• Stiina86

Papillon eller pudel som första hund? (ej hundvan ÄN)

Har inte så mycket hundvana, men vill läsa på!  Min familj består av 3 barn 1 man :) är inne på papillon eller pudel.. Vilken tror ni som första  hund? Vill ha en hund som gillar promenader, mysa och som går bra med barn
    För och nackdelar?

• Svar på tråden Papillon eller pudel som första hund? (ej hundvan ÄN)
  • thegoddess

Pudel! Säger som föregående. Bichon frise är ett alternativ. Gudomlig ras! Ingen av dessa fäller men kräver lite frisering

• Ntme

Håller med tidigare talare! Pappillon ät väldigt skälliga av sig och envisa. Pudel är lättlärd och villig att göra matte/husse tillags. Ta en pudel av mellan strl IOM att du har barn. Blir lite "mer" hund att kosa med tex. Dvärg eller mellan. En kungspudel är ju modell stor

• Barbamamma

När jag var liten hade vi en papillon hona. Jag tycker att den rasen passar bättre till någon som lever själv, eller kanske ett par bara. I alla fall våran hund var så här: lite skällig, en riktig knähund, tyckte mer om vuxna än barn, tydde sig till en person i familjen, låg hellre i soffan än att typ leka/mysa. Så egentligen kanske det inte är en sån bra familjehund, men sen är det ju olika också. Och man måste verkligen ha tid att lägga ner på pälsen, borsta väldigt ofta och så. 

Kan inte så mycket om pudlar, men det kanske är ett bättre allternativ? :)  

• Annemone

Pudel,
    Men sedan gäller det ju att du ser till att dina barn blir hundvänliga

• Kim J

Jag har själv en papillon och hon har funkat utmärkt med min 2,5 åring.
    Följer med på långa skogspromenader ena dagen, stallet nästa och sitter mer än gärna med i knät på cafet ett par timmar eller fler ;) (innan barn kom in i bilden, haha)
    Väldigt pigga och glada, lättlärda och roliga.
    Lättskött päls, snö fastnar inte, smuts glider av och fäller 2 gånger om året.
    Dessutom behövs det inte trimmas var 8:e månad som pudeln...

Har också tyckt pudeln verkar som en jättetrevlig hund! Vi var inne på en ett tag men det slutade med vår papillon. 6 år nu, and still going strong! Dels för att jag tror pudeln är något mer krävande. Behöver mer stimmulans och pälsvård.

• Ntme

Min pudel behöver bara trimmas några gånger per år,en pappillon behöver väl mer pälsvård än då?

• Tess1990

Vi har en king charles Cavalier/papillon

hon har färger och hängande öron som cavalier (eller kanske lite mer öron som en phaléne?)
    men hon är helt igenom papillon!

jättesmart, busig, älskar att ligga i knät, löser problem jättebra,, gillar att gå långa promenader, lugn när man vill och på gång när man vill :)
    envis men förstår när man menar allvar, skäller inte mycket alls (endast när hon blir riktigt rädd)

hon hatar borsten men det gör inget då hon aldrig haft några tovor och skiten drar man lätt ur för hand
    silkeslen päls!

Hon är jätte social! och för det mesta helt orädd :) elegant som tusan våran lilla prinsessa!
    hon är så himla fin när hon stolt trippar med en pinne i munnen ^^

enda problemen är väl att hon är lite väl sprallig när vi träffar små barn (kan vara för att hon inte är så van och blir så nyfiken) men det är hon när hon träffar hundar i sin egen storlek/ålder också.
    dessutom så är hon bara 7 månader och valpar är ju ofta så!

visste praktiskt och taget inget om någon av dom raserna innan vi av en slump fick hem henne
    nu älskar jag både cavalier och papillon!

men har annars varit super intresserad av pudel :)
    blir nog en sån sen!
    dock har många som jag träffat varit väldigt skälliga och inte gillat främlingar, men alla är ju inte så och dom är ju superfina!

visst ska man läsa på om rasen och andras erfarenheter men glöm inte att alla hundar är individer och påverkas mycket av föräldrarna, första tiden i livet och uppfostran!

Lycka till! :)

Svar på tråden Papillon eller pudel som första hund? (ej hundvan ÄN)