Någon mer med bebis som vägrar nackträna och lyfta huvudet?
Min son som snart är nio veckor hatar att nackträna. Ända sedan han var nyfödd har vi då och då försökt lägga honom på magen, men den senaste tiden har han blivit mer och mer mot det (försöker nu lägga honom på mage en gång om dagen). Har man tur gör han kanske ett litet huvudlyft, men ofta ligger han antingen bara och tittar eller börjar gallskrika. Han har inte den minsta antydan att vilja lyfta sig uppåt, men däremot försöker han skjuta sig framåt med benen.
Jag har också försökt göra det lättare genom att han har mitt ben, en kudde eller en ihoprullad handduk under bröstet, vilket gör att han lite lättare kan lyfta upp huvudet, men det tar inte många sekunder innan han börjar gallskrika i alla fall. När jag bär honom i min famn med hans kropp mot mig orkar han dock hålla uppe huvudet en bra stund, men då behöver han ju inte lyfta det på samma sätt. Någon vars bebis också gör detsamma? Det känns ju så fel att tvinga honom att nackträna när han blir nästintill otröslig efteråt, samtidigt vet jag hur viktigt det är. Bör man nackträna fast bebisen inte vill?
Han har också ett stort huvud (92:a percentilen) jämfört med en mindre kropp (66:e percentilen), vilket kanske gör att nackträningen blir jobbigare för honom än för en beis som har ett mindre huvud...
Tacksam för lite råd =).