• Jozy

Hon eller hankatt?

Hej!

Ja vilket är egentligen "bäst"?

Vad är för-nackdelarna? Olika personligheter? Hur är "marsmånaden"?

Ja lite allmäna åsikter uppskattas

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hon eller hankatt?
  • IceJossan

Jag föredrar oftast hankatter eftersom de över lag är mer följsamma, de "bara är". Honor tänker oftast mer och längre, tycker mer, har en mer bestämd personlighet. Detta stämmer ju inte alltid, men väldigt ofta.

Jag jobbar ideellt på ett katthem sedan 5 år tillbaka och har många gånger kostaterat att jag tycker att hanar är mer behagliga till sättet och honor är en lite mer krävande att umgås med. Just nu har jag dock en klar favorit på katthemmet, en sköldpaddsfärgad hona som har varit skygg och förvildad men som nu är en heeeelt underbar katt om man tar henne på rätt sätt.

Många gånger är honor "lite mer", kräver att man själv anpassar sig lite mer än vad hanar kräver. Mer integritet. Vissa älskar det, andra föredrar hanar som lite mer "bara är".

Ett exempel på detta är två f.d. väldigt skygga katter på katthemmet - Betty Boop och Jaxon. Honan Betty har mycket stor integritet, henne anpassar man sig efter, hon har en tydligt utvecklad personlighet och ett mycket bestämt sätt. Ibland är hon oerhört kelsjuk och på jättebra humör, andra dagar är hon grinig och ska bara fäktas med tassarna och nafsar efter en om man kliar en millimeter åt fel håll. Rättretad men alldeles underbar när hon är på bra humör. Hanen Jaxon är en lättsam katt som har gått ifrån att attackera i vild panik när en människa kom nära, till att vara bland de första som möter en i dörren. Han kan bli osäker om man far fram för fort men förlåter en snabbt. Han gör inget väsen av sig, är bara go och rar. Alltid på bra humör utom om man råkat skrämma honom då han för tillfället är osäker på en med det går som sagt snabbt över. Är man bara lite varsam så är han en oerhört okomplicerad katt. Raka motsatsen till Betty alltså, även om de båda är precis lika tama.

Alltså i detta fall: Betty är "mer katt", ska man bo med henne så anpassar man sig efter hennes åsikter samtidigt som hon anpassar sig efter ens hem, hon lär visa tydligt om hon anser att matte/husse gjort något hon inte tycker om. Jaxon är mer okomplicerad, kräver endast en varsam hand så vinner man hans förtroende och har en härlig tillvaro tillsammans med en alltid glad katt.

• IceJossan

"Marsmånaden" är inget man behöver tänka något vidare på när katten är kastrerad.

• Jozy

Okej, tack för svaret..... ja då verkar det ju lite som att hanar är lite mer lättsamma.

Har lite svårt att bestämma oss för vilken sort. Ägaren säger att honan är lite mer social å så...och hanen lite mer "slö" .Precis som föräldrarna.

Så jag vet inte riktigt,vi fastnade ju lite för honan...men jag vet ju inte

• rasajj

Forutom att det ar billigare att kastrera en hankatt och att honkatter oftast ar mindre an hankatter sa ar det val inte sa mycket mer an kattens egna speciella personlighet att ta hansyn till tycker jag. Jag har tva hankatter och en honkatt. de ar alla valdigt olika i tempramenten, och dessutom jobbar jag pa vet.klinik och ser dagligen alla mojliga olika sorter.

fatta beslutet framst efter kattens personlighet, inte efter konet. Ar mitt rad.

• Jozy
    rasajj skrev 2011-12-03 15:46:38 följande:
    Forutom att det ar billigare att kastrera en hankatt och att honkatter oftast ar mindre an hankatter sa ar det val inte sa mycket mer an kattens egna speciella personlighet att ta hansyn till tycker jag. Jag har tva hankatter och en honkatt. de ar alla valdigt olika i tempramenten, och dessutom jobbar jag pa vet.klinik och ser dagligen alla mojliga olika sorter.

fatta beslutet framst efter kattens personlighet, inte efter konet. Ar mitt rad.
    Okej tack så mkt för svaret.

Ja alltså nu bor hon en bit bort ,så har bara sett dom på foto än så länge. Så kan bli att jag "måste" bestämma mig via foto och hennes rekomendation.
  • IceJossan

Är det en kattunge du ska köpa, eller vuxna katter?

Tänk på att många katter är väldigt beroende av sällskap av sin egen sort. De allra flesta katter vill ha/behöver kattsällskap för att må bra, framförallt om de är innekatter.

