• Anonym

Jag kan INTE sova men är trött som f*n ...Gravid v33!

Jaha, då sitter jag här igen..en vecka av sömnproblem har hållt i sig nu,
    Jag kan max sova 3 timmar på natten, ändå är jag hur trött som helst..somnar vid 23 på kvällen, blir då så trött att det känns som jag hamnar i koma, vaknar klockan 01 - sen är det kört..sitter vaken efter det tills klockan blir tidig morgn..kan bara inte somna om! Alltid samma sak! och då kommer verkligheten ikapp mig för jag har en 1 åring att ta hand om.

Blir helt slutkörd, blir fruktansvärt trött igen vid 10 tiden på morgnen eller liknande, men då går det ju inte att sova! Så då är hela dagen förstörd och jag blir den mest grinigaste människan på denna vår jord..blir yr, kallsvettas, svimmningskänslor och SÅ JÄVLA TRÖTT!  det sjuka är att det inte alltid som jag lyckas somna ens när 1 åringen lägger sig för att sova middag..För nej, då ska jag åter igen ligga och vrida och vända mig i sängen. Va f*an är problemet? jag orkar inte med detta mer..detta slutar med att jag inget annat kan göra än att ligga i soffan hela dagen och må skit när mannen kommer hem från jobbet, jag har ju inget liv! 

känns som jag håller¨på att nå bristningsgränsen..och som en fd-rökare, känns det inge bra..men såklart jag håller mig borta..men rökningen var mitt lugn...   

En annan sak, jag har börjar svettas som en gris på natten, vaknar alltid av att jag är jätte blöt! är det normalt hos höggravida? Hade aldrig problem min första graviditet så där är jag ovetandes.. 

• Svar på tråden Jag kan INTE sova men är trött som f*n ...Gravid v33!
  • matilda77

Låter precis som jag det där!!!! Max 4 h natt och när dottern sover middag ligger jag på soffan 2 h men inte somnar jag! Kanske 20 min sen mår jag sämre än innan.... Jag är i v 30 var likadan med dottern!
    Sambon jobbar utomlands så jag har inte mycket avlastning.
    Skillnaden mellan oss är nog att jag inte är speciellt trött! Jag verkar klara mig på dessa timmar men om jag inte får vila på dan så är det kört och mitt tålamod är likamed noll,vilket gör att jag stressar med rutiner så jag ska få min rast på 2 timmar varje dag.

Jag skriver mer sen, måste fixa frukost nu....

• Annaapannaa

Har samma problem, är också i v 33. Tar minst 1-2h innan jag lyckas somna när jag lägger mig, och då är jag endå trött. Sen vaknar jag varje gång jag vänder på mig under natten, och kan sen inte somna om. Sjukt frustrerande å ligga vaken å vrida på sig hela tiden. Men bara härda ut antar jag?

• Anonym

v25 och har också hemska sömnproblem..
    inte kunnat sova på hela natten och det är ungefär varannan dag jag har det här..

• Anonym

Hej, Jag hade likadant som dig, Undrar om mitt inte började tidigare. Kunde inte sova, så de blev mycket surfande och film tittande mitt i natten. Men hade det inte lika jobbigt som dig då jag inte var så trött sen på dagarna fast det inte blev mycket till sömn på natten.Så ja hoppas det går över för dig snart så du kan sova. 

Att man svettades på natten det gjorde man och ännu mera sen när man fått barn. Fick byta ut täcket till ett mycket tunnare då man vaknade helt genom blöt. :(
    (jag som alltid frusit innan på nätterna och haft flera täcken på mig).  

Hoppas det vänder snart för dig!  

• matilda77

En sak.... Upptäkte redan då dottern bara var några dagr gammal att om Jag skulle någon som helst chans till en lur dagtid för att ta igen mig så var det på soffan, helt kravlöst och slötittandes på tv så kan jag få till hela 20 min där! Oftast bara 10 men rekordet är 30! Skulle jag ligga I sängen blir det som för dig inte en blund! Prova det!!!!

