• Anonym (HJÄLP!)

Väteperoxid på sprucken varböld, blev det fel?

En kompis till mig har en varböld som sprack,, och jag rekomenderade väteperoxid för sårtvätt från apoteket. Nu är jag livrädd för att jag har rekomenderat fel!

För några år sen så hade jag varböld som blev rensad och sen skulle jag hälla på detta flera ggr per dygn. Men han har inte varit till dr när den sprack, han smorde på med handsprit!! Så jag rekomenderade detta istället för den fräter bort skit. Men tänk om det är värre än handspriten! Har sådan ångest att jag kan inte sova.

Snälla finns det någon som kan lugna mig??

• Svar på tråden Väteperoxid på sprucken varböld, blev det fel?
  • Anonym (HJÄLP!)

På flaskan står det att det är antisepitskt och för sårtvätt Gråter, inga förbud eller rekomendationer (mer än antiseptiska då och sårtvätten).

• Lina 01

Väteperoxid "kokar" bort bakterierna ur ett varigt sår. Man skall använda det några dagar.. Sedan räcker det med vanligsår tvätt eller låta det vara eftersom det även hindrae läkninsförmågan skall man inte använda det för länge. Han skall hälla på.i flera omgångar.tills.det ej bubblar mer. Jag har använt det i mitt jobb samt på.piercingatr.som vart infekterade.

• Anonym (HJÄLP!)
    Lina 01 skrev 2011-12-04 02:37:56 följande:
    Väteperoxid "kokar" bort bakterierna ur ett varigt sår. Man skall använda det några dagar.. Sedan räcker det med vanligsår tvätt eller låta det vara eftersom det även hindrae läkninsförmågan skall man inte använda det för länge. Han skall hälla på.i flera omgångar.tills.det ej bubblar mer. Jag har använt det i mitt jobb samt på.piercingatr.som vart infekterade.
    Tack för att du svarar, jag mår illa av ångest. De fräser väldigt mycket tydligen. Hans sår var vit i mitten, röd och sen blå och sen hade det spridit sig rådnad. Han säger att trycket har släppt. Sen lossnar det död skinn! Gråter Vet inte hur den ser ut nu, men han tycker det var skönt, att de slutade spänna. Han tar tagit på det flera ggr.
  • Mundungus

Ja det fräser och bubblar rejält i början. Att det lossnar död hud är normalt när man haft ett infekterat sår. Även rodnad runt tillhör det normala. Det man ska se upp med är om man får feber eller om såret inte slutar vara trots att man behandlar.

• Mrs Lilac

Det är inte bra med väteperoxid då det är vävnadsskadande. Man ska aldrig tvätta sår med varken sprit eller annat som fräter.

• Anonym
    Mrs Lilac skrev 2011-12-04 08:23:09 följande:
    Det är inte bra med väteperoxid då det är vävnadsskadande. Man ska aldrig tvätta sår med varken sprit eller annat som fräter.

Nej det är omtvistat det där. Man får det bara på apoteket om man frågar efter det. Men i illa infekterade sår är det super i korta användnings oråden. Vi har använt det i vissa speciella fall med riktigt illa infekterade sår. Annars finns det bättre saker vi använder i sjukvådern .. För att beskskriva enkelt.. omläggingar med material  som drar ut bakterier. men det är npg svårt för gemene man att få tag på och rätt dyrt .-)

Svar på tråden Väteperoxid på sprucken varböld, blev det fel?