Är det kattungar du tittar på så tycker jag att du inte har någonting alls att fundera över - ta hand om två! Då har de alltid sällskap av varandra och kommer växa upp till behagliga katter som kan busa med varandra när du inte har tid eller inte är hemma. En ensam katt blir lätt understimulerad, framförallt en kattunge eller ungkatt. Den kan bli en riktigt jobbig odåga som kräver extremt mycket uppmärksamhet av sin ägare, biter i fötterna, attackerar händer, hänger i gardinerna... Osv.

Därför är det bättre med två så att de kan hålla varandra sysselsatta. Men välj kattungar som har samma intressen och samma aktivitetsnivå, exempelvis två kattungar som gillar att brottas, eller två som gillar jagalekar. Inte en fartfylld plutt som vill brottas och en lugn plutt som helst leker för sig själv - det kan resultera i en understimulerad kattunge och en som blir mobbad. Du behöver absolut inte välja två från samma kull - det viktiga är att de passar bra ihop :) Välj katt med hjärnan, inte bara med hjärtat, det blir bättre i slutändan :)

• lovely storm

Jag har en hankatt 6 månader... den är helt "galen", inte lugn för 5 öre =)
    Många säger att det är för att den är källing och den lugnar ner sig när vi kastrerar honom, men jag är tveksam =(
    Den bits, rivs och om man skall klappa den hänger den sig runt armen med sina nålar till klor och tänder... aj aj!
    Vår katts bror är tillgiven och man kan göra vad man vill med den utan att den reagerar, tyvärr tog min mamma den Flört

• Jozy
    IceJossan skrev 2011-12-03 15:54:04 följande:

Är det en kattunge du ska köpa, eller vuxna katter?

Tänk på att många katter är väldigt beroende av sällskap av sin egen sort. De allra flesta katter vill ha/behöver kattsällskap för att må bra, framförallt om de är innekatter.

Är det kattungar du tittar på så tycker jag att du inte har någonting alls att fundera över - ta hand om två! Då har de alltid sällskap av varandra och kommer växa upp till behagliga katter som kan busa med varandra när du inte har tid eller inte är hemma. En ensam katt blir lätt understimulerad, framförallt en kattunge eller ungkatt. Den kan bli en riktigt jobbig odåga som kräver extremt mycket uppmärksamhet av sin ägare, biter i fötterna, attackerar händer, hänger i gardinerna... Osv.

Därför är det bättre med två så att de kan hålla varandra sysselsatta. Men välj kattungar som har samma intressen och samma aktivitetsnivå, exempelvis två kattungar som gillar att brottas, eller två som gillar jagalekar. Inte en fartfylld plutt som vill brottas och en lugn plutt som helst leker för sig själv - det kan resultera i en understimulerad kattunge och en som blir mobbad. Du behöver absolut inte välja två från samma kull - det viktiga är att de passar bra ihop :) Välj katt med hjärnan, inte bara med hjärtat, det blir bättre i slutändan :)

Okej tänkte faktiskt just ang att ha en eller två katter.

Är en kattunge jag funderar på. Men blir dom inte mer osociala om man tar två st? Att dom mer tyr sig till varandra?
    Och kan det inte bli att jag tar vatten över huvudet om jag tar två på en gång?

Å funkar isf en hane och en hona ihop om dom är syskon? Behöver man två kattlådor om man har två eller räcker det med en?(Har ganska så litet badrum)
  • lovely storm
    IceJossan skrev 2011-12-03 15:54:04 följande:

, biter i fötterna, attackerar händer, hänger i gardinerna... Osv.

tjoho... där beskrev du min katt!
  • IceJossan
    lovely storm skrev 2011-12-03 15:56:04 följande:
    Jag har en hankatt 6 månader... den är helt "galen", inte lugn för 5 öre =)
    Många säger att det är för att den är källing och den lugnar ner sig när vi kastrerar honom, men jag är tveksam =(
    Den bits, rivs och om man skall klappa den hänger den sig runt armen med sina nålar till klor och tänder... aj aj!
    Vår katts bror är tillgiven och man kan göra vad man vill med den utan att den reagerar, tyvärr tog min mamma den Flört
    Det kan vara för att han är understimulerad. eller det ÄR troligen därför. Har ni bara honom så rekomenderar jag att ni letar efter en kompis till honom som har samma sätt att leka på. Det brukar göra susen på sådana katter.
Svar på tråden Hon eller hankatt?