• Fantasia78

    Går ner lite i vikt - några som vill följas åt så kan vi peppa och tipsa varandra?

    Hej!

    Är det någon mer än jag som har övervikt och vill gå ner i vikt, bli lite lättare och orka mer?

    Jag kör just nu med Modifast pulverdiet som ersättning för 2-4 mål om dagen, och ibland med Modifasts bars som mellanmål. Men jag brukar äta naturell yoghurt med färsk frukt till frukost, oavsett Modifast-kurer för övrigt. Te och vatten dricker jag också, så mycket jag vill. Och osaltade nötter när jag känner för det.
    Cirka 2 gånger i veckan äter jag vanlig lunch mitt på dagen, och när det är fika på jobbet och någon bjuder så tar jag oftast en liten bit. Men jag går ner ändå, så totalt sett är nog mitt energiintag ändå lägre än vad jag har haft tidigare, innan jag började med Modifast.

    Vore roligt om fler i liknande situation vill haka på, så kan vi tipsa och peppa varandra. Det här är första gången jag på allvar lyckats att börja gå ner i vikt. Har tidigare inte riktigt kommit igång, men med denna kur så verkar det fungera.

    Jag har gått ner 6 kg sedan i augusti och väger nu cirka 73,5-74 kg. Jag skriver 74 i listan nedanför, för jag är inte helt säker på att vågen visar mindre än 74 imorgon. :)

    Så här ser det ut nu:

    Startvikt: 80 kg (BMI: 26,6)
    Målvikt: 65 kg
    Viktnedgång hittills: 6 kg
    Nuvarande vikt: 74 kg (BMI: 24.6)

    Delmål 1: 77 kg: uppnått tidigare
    Delmål 2: 75 kg: uppnått
    Delmål 3: 73 kg
    Delmål 4: 71 kg
    Delmål 5: 69 kg
    Delmål 6: 67 kg
    Delmål 7: 65 kg

    Vore roligt om fler hakar på!

  • Svar på tråden Går ner lite i vikt - några som vill följas åt så kan vi peppa och tipsa varandra?
  • polyester01

    Jag hakar på Jag kör lchf diet och har gjort i 12 veckor. Jag har gått ner 10 kilo och vill hå ner minst fem till. Startvikt 73.3 kg nuvarande vikt 63.2 målvikt 55-58 kilo..

  • Fantasia78
    polyester01 skrev 2011-12-03 23:05:22 följande:
    Jag hakar på Jag kör lchf diet och har gjort i 12 veckor. Jag har gått ner 10 kilo och vill hå ner minst fem till. Startvikt 73.3 kg nuvarande vikt 63.2 målvikt 55-58 kilo..
    Hej polyester01!

    Kul att du hakar på.
    Tio kilo är ju ganska mycket. Bra jobbat!
    Vad når du för BMI när du nått din målvikt förresten?

    Har en kompis som kör med LCHT, och hon stortrivs med det.

    Men själv kör jag med Modifast, och det passar mig bra känns det som. Har vant mig nu, och tycker det känns helt ok.

    Go for it! :)
    /m
  • Fantasia78

    Jag glömde förstås väg mig i morse, så det får bli imorgon bitti istället.
    Men har varit duktig idag och ätit ganska måttligt. Kompletterade lunchens Modifast-pulver med lite grand kyckling. Men så får det vara. Man kan inte äta bara modifast-pulver i alltför lång period, står det.
    :)
    Fast vid frukosten kör jag naturell yoghurt + frukt, istället för modifast. Så helt på pulver är min diet inte.
    Fler som vill haka på!

    /m

  • wamba

    Jag är på! Jag har minst 20 kg att gå ner. Jag tänkte försöka äta regelbundet, inte småäta och räkna kalorier. Jag åt enligt Lchf innan jag blev gravid och gick ner 10 kg. Jag har försökt äta så nu också men jag fuskar bara hela tiden. Nu har jag dragit ned på fettet så det inte blir för mycket kolhydrater och fett tillsammans.

    Jag har en ful vana att väga mig alldeles för ofta (flera gånger om dan!) så nu tänkte jag binda ett snöre högst upp på magen under tuttarna och hoppas på att det åker ner inom en rimlig framtid! Jag skulle också kunna be min man gömma vågen och ta fram den en gång i veckan (eller två :P)

    Jag tänkte också börja röra på mig lite mer.

    /J 

  • Fantasia78
    wamba skrev 2011-12-04 22:25:36 följande:
    Jag är på! Jag har minst 20 kg att gå ner. Jag tänkte försöka äta regelbundet, inte småäta och räkna kalorier. Jag åt enligt Lchf innan jag blev gravid och gick ner 10 kg. Jag har försökt äta så nu också men jag fuskar bara hela tiden. Nu har jag dragit ned på fettet så det inte blir för mycket kolhydrater och fett tillsammans.

    Jag har en ful vana att väga mig alldeles för ofta (flera gånger om dan!) så nu tänkte jag binda ett snöre högst upp på magen under tuttarna och hoppas på att det åker ner inom en rimlig framtid! Jag skulle också kunna be min man gömma vågen och ta fram den en gång i veckan (eller två :P)

    Jag tänkte också börja röra på mig lite mer.

