• AnCa89

Låna pengar utan ngn inkomst alls?

Finns det ngn bank eller ngt ställe där man får låna pengar utan ngn inkomst alls?
    En kompis till mig behöver 30.000SEK omgående.
    Jag tänkte ta ett lån på banken och ge dessa pengar till henne, men jag blev nekad då jag bara har studielån.
    Hon har kontaktat alla banker i närheten, men de säger att de inte lånar ut nåra pengar om man inte har ngn inkomst.
    Finns det ngn lösning? Hon börjar få självmordstankar och jag är så himla rädd för henne=(

Ge mig råd, please=(

• Svar på tråden Låna pengar utan ngn inkomst alls?
  • praktiskt

Du får nog snacka med någon mor/far eller så

Ingen lånar ut pengar till den som inte kan betala tillbaka - förutom till Grekland då

• Tonx

Om hon har självmordstankar så ska du nog ta henne till psykakuten, inte ge henne pengar (och gör dig själv skuldsatt).

• JeanneDArc

Låter inte alls som en bra plan måste jag säga. Förstör inte ditt liv också. Vad behöver hon pengar till som är så akut att hon känner sig självmordsbenägen? Håller med om att du borde kontakta hennes familj och hjälpa henne få psykvård.

• Lavish

Varför ska du ge henne pengarna? Varför kan hon inte lika gärna låna själv då?

Jag tänker att du aldrig kommer få tillbaka pengarna utan kommer att sitta hos fogden och betala av den lilla fjuttskulden halva livet om det vill sig illa.

• viseversa
    praktiskt skrev 2011-12-03 19:49:38 följande:
    Du får nog snacka med någon mor/far eller så

Ingen lånar ut pengar till den som inte kan betala tillbaka - förutom till Grekland då
    Exakt jag hade inte heller lånat ut en så betydande summa om jag med största sannorlikhet aldrig får se dom igen.
  • AnCa89
    JeanneDArc skrev 2011-12-03 19:53:32 följande:
    Låter inte alls som en bra plan måste jag säga. Förstör inte ditt liv också. Vad behöver hon pengar till som är så akut att hon känner sig självmordsbenägen? Håller med om att du borde kontakta hennes familj och hjälpa henne få psykvård.
    Det är ingen idé att ta kontakt med hennes familj, då hon lånade dessa pengar just av sina föräldrar (hon opererade sin näsa som var bruten). Nu vill hennes föräldrar tillbaka dessa pengar omgående... Och hotar att anmäla till KF om hon inte ger dem tillbaka... 
    Låter knäppt men det är så... 
    Hon har varit på psykvården, men utan ngn framgång=(
  • Lavish

Men allvarligt, helt krasst. Varför är det bättre att du hamnar hos kronofogden än att hon gör det?

Och varför kan inte hon lika gärna ta ett lån?

• McConnoly

Banker bedriver inte direkt välgörenhet. Klart de vill veta att den de lånar ut pengar till kan betala tillbaka och att garantera något sånt utan inkomst är ju svårt... Kan hon inte betala tillbaka får hon väl hamna hos fogden, det överlever man faktiskt.

• AnCa89
    Lavish skrev 2011-12-03 19:54:49 följande:
    Varför ska du ge henne pengarna? Varför kan hon inte lika gärna låna själv då?

Jag tänker att du aldrig kommer få tillbaka pengarna utan kommer att sitta hos fogden och betala av den lilla fjuttskulden halva livet om det vill sig illa.
    Jag får ju inte låna, så jag kan inte ge henne dessa pengar. Men jag tänkte att det kanske finns ngn organisation som hjälper människor i sådana svåra situationer och  kan hjälpa henne.
    Hon har ingen inkomst (får pengar från SOC)så hon kan inte heller låna. =(
  • JeanneDArc

Okej, mycket tråkig situation. Men det är hennes situation och inte din. Hade det varit så att du var förmögen och hade råd att ge henne pengarna hade det varit en sak. Men nu har du inte mer än henne och att du ska skuldsätta dig med 30000 som hon ska ge sina föräldrar är befängt. Har hon struntat i att alls ge dem några pengar kanske, eller vad har gjort att de plötsligt sätter detta ultimatum? De kanske kan acceptera delbetalning om de gör upp en ordentlig avbetalningsplan på pengarna som hon följer t.ex. Annars som McConnoly sa så kommer hon överleva att få en prick hos kronofogden. Om hon seriöst överväger självmord för 30000 så behöver hon hjälp på annat sätt än med kontanter.

Svar på tråden Låna pengar utan ngn inkomst alls?