• Peterrrrr

Tänka på i första trimestern

Frugan och jag håller på att försöka skaffa barn :) När vi väl lyckas så har vi lite frågor om saker man bör tänka på så man inte skadar embryot- Det är lätt att hitta information om vad man inte ska göra lite mer i mitten av graviditeten, men vi skulle vilja veta vad man inte bör äta och inte bör göra de första veckorna(från befruktningen och några veckor framåt).

Så ni får gärna ge tips :)

• Svar på tråden Tänka på i första trimestern
  • whitetrach86

finns faktiskt inte så mycket typ inget man inte bör göra just i början. Embryot ligger väl skyddat och tar näring från gulesäcken. 
    Så vad som gäller det som alltid gäller under hela graviditeten i helhet.  

• Binegar

Just de första veckorna tar ju embryot näring från gulesäcken & det har jag fattat som att det då inte alls får i sig näring av det mamman förtär. Rätta mig om detta är fel, någon.

Men det är som sagt i stort set samma regler som under hela graviditeten.
    Tobak & alkohol är det enda jag blev tillsagd att avstå från. Lyssna på kroppen & ät & drick normalt.
    Man ska helt enkelt fungera som man gjorde innan.

Jag är i v9 och hittills fungerat som jag gjort de senaste tio åren. Jag jobbar, jag har egen häst & hund som jag tar hand om & det är inga problem. Ska ta tag i min simning igen.

Mina tips är att helt enkelt avstå från tobak & alkohol. Annars ska hon leva som hon alltid gjort annars.

• whitetrach86
    Binegar skrev 2011-12-03 16:38:41 följande:
    Just de första veckorna tar ju embryot näring från gulesäcken & det har jag fattat som att det då inte alls får i sig näring av det mamman förtär. Rätta mig om detta är fel, någon.

Men det är som sagt i stort set samma regler som under hela graviditeten.
    Tobak & alkohol är det enda jag blev tillsagd att avstå från. Lyssna på kroppen & ät & drick normalt.
    Man ska helt enkelt fungera som man gjorde innan.

Jag är i v9 och hittills fungerat som jag gjort de senaste tio åren. Jag jobbar, jag har egen häst & hund som jag tar hand om & det är inga problem. Ska ta tag i min simning igen.

Mina tips är att helt enkelt avstå från tobak & alkohol. Annars ska hon leva som hon alltid gjort annars.
    väldigt bra resumerat... men efter v7-8 bör man även tänka på vad man stoppar i sig för mat, vissa rätter bär man inte äta alls och vissa ska man undvika så bra man bara kan. Vilka kan man lätt kolla upp här
  • Binegar
    whitetrach86 skrev 2011-12-03 16:47:53 följande:
    väldigt bra resumerat... men efter v7-8 bör man även tänka på vad man stoppar i sig för mat, vissa rätter bär man inte äta alls och vissa ska man undvika så bra man bara kan. Vilka kan man lätt kolla upp här
    Det sa jag till min BM också: "Det här med att undvika mat, då?"
    Hon frågade mig vad jag äter och jag svarade att jag äter en normal svensk kost, enligt tallriksmodellen, jag är noga med vad jag stoppar i mig. Det finns ju vissa fiskar man ska vara försiktig med, men alt går att äta. Men du kanske inte behöver äta Abborre eller grönmögelost 5 dagar i veckan.

Och äter jag grönmögelost 2 ggr om året så sa hon att jag kan fortsätta precis som vanligt..men är man ett "Du är var du äter"-fall så ska man givetvis vara noga med vad man stoppar i sig.
Svar på tråden Tänka på i första trimestern