• Lotten73

min son på snart 4 skrikpratar

Jag undrar hur jag ska få våran son att sänka sin röst när han pratar?
    Fröknarna på dagis har sagt att han är väldigt högljud och jag vet inte riktigt art det kommer ifrån.
    Ska jag säga åt honom att sluta varje gång han höjer rösten eller ska jag leka tysta leken eller nu viskar vi?
    På affärer vänder sig folk om för att han hörs hela tiden.
    Kanske är det så att jag också pratar lite högt utan att tänka på det.

• Svar på tråden min son på snart 4 skrikpratar
  • Ess

Jag undrar samma sak, för min stora 7 åring är precis likadan. Jag hyssjar och hyssjar på henne, men det hjälper ca 10 sekunder och sedan är rösten uppe i samma fruktansvärda tonläge igen. Du är inte ensam om att ha högpratande barn.

• LuMa

Har ni kollat hörseln på honom?
    Vår son pratade väldigt högt och det visade sej att han hörde dåligt pga vätska bakom trumhinnorna.
    En operation med insättande av tuber senare så hörde han bra och pratade lägre.
    Kan ju vara värt att kolla upp iaf fast det inte behöver vara det. 

• Lotten73

LuMa:tack för ditt råd ska kolla upp hörseln på honom se om det kan vara orsaken till varför han skrik pratar hela tiden.

• Ess

Min tjej fick kollat hörseln i skolan och det var inget problem där för hennes del.

• MospP

Jag tror att det beror på stora barngrupper/klasser... de som hörs får hjälp...

• Lotten73

MopsP:
    Du kan ha så rätt.
    Stora grupper kan göra att barnen msåte skrika prata högt för att höras bli sedda.
    är man lite lågmäld så hörs syns man inte.
    Men jag hoppas det går över för min son för man får ju ont i öronen.

• MospP
    Lotten73 skrev 2011-12-04 17:31:26 följande:
    MopsP:
    Du kan ha så rätt.
    Stora grupper kan göra att barnen msåte skrika prata högt för att höras bli sedda.
    är man lite lågmäld så hörs syns man inte.
    Men jag hoppas det går över för min son för man får ju ont i öronen.

Tyvärr är det nog så, och inte blir det bättre när de kommer till skolan...

Vi föräldrar borde sätta ner foten!! 
  • Lotten73

ska den 16 februari till öron på vårt sjukhus kolla varför han skriker när han pratar?
    Kolla om det kan ha samband med hörseln och att han pratar orent otydligt inte kan uttala vissa ord.
    Har ju hört om man hör dåligt har nedsatt hörsel så kan man ju inte själv höra om man uttalar ord fel mm.
    Blir spännande att få ett svar.
    Kanske behövs inte logopeden som nån gång ska komma till förskolan.

• Vila

Jag tror också att det kan vara de stora barngruppernas "fel". Han fortsätter helt enkelt hemma med samma ljudnivå. Vi märker jättetydligt att vissa barns röster höjs om det är många barn i gruppen. Visst kan det vara ett samband mellan att han inte pratar "rent" och att han höjer rösten. Många barn höjer rösten om man frågar om vad barnet sa istället för att försöka prata tydligare, men jag har varit med om många högpratande barn som också har ett perfekt uttal.

Det jag skulle råda dig är att fortsätta som du gör. Påminn honom om att säkna rösten och ha ett normalt, kanske lite lägre tonläge själv. Uppmärksamma honom på hur högt han pratar och att han inte alls behöver skrika, du hör honom ändå. Säg t.ex. "jag står precis bredvid dig, du behöver inte skrika". Det kommer att hjälpa för stunden nu, men om du/ni är konsekventa så tror jag att det kommer att hjälpa. Prata även med förskolan så att ni gör lika. /Vila - förskollärare.

• Loriyana

Jag övade mycket med min dotter. När hon började skrika så sa jag att det lät otrevligt och skulle hon vänligen kunna sänka rösten. Sedan övade vi flera gånger på lämpligt röstläge. Det funkade bra. Precis som man över in att äta med kniv och gaffel så måste man öva tonläge med barn.

• Lotten73

det är nämligen så att min son inte riktigt förstår trots att han är fyra år att han skriker.
    Vi ber honom vänligt sänka rösten men det funkar ett litet tag sedan har han hög volym igen.
    När han pratar blir det mest tyst sänk rösten snälla vi hör dig ändå istället för att lyssna på det han säger.(då kanske han skriker mer för att vi ska höra vad han säger lyssna).
    Verkar tycka det är kul att skrika när han pratar och han tror väl det är normalt.
    Men bara vänta se vad öron säger hoppas det kan ge svar på varför han skrik pratar.

• Loriyana
    Lotten73 skrev 2012-01-30 17:15:55 följande:
    det är nämligen så att min son inte riktigt förstår trots att han är fyra år att han skriker.
    Vi ber honom vänligt sänka rösten men det funkar ett litet tag sedan har han hög volym igen.
    När han pratar blir det mest tyst sänk rösten snälla vi hör dig ändå istället för att lyssna på det han säger.(då kanske han skriker mer för att vi ska höra vad han säger lyssna).
    Verkar tycka det är kul att skrika när han pratar och han tror väl det är normalt.
    Men bara vänta se vad öron säger hoppas det kan ge svar på varför han skrik pratar.

Var envis. Fortsätt att öva, förhoppningsvis så sätter det sig.
  • lilla skutt

Tycker bara att det är någon enstaka som skrikpratar på vår förskola OCH inte för att det då behövs....Undrar också vad det beror på eftersom vi lyssnar.Barnet/barnen får uppmärksamhet och har god hörsel....Jättejobbigt iaf

• Lotten73

nu den 16 februari ska vi kolla hörseln på pojken hoppas att vi kan få klarhet i hur det ligger till även om det visar att han behöver operera in rör i örat för att han har vatten eller vad det beror på bakom trummhinna osv.
    eller att han kommer få hjälpmedel att höra bättre men tror inte han har dålig hörsel men man vet ju inte.
    Det kan finnas så mycket det beror på som gör att han inte hör sig själv prata och då höjer sin pratvolym till högsta för att höra vad han själv säger.
    ni får reda på mera efter besöket för den som är intresserad.

• Lotten73

Var inget fel på min sons hörsel vi kollade den idag:
    Imorgon kommer logopeden till hans dagis och ska träna honom.
    Hoppas hon kan få honom sänka rösten och tala tydligare.

• lilla skutt

Bara några få som skrikpratar på vår förskola och kan säga att det behövs absolut inte!förstår inte varför??

Svar på tråden min son på snart 4 skrikpratar