• grannkatten

Flottig rostfri fläkt över spisen - hur gör jag bäst rent den?

Har flyttat till en ny lägenhet där vi har en rostfri jättestor fläkt över spisen. Nu när jag julstädar så upptäckte jag att den är jätteflottig. Hur gör man bäst rent en rostfri fläkt från allt flott och får den blank och fin?

Sen är vårt kylskåp/frys i sådan där fuskrosttfritt material som man inte ska behöva putsa, men det behövs verkligen... Inte kan man använda sådant där putsmedel för rostfritt på den?

Finns det några husmorstips som jag inte vet om? Som det är nu så drar jag bara omkring flotten med en disktrasa och det ser 100 gånger värre ut än innan.... HJÄLP?!!!

• Svar på tråden Flottig rostfri fläkt över spisen - hur gör jag bäst rent den?
  • Luullis

Jag använder Mr muscles allrengöringsspay(en grön sprayflaska) på vår fläkt och det fungerar jättebra!

• grannkatten

Torkar du föst av den med en het blöt trasa eller kör du direkt med rengöringsmedlet? 

• AgnesMH

Ajax har några tvättservetter med rengöringsmedel i som jag använder till sånt, även till handfat och liknande funkar det på och skinande rent blir det. Finns även i budgetvariant på Lild. :)

• Tallkotte12

Jag gör rent vår rostfria fläkt med kökssvamp och diskmedel. Men man måste se till att få bort allt diskmedel innan man torkar torrt, annars blir.det lätt flammigt. Jag sköljer hellre trasan några gånger extra än att använda onödigt starka rengöringsmedel. Det här funkar på vår fläkt iaf, som brukar bli jätteflottig.

• tezz840

diskmedel och varmt vatten. annars har jag hört att vichy vatten ska funka, men det har jag inte testat själv.

• grannkatten

Jag gjorde disksvamp (ej den gröna sidan) doppad i vatten med Yes. Sen torkade jag av med ren disktrasa. Sprayade med Mc Muscles Allrengöring och torkade av med hushållspapper. Gick på 5 minuter och blev jättebra.

• iEmma

Alla lösa delar till fläkten, typ filter och så är inte alls kul att stå och rengöra/diska, vi slänger in det i diskmaskinen, funkar kanon om ni har en sådan :) Annars är diskmedel det bästa tycker jag, eftersom det löser fett som det blir mycket av på fläkten..

Svar på tråden Flottig rostfri fläkt över spisen - hur gör jag bäst rent den?