• angeni

Vad är det för seg magsjuka som går nu?

Hej. Har två barn och nu har barn nummer 2 även det insjuknat. Symptom våra haft: Kräkningar oftast i sängen eller i samband med måltider. Mycket spya har hamnat i haklappen Dålig mage Lojhet, extrem med ena barnet. Han bara låg i 6 dagar. Varav den ena sov han 22 timmar på! Även hosta men det behöver inte höra samman. Låg på sjukhuset med sonen för han var så loj och kräktes. Då fick vi diagnos magvirus. Efter en dag hemma igen blev dottern smittad så nu har vi hållit på sedan i onsdags med henne. Någon till några kräkningar per dag och dålig mage och idag jättehängig. Finns det fler med samma jobbiga läge? Snart torkat spyor i två veckor:/ börjar tillhöra vardagen! Peppa gärna och kom med tips:) Vi kör med välling och vätskeersättning just nu . Salta chips fick vi tips om från sjukhuset:)

• Svar på tråden Vad är det för seg magsjuka som går nu?
  • Pirum

Vilken slags välling ger ni? Jag fick rådet att ge majsvälling eftersom det är mjölk i den vanliga och det kunde irritera magen så problemen fortsatte onödigt länge. 

• clembke

Undvik all fullkorn, råa grönsaker, all frukt, mjölk (bara ge laktosfri mjölk tills det blivit bra om man ska ge), yoghurt, fil.

Detta är tips på vad man ska undvika när magen behöver komma igång igen efter magvirus

• Ellikapellika

Ihållande diarrèr? i så fall kan det vara rotavirus, det håller i sig någon vecka.

Som tidigare talare håller jag med om att ni bör undvika fullkorn och mjölkprodukter.
    Är de mycket känsliga kan t.o.m majsvälling vara för mycket för magen.
    Rivet äpple, smörgåsrån, vitt bröd kan behövas om de har känsliga magar, men oftast kan man äta vanlig mat när kräkningarna upphört, inte stekt mat dock.

Huvudsaken är att de dricker. Vi ger chips & saft/vätskeersättning, smörgåsrån, rostad bröd när kräkningarna börjar avta och de är hungriga.
    sen får de vad de är sugna på, men inga stora mängder. Hellre äta ofta och lite så magen hänger med.

• kokos

Då var det nog Rotavirus mina hade en hel vecka... Bara en kräkning men MASSA diarréer....

Jag gav rostat vitt bröd, Proviva, magdroppar, kokt ris. Inga fullkornsgrejer eller frukt och grönt förrän magen hängde med. Men fy fasen vilken vecka vi hade  

• angeni

Här har det varit ganska jämställt med diarrét och kräkningar. Dock mer kräkningar. Känns det som iaf. Majsvällingen kör Vi med inget annat. Och vätskeersättning. Såg att dotterns läppar är såå torra nu stackarn:/ allt fick behållas hela dagen men igår kväll kom allt upp igen. Nu sover hon för andra gången idag stackarn:/

• bananflugan82

Mina tvillingar åkte på något i våras, det var fruktansvärt! Kräkningar så fort dom fick något i sig och diarré så det stod härliga till.. brakade till i blöjan och sen rann det ut överallt, blä! Och luktade verkligen magsjuka om dom också.

Nu har vi precis blivit friska allihop. Min ena son fick bara feber och kass mage, den andre ingen feber och bara kräkningar. Sen fick jag kräkningar och min man både kräk och dålig mage. Det är verkling fruktansvärt tjatigt!

Men ja, mild mat. Mycket vätska om det går i små mängder, ge med sked.     

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • angeni

Då var vi igång igen. Två kräkningar med Sanna mellanrum som igår. Och samma tidpunkt:/ ingen diarre längre iaf:) Men på morgonen ganska mkt energi sedan gått utför rejält:/ och vi har tagit vätskeersättning typ en mun ganska ofta men inte sjutton hjälper det inte! Hoppas det går över snart! Räknar med att hon friskar till på onsdag/ torsdag om det är samma som sonen hade.

• jojjo78

Ger du barnen proviva eller bifiform tabletter som innehåller massor med goda bakterier som magen behöver.

Svar på tråden Vad är det för seg magsjuka som går nu?