    /J 
    Roligt att du hakar på. Jag vägde ungefär 17 kilo för mycket i augusti innan jag började jobba igen, och har nu börjat gå ner sakta men säkert. Från 80 kg till 74 kg ungefär. Ifall jag kommer ihåg att väga mig imorgon bitti så får vi se vad vågen står på då. Känns som att jag kanske börjar närma mig 73.5 men vågar inte riktigt ta ut seger i förskott.

    Jag väger mig bara på morgonen före frukost, är tanken. Då blir det lättare att jämföra (om man väger sig vid samma tillfälle varje dag). Fast jag glömmer ju oftast att väga mig och kommer på det när jag redan ätit frukost... (Eftersom en vägning efter frukost ändå inte ger ett jämförbart värde med hur jag vägt mig tidigare, så skippar jag vägning tills jag kommer på det härnäst... Vi får hoppas jag minns vägning imorgon bitti.)

    Jag borde också börjar rör mig mer. Har testat att träna med Wii fit, och det fungerar riktigt bra. Fast just nu är jag inne i en svacka där jag inte får tiden att räcka riktigt. Men ska försöka träna åtminstone två gånger i veckan i minst 30 minuter. (Låter kanske inte så mycket, men hellre ett mål som jag tror att jag kan klara att uppfylla. Då känner man sig duktig och klarar mer i nästa skede.)

    Då är vi tre nu i denna tråd. :)
  • wamba

    Jag vägde 76 kg när jag blev gravid. Jag gick upp 18 kg under min graviditet. Jag har tyvärr såhär 7 månader senare inte gått ner mer än 10 av dem (6 kg på förlossningen och 4 kg resten av tiden). Jag väger alltså ca 84 kg. Amning funkade verkligen inte så bra som viktminskning för min del:/ Jag delammar fortfarande så jag kan inte köra någon ren pulverdiet heller.

    Min målvikt är också 65 kg (till att börja med, är 1.63 så skulle kunna väga mindre enligt bmi). Jag har inte vägt under 70 sedan högstadiet någon gång så jag har "alltid" varit mullig/knubbig.

    Mitt första delmål är att komma under 80.

    Jag ska väga mig imorgon bitti innan frukost och skriva in startvikt här.

    Jag har ett xbox kinect med ett zumbaspel till som jag borde använda lite oftare :P

     

  • Fantasia78

    Lyckades komma ihåg att väga mig i morse, men tyvärr visade vågen nästan 74,5 kg... Jag som varit nere på 73,5 kg några gånger redan för 1-2 veckor sedan. Rynkar på näsan
    Men men, det är väl bara att kämpa vidare. Drömmer

    Tycker ändå att jag varit ganska bra på att äta måttligt. Borde väl röra på mig mer förstås...
    Fast jag inser ju nu i efterhand att jag faktiskt tog en bit tårta i fredags. Kanske inte världens bästa om man behöver gå ner i vikt. Men vad gör man om man blir bjuden....? Jag tänker att jag kan ta en liten bit. Men beror väl på, från gång till gång. Om någon fyller år känns det lite oartigt att inte smaka alls.

  • wamba

    Vägde in mig på 83,3 i morse så lite mindre än 84 i alla fall :) Åt en tallrik stadig havregrynsgröt till frukost idag och höll mig väldigt länge på den. Enligt matdagboken har jag ätit 1369 kalorier idag och det är väl ungefär vad jag ska äta per dag om jag vill gå ner ett kilo i veckan. 

    Jag ska träffa några andra mammor imorgon och då lär det nog slinka ner en bit kaka men jag får väl dra in på något annat eller ta en riktigt lång promenad för att väga upp det :) Om vädret håller sig stabilt så kan det ju vara rätt skönt med en långpromenad! 

  • Fantasia78

    Långpromenader är faktiskt kanonbra motion. Jag gick ner alla graviditetskilon efter mitt första barn på det sättet. Med nummer två var det svårare, för då hade jag inte samma tillfälle att ge mig ut på långa promenader av olika anledningar.

    Tror jag får ta med lunch till jobbet, om jag ska kunna gå ner. Det är inte direkt GI-mat som serveras till lunch tyvärr. Har kört med pulver ibland vissa luncher, men ibland behöver jag ju äta riktig mat också.

    Hur som helst, så borde jag kunna tappa minst 1 kg den här veckan. Har som mål att vågen ska visa högst 73,5 kg på söndag.... (fast som vanligt glömmer jag väl att väga mig)... Cool

  • Isbjörn87

    Hej, jag ska också gå ner i vikt med hjälp av Modifast.

    Tycker det är skitjobbigt, får problem med att sova för jag är hungrig. Men det lägger väl sig

    Hinkar i mig citronvatten, läste på en hemsida att det får magsäcken att dra ihop sig lite.

    Är det någon här som testat Appecal förresten? :)

Svar på tråden Går ner lite i vikt - några som vill följas åt så kan vi peppa och tipsa varandra?