• Anonym (Sanna)

Vaknar oftare för att äta

Min son är 5 månader och har börjat vakna tidigare på natten för att äta. Tidigare har han somnat runt 21 och vaknat någon gång mellan 6-7 för att bli ammad och sedan lätt somnat om för att vakna och kliva upp vid 8. Han har sedan 2 månaders ålder kunnat somna själv. Sömnen är hyffsat densamma men nu vaknar han allt tidigare, redan vid 3 för att äta och det kan bli två mattillfällen istället för ett på natten. Jag hör från andra att jag inte ska ta upp honom och amma honom tidigare än vad han ätit förut för att han inte behöver det och att det kan skapa störningar i både hans och min sömn i längden och att man ska försöka vänja bort nattmålen, inte utöka dem. Men när jag ammar honom verkar han jättehungrig och äter för att sedan somna om direkt igen. Jag har försökt med nappen men den ratar han, det är bara bröstet som gäller. Om jag inte ger honom någon mat kan han ligga och gnälla högljutt länge, jag har aldrig låtit det gå så långt så han gråter.

Jag upplever också att han äter mindre på dagarna då det är mycket runtomkring som stör (även om vi sitter ensamma i ett tyst rum börjar han pilla på grejer och släpper bröstet och verkar allmänt ointresserad). Men eftersom jag ammar har jag ingen koll på hur mycket han egentligen får i sig per dag eller tillfälle. Han äter idag 6 mål/dygn och jag har provat att ge honoom 7 mål för att han ska få i sig mer men det leder bara till att han äter ännu mindre per tillfälle. Kan detta ha att göra med att han är hungrigare tidigare på natten? Att han inte får i sig tillräckligt under dagen? 

Hur ska jag veta om han verkligen behöver äta på natten? Jag vill ju inte neka honom mat om han verkligen är hungrig. Men jag är också väldigt mån om både hans och min nattsömn och vill gärna inte göra det till en vana att äta flera gånger på natten. Hjälp, har du något tips på hur jag ska agera?

Alla tips är välkomna
    /Sanna   

• Svar på tråden Vaknar oftare för att äta
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Eftersom din son är mer intresserad av annat än mat under dagarna, så äter han naturligtvis lite mindre, och smart som han är tar han igen det på nätterna, för att han skall få i sig mängden han behöver.

Får han då mat på nätterna, så kommer ni   in i en ond spiral, då får han plötsligt mat under hela dygnet.

Mellan 5-6 månader, behöver barnen ingen mat på natten, utan kan äta all mat under dagen.

Kanske någon natt är  han  hungrig, och det är  upp till er om ni klarar av att stå emot detta.
     Nästföljande dagar kommer han att äta bättre.

Lycka till

Carmen

Svar på tråden Vaknar oftare för att äta