• Segelvind

fråga om broderi

Hej
    Ska brodera med korsstygn en text på ett kuddfodral och tänkte använda stramalj. Men har bara aidaväv. Funkar det? Känns som att aidaväven är mycket tätare än stramaljen. Är rädd att jag ej ska kunna peta bort trådarna när jag broderat klart! 

Kanske inte helt rätt ställe att fråga men någon gammal kärring måste det ju finnas som har koll!

Hälsningar
    En annan Kärring!     

• Svar på tråden fråga om broderi
  • Cornellia

Jag tycker att det är svårt att få bort stramalj, så aidaväv måste vara helt omöjligt. Det beror väl lite på hur stort du ska brodera, är det superlitet så funkar det nog.

Minifer skrev 2011-12-04 01:20:46 följande:
    Hur menar du peta bort trådarna? Jag har aldrig använt annat än aidaväv när jag broderat korsstygn..?

*ung kärring* eller ok. *relativt ung kärring* haha
    Om man vill brodera korsstygn på något annat tyg än aida så lägger man ett "nät" över tyget, broderar, och sedan drar bort "nätet" tråd för tråd, då kan brodera på vilket tyg som helst. "Nätet" man brukar använda är stramalj.
  • Embla

Det går att dra bort trådarna även ifrån aidaväv. Jag brukar använda en liten tång för att skona fingrarna och få bra grepp. Ibland kan man dra bort flera trådar åt gången, ibland får man ta en i taget, men det går förr eller senare.

• Segelvind

He he fler kärringar här än jag anade....
    Eller så har handarbete blivit populärt bland den yngre generationen...

Ska kosta på mig att köpa stramalj...   

• Cornellia
    Embla skrev 2011-12-04 22:53:16 följande:
    Det går att dra bort trådarna även ifrån aidaväv. Jag brukar använda en liten tång för att skona fingrarna och få bra grepp. Ibland kan man dra bort flera trådar åt gången, ibland får man ta en i taget, men det går förr eller senare.
    Fast har man gjort ett lite större broderi så finns risken att trådarna går av istället, och eftersom aida är tätare vävd en stramalj så är risken större med aida.
  • Minifer
    Segelvind skrev 2011-12-04 22:55:55 följande:
    He he fler kärringar här än jag anade....
    Eller så har handarbete blivit populärt bland den yngre generationen...

Ska kosta på mig att köpa stramalj...   
    hehe, jag skyller på farmor som lärde mig korsstygn när jag var nio, har inte kunnat sluta sedan dess =)
  • Doldis

hej alla! Äääälskar att brodera, får man hänga på här?

Svar på tråden fråga om broderi