• 2012 84

Liten näsa/näsben. Orolig för downs

Gjorde UL vecka 12 och på bilderna har bebisen väldigt liten näsa. Kan dock inte avgöra om där finns näsben. Har läst att barn med downs har väldigt litet eller inget näsben. BM sa inget om detta, men hon kanske inte ville oroa mig, utan tyckte det kunde vänta till RUL.

Jag kan inte släppa detta nu och oroar mig så. Någon mer som fått bilder runt denna veckan som också sett ut så?

Ska väl också tillägga att jag själv har en väldigt liten näsa.

• Svar på tråden Liten näsa/näsben. Orolig för downs
  • Momalicious

Jag såg knappt näsan i vecka 12 så jag tror inte du behöver oroa dig. Man vet ju aldrig, men som sagt så är min son frisk.

• 2012 84

Okej, det låter ju bra. Jag tycker bara att bilderna i övrigt är så pass skarpa att det borde synas mer. Men det är kanske normalt. Jag har lagt upp två bilder i mitt galleri, ta gärna en titt.

• 2012 84

På den enda bilden ser näsan "normal" ut och på den andra mycket mindre..

• Jeanette28

Det kollade dem inte pa mig tills jag var i vecka 20 tror jag... Kanns som det ar lite tidigt an.

• Colisa
    2012 84 skrev 2011-12-03 00:23:51 följande:
    På den enda bilden ser näsan "normal" ut och på den andra mycket mindre..
    Tänk på att en ultraljudsbild visar ett tvärsnitt. "Snittar" man lite snett visas alltså näsans storlek ute på sidan och där är den ju mindre. På en bild ännu längre ut syns inte näsan alls.
  • slinkywookie
    2012 84 skrev 2011-12-02 23:39:43 följande:

Gjorde UL vecka 12 och på bilderna har bebisen väldigt liten näsa. Kan dock inte avgöra om där finns näsben. Har läst att barn med downs har väldigt litet eller inget näsben. BM sa inget om detta, men hon kanske inte ville oroa mig, utan tyckte det kunde vänta till RUL.

Jag kan inte släppa detta nu och oroar mig så. Någon mer som fått bilder runt denna veckan som också sett ut så?

Ska väl också tillägga att jag själv har en väldigt liten näsa.

Att nasan ar liten ar inte ett tecken pa DS, utan avsaknaden av nasben och platt ansiktsvinkel (folk med Trisomy 21 har flata ansikten, det ar synligt redan pa RUL).
  • Jeanette28

Vet inte hur dem gor dar hemma, men har i usa sa testar man risken for downs nar man ar i vecka 12 tror jag. Det ar ett UL och ett blodprov. Dem kan inte saga sakert saklart, men man hamnar i olika riskkategorier.

• Alisa

Är du riktigt orolig så fråga om KUB/NUPP (något av dem). Våran son hade ds och det syntes inte på RUL, man kollade v'l helt enkelt inte efter det. Samtliga organ såg bra ut.

Svar på tråden Liten näsa/näsben. Orolig för downs