• jessamy

Hade också såna problem när jag var gravid. Jag hade fått lergigan utskrivet för illamående och klåda så tog dom två kvällar i veckan. Då smnade jag skaplgit snabbt och sov bättre under natten.

• Nr 1 2012

Jag är i vecka 31 nu och har haft sömnproblem till och från. Nu är jag inne i en "bra" period och sover ca 6 timmar/natt. Och på tal om svettningar så är jag också utsatt för dem. Vissa nätter svettas jag ihjäl och vissa svettas jag mindre, jag har ett glidlakan och den hjälper inte direkt huden att andas.. :/ Sömnen tror jag kan beropå att kroppen förbereder sig inför vad som komma skall ;)

• Anonym (känner igen)

Hade precis likadant båda mina graviditeter med väldigt svårt att sova. Det är tungt att jobba när man ständigt är supertröttt men på något sätt måste det ju gå och det är ju övergående, mina problem varade ca 3 månader. Tänk dem som ständigt har svåra sömnproblem... Jag valde efter ett tag att istället för att ligga och vrida och vända på mig gå upp när jag vaknade och sitta och läsa, se på TV eller surfa några timmar /typ mellan 02-05) istället för att bara ligga och vrida och vända på mig vilket bara är stressande - ni vet typ "måste sova måste sova"

• Anonym

Varför kan ni inte sova? Är det obekvämt at ligga? För mycket tankar som maler i huvudet?

Om det är obekvämt kan jag tipsa om en gravidkudde. Den räddade mig från v.30 och fram till förlossningen. Hade jag fått välja mellan den och maken hade jag nog valt kudden

Och är det för mycket tankar som gör att ni har svårt att somna om efter toabesök etc så kan jag tipsa om avslappningsband (i lurar) eller lite meditation.

• Fru Massu

vaknar mkt på natten och märkte ganska snabbt att nör jag tittade på klockan varje gång jag gick upp o drack lr gick på toan så hade jag skitsvårt att somna om men sen slutade jag titta på klockan och då funkade det bättre, var inte stressad över tiden.. tex fan, har bara en timme på mig att sova tills man måste upp.

Dotter född 14 juni 2005, liten pojke beräknad 30 dec 2011
  • emmajohansson

Gud vad jag känner igen mig! När jag var höggravid GICK det bara inte att sova mer än fyra-fem timmar sen var det kört...Sen ligger man där och stirrar, vrider och vänder på sig utan att tänka på något särskilt annat än hur jävla trött man är.

Jag brukade gå upp och käka nåt eller ta en kopp te och lägga mig i soffan med en film, då kan man koppla bort tankarna och vila huvudet litegrann. I sängen liksom ligger man ju bara där och vrider sig..

kanske värt ett försök? lycka till och grattis i förskott=)

• Lumo

Alla ni med sömnproblem, läs:

Det är hormonerna som påverkar sömnen. Blir som om ni pimplat kaffe hela kvällen. Man är jättetrött men kan inte sova.

Hade precis samma båda mina grav (är nu k v 24 o börjar känna av det alltmer). Det bästa är att det försvinner samma dag som ni får barn, då hormonerna försvinner men då får man ju istället annat som håller en vaken på natten. :)

Lösningen:

Som en person skriver ovan, gå till doktorn o få recept på Lergigan. Det är en supermild liten tablett som är en allergitablett med biverkningen trötthet. Den är absolut ofarlig för gravida o mild nog att inte göra dig utslagen (som riktiga sömntabletter ju gör, o som man inte får ta som gravid). Du blir inte klubbad, o kan fortfarande gå upp 3-4 ggr per natt o pinka MEN med lergigan kommer du kunna somna om.

För min del räcker det dessutom med en halv tablett för att sova lugnt en hel natt.

• Lumo

Bebis12- gissar att du har foglossningar? Testa sidenlakan istället. Du halkar runt skönt när du vänder dig o slipper ligga inlindad. Mindre svettigt. Men visst, man svettas nog oavsett som gravid. Kan ligga helt naken i 19 graders temp på natten o svettas som en tok ändå. Huden är iskall men jag svettas, hehe...

