• Happymom

Hund kissar inne på natten

Precis som rubriken lyder så kissar vår hund inne på nätterna. Hon är rumsren annars och kissar inte ens inne när hon är ensam hemma på dagarna. Av någon anledning så har hon fått för sig att det är okej att kissa inomhus nattetid. Hon säger inte till oss, vilket hon alltid gör dagtid.

Vi brukar ta sista kvällsrundan sent, vid 22-23.00 någonting. 

Vet inte om det hjälper att prata om hennes bakgrund, men hon var en vanvårdad hund som kissade på tidningspapper innan vi fick henne. Hon var lättlärd och blev helt rumsren (dagtid) på bara någon dag. Nu har vi haft henne i tre år och i perioder är hon helt rumsren, men så kommer dessa perioder då hon kissar inomhus på nätterna.     

Vad ska man göra? Sitta uppe och vakta henne på nätterna går liksom inte (hon kissar inte i sovrummen).  Har kommit på henne någon gång och det var runt 3-tiden (var uppe och hämtade vatten och hon fick en rejäl åthutning, men nästa natt gjorde hon ändå samma sak).

Hon är en fantastisk och härlig hund, men är så trött på att torka kiss vareviga morgon! Dessutom förstör det parketten.

Så tips tas tacksamt emot.

• Svar på tråden Hund kissar inne på natten
  • slutatsnusa

jag hade svårt att få min ena hund (1,5 år) rumsren. hon bajsade inne vilket är lättare att ta upp. i a f så stängde jag dörren till sovrummet så hon kunde inte komma ut i övriga huset. första natten hoppade hon ner ur sängen och gnällde varpå jag gick ut med henne. efter det så behövde hon inte gå ut på nätterna längre. om din hund inte sover i sängen eller ens inne i ditt sovrum tror jag på att begränsa dess utrymme med tex kompostgaller om nätterna då de inte vill kissa där de sover.
    självklart bra att kolla med veterinär, men det verkar konstigt att hon bara kissar inne ibland.
    är hon väldigt bunden till rutiner? kissar hon inne om dina tider ändras? bara en tanke

• Sensitive
    slutatsnusa skrev 2011-12-03 11:27:10 följande:
    jag hade svårt att få min ena hund (1,5 år) rumsren. hon bajsade inne vilket är lättare att ta upp. i a f så stängde jag dörren till sovrummet så hon kunde inte komma ut i övriga huset. första natten hoppade hon ner ur sängen och gnällde varpå jag gick ut med henne. efter det så behövde hon inte gå ut på nätterna längre. om din hund inte sover i sängen eller ens inne i ditt sovrum tror jag på att begränsa dess utrymme med tex kompostgaller om nätterna då de inte vill kissa där de sover.
    självklart bra att kolla med veterinär, men det verkar konstigt att hon bara kissar inne ibland.
    är hon väldigt bunden till rutiner? kissar hon inne om dina tider ändras? bara en tanke
  • Ramonapettersson

Hunden kanske har urinvägsinfektion , kanske ska kolla upp de:)

• Happymom
    plastkotte skrev 2011-12-03 11:10:07 följande:
    Har du tagit henne till veterinären? Kan ju vara något fysiskt..

Hon har varit på kontroll 1 gång om året och har varit fullständigt frisk, men vi har visserligen inte tagit upp det här problemet. Kanske ska göra det.. men tror egentligen inte att det är medicinskt.
  • Happymom
    slutatsnusa skrev 2011-12-03 11:27:10 följande:

Jo, hon skulle faktiskt kunna sova i vårt sovrum med stängd dörr. Det skulle nog fungera. Vi har en liten dotter som vi måste höra på nätterna, men vi skulle kunna använda en babywatch.

Tack för tipset! 
  • Joico

Dricker hon mycket på kvällen? Eller på dagen? Kissar hon normalt annars? Kissar hon på samma ställe varje natt? Har ni möjlighet att spärra av delar av bostaden under natten, så att hon inte kommer ut i vardagsrummet och parketten t.ex?

• MammaTillDomFinaste

mina hanhundar gör gärna sådär, speciellt vid löpen då men även annars också. speciellt på natten. så vi har gjort en liten "inhägnadf" med kompostgaller där deras bäddar är som dom kan vara i på natten. har funkat toppen!! dom säger aldrig till på natten utan sover lugnt, så de är bara en grej dom gör ungefär (väldigt störande grej) och dom gör de inte om dom sover i sina bäddar inne i "inhägnaden"

• Vilja 2013

Hej
    Min tik som är 13 veckor har ganska ofta kissat på dig när hon ligger och vilar sig. Hon gör det även ibland när hon ligger på sin sovplats. Hon behandlas just för urininfektion, finns det några tips ?

Häls
    Micke

Svar på tråden Hund kissar inne på natten