• Chasingdreams

Någon mer med bebis som vägrar nackträna och lyfta huvudet?

Min son som snart är nio veckor hatar att nackträna. Ända sedan han var nyfödd har vi då och då försökt lägga honom på magen, men den senaste tiden har han blivit mer och mer mot det (försöker nu lägga honom på mage en gång om dagen). Har man tur gör han kanske ett litet huvudlyft, men ofta ligger han antingen bara och tittar eller börjar gallskrika. Han har inte den minsta antydan att vilja lyfta sig uppåt, men däremot försöker han skjuta sig framåt med benen.
    Jag har också försökt göra det lättare genom att han har mitt ben, en kudde eller en ihoprullad handduk under bröstet, vilket gör att han lite lättare kan lyfta upp huvudet, men det tar inte många sekunder innan han börjar gallskrika i alla fall. När jag bär honom i min famn med hans kropp mot mig orkar han dock hålla uppe huvudet en bra stund, men då behöver han ju inte lyfta det på samma sätt. Någon vars bebis också gör detsamma? Det känns ju så fel att tvinga honom att nackträna när han blir nästintill otröslig efteråt, samtidigt vet jag hur viktigt det är. Bör man nackträna fast bebisen inte vill?
    Han har också ett stort huvud (92:a percentilen) jämfört med en mindre kropp (66:e percentilen), vilket kanske gör att nackträningen blir jobbigare för honom än för en beis som har ett mindre huvud...  
    Tacksam för lite råd =). 

• Svar på tråden Någon mer med bebis som vägrar nackträna och lyfta huvudet?
  • Cornellia

Strunta i det då, tror nog att det kommer av sig själv när han är redo. Har faktiskt aldrig sett en ettåring som inte kan hålla sitt huvud.

• Mälaröbo

Våra barn har aldrig velat ligga på magen och lyfta sina huvuden. Klart vi testade lite då och då, men inte för att vi trodde att det behövdes utan för att se om de klarade det. (vilket de sällan gjorde innan de började dra sig framåt). När de började vända sig var det ett ständigt vändande tillbaka då de blev SÅÅÅ missnöjda när de hamnade på magen och inte kunde lyfta huvudet.

• Mellanmjölkens land

Har du testat att lägga bebisen på dina underben och sen dra upp dem så att han får "flyga"? Så gjorde vi med våran ligga-på-magen-hatare och det var tydligen jättekul!

• Anci73

Vår kille hatade också magträningen och vi kände att det var ingen vits med att tvinga honom även fast BVC gärna ville att vi skulle träna varje dag. Vi hade honom ofta bröst mot bröst när vi satt i soffan och då var det lättare för honom att hålla upp huvudet och kika sig omkring. En hand under rumpan och en hand bakom huvudet och så gjorde vi varje dag. Sen när vi gick omkring hemma höll vi honom på samma vis och vips en dag så kunde han hålla huvudet jättehögt när han låg på mage. Det kommer när de är redo.

• skånegås

Förstår inte varför man fått för sig att bebisar måste ligga på mage och träna nacken... De tränar den ju hela tiden bara de inte ligger i babysitter, babyskydd eller på rygg... Men det är väl för att så många barn gör det så lång tid... Har man barnen till största delen i sjal/sele eller i knät och bär runt på dem får de den träning de behöver. Och som Cornelia skriver så har jag heller aldrig sett ett-åringar som inte kan hålla huvudet.

Endast ett av mina 4 barn har gillat att ligga på mage men de har alla varit stadiga som små. Kanske för att vi burit dem så mycket

Svar på tråden Någon mer med bebis som vägrar nackträna och lyfta huvudet?