Dessutom är sidenlakan grymt skönt, som att bli smekt av ett rosenblad varje gång man vänder sig. Även min man älskar dem.

Finns bra lakan på nätet att köpa, köpte mina från en dansk sida o är jättenöjd.

• Anonym

Har likadant... kan inte sova mer än ngn timme per natt. Är inte i toppform psykiskt just nu och när jag väl lyckas somna och ska vända mig i sängen vaknar jag pga att det gör ont att vända mig i sängen och efter det kan jag inte somna om då tankarna börjar snurra... blir en ond cirkel.
    Var hos läkaren på MVC och hon skrev ut Citodon till mig att ta till natten + Lergigan så natten till idag fick jag sova - välbehövligt!

• Viickee

alla ni me sömnproblem, jag hade samma sak har jag fortfarande och jag har bara 2 dagar till bf jag kom fram till att det är sambon som förstör natt sömnen för mig.. eftersom min partner rör sig och trycker ner madrassen lite så ligger man snett och det kan göra att man får jätte ont. jag flyttade ut på soffan för snart fyra veckor sen och nu sover jag som en stock om nätterna, eftersom jag ligger rakare men ändå lite upprätt i den nedsuttna soffan.. visst inget vidare för sexlivet eller den sociala mysfaktorn men sömn är lite viktigare nu innan fl.

annars kan man alltid be bm att skriva ut citodon eller likande så man får lite tvingad sömn..

• Anonym

Oj det var många som hade samma problem som mig! Jag som trodde jag var ensam om detta :)
    Just nu har jag åter igen varit vaken sedan klockan 04 och det har varit helt omöjligt att somna om trotts att jag är trött, kunde dessutom inte somna försen klockan var 02 - så 2 timmars sömn, det kommer ta på kraftena rejält idag!  Men det är bara att bita i det sura äpplet och gå och fixa frukots till lillen här hemma..usch, trött..så trött.    

• Frolic

Jag blir fan galen!!! Jag är supertrött. MEN jag har jätte ont i höger axel och käke, så jag kan inte ligga på höger sida. Jag får jätte ont nånstans inuti, under armhålan precis, eller ska man säga mitt emot hjärtat, på vänster sida av bröstkorgen, om jag ligger på vänster sida. Om jag ligger på rygg så kan jag inte andas och om jag låg på mage skulle bebisen bli platt som en pannkaka. Jag har tagit värktabletter som är ett jävla skämt, kuddgrejjen likaså, jag e så trött på detta nu!! 

Om jag inte har ont nånstans så sover jag 1 - 2 h åt gången mellan 0:00 och 04:00. Vad händer om man inte sover? är det inte farligt??

• Frolic
    Viickee skrev 2011-12-03 20:43:48 följande:

alla ni me sömnproblem, jag hade samma sak har jag fortfarande och jag har bara 2 dagar till bf jag kom fram till att det är sambon som förstör natt sömnen för mig.. eftersom min partner rör sig och trycker ner madrassen lite så ligger man snett och det kan göra att man får jätte ont. jag flyttade ut på soffan för snart fyra veckor sen och nu sover jag som en stock om nätterna, eftersom jag ligger rakare men ändå lite upprätt i den nedsuttna soffan.. visst inget vidare för sexlivet eller den sociala mysfaktorn men sömn är lite viktigare nu innan fl.

annars kan man alltid be bm att skriva ut citodon eller likande så man får lite tvingad sömn..

Jag har tänkt på det oxå (sambo trycker ner madrass), dessutom har vi, för att få plats med spjällsäng, bytt från 160cm bred säng till 120 cm. Men våran soffa e mjuk på ena sidan av en stenhård skarv och hård på andra sidan skarven.. det är en sk bäddsoffa. sämsta skiten sen Dacke. :( lyckligtvis blir det ny soffa, ny säng och större lgh i januari.
Svar på tråden Jag kan INTE sova men är trött som f*n ...Gravid v33!