sen vi börjat ge LACTULOS varje morron så har det hela blitt bättre,han får bajsa varje kväll innan han går å lägger sej.

Men...
    ...när vi torkat eller han torkat sej själv så säger hanatt det känns som om det sitter kvar,men det är ju hans hemorojd som känns.
    Sen gör det ont en stund efter det han varit på toa å bajsat,men sen har han inga problem.

VAD ska jag göra?Gör man ngt åt hemorojder?
    Finns det ngn salva på apoteket som INTE är receptbelagd?
    Vill ju hjälpa hnm såklart!

Har dessutom ALDRIG hört ett barn haft hemorojder!!Berr det på att han alltid varit hård i magen?

Tacksam för tips å svar på min fråga!

Camilla

• Svar på tråden 6-åring med hemorojd
  • varfördåför

xyloprockt.. heter väl den reseptriasalvan.. man kan inte göra nå annat än att hålla bajset mjukt.. hålla rentoch möjligen smörja med någon salva.. (mjukgörande salva kan ju var bra också.. eller en lokalbedövande salva, vet dock inte om de finns receptfritt)

• Max mamma

Tack...ska kolla på apoteket i morron...xylocainsalva kanske man kan smörja med den är ju bedövande...

C.

• Någon

Stackars honom! Xyloproct-salvan är lite bedövande (därav "Xylo") och är som sagt receptfri.

Men, jag skulle kontakta vårdcentralen så att de fick kolla. Det kan i vissa fall vara annat och om det är mycket besvärligt finns det olika metoder för att få bort problemet. Kanske värt att kolla eftersom han är så liten.

Lycka till och en kram till din son!

• varfördåför

jepp.. xyloproct är åde uttorkande och klådstillande.. xylocainsalva är smärtlindrande

• Max mamma

Tackar för era svar!

Vi får se hur det blir....ska köpa salvan i morron å använda den.
    Sen får vi se om det blir värre måste vi kontakta dr.

Tack flickor,ni är ju bäst!

Camilla

• Theresa1

Jag hade Xyloproct och den är jättebra, plus att den hjälper bajset att glida ut lite smidigare, men det gör ju säkert alla salvor. Iaf så tycker jag den är jättebra, men ni bör ju höra av er till BVC eller VC för det är ju inte jättekul att ha en sån där

• Lm71

Min dotter har & har haft mkt problem med magen. När hon var 6 år fick vi söka för detta då hon blödde varje gång hon gick på toaletten. Hon hade då fått en analfissur (spricka i ändtarmen) som inte ville läka riktigt. Hon fick då Cilaxoraldroppar som vi hade en ganska lång tid, men med tiden blev det bättre. Dock har hon fortfarande bekymmer ibland (är snart 11) men vi försöker lösa detta med kost, mkt dricka & motion. Vad gäller hemorojder så ska de ju kunna gå tillbaks om man bara får bukt med den hårda avföringen,men det kan ju ta tid. Har man stora besvär av dem vet jag att det går att operera, men jag vet inte hur de ställer sig till detta när det gäller barn. Likaså vet jag inte hur det är med barn & xyloproct, det var inget de rekommenderade för min flicka, utan vaselin eller barnolja för att avföringen skulle glida ut lättare. men ta kontakt med läkare (vilket du kanske redan har gjort) så har han säkert svar på hur du ska gå tillväga...
    Lycka till

Svar på tråden 6-åring med hemorojd