• Makkinje

Hur tidigt kan man få foglossningar?

Jag är nu i gravid i vecka sex, och har redan nu börjat få fruktansvärt ont i mina höfter. Hade väldigt smärtsamma foglossningar i min senaste graviditet. Men tycker dock det är lite väl tidigt att känna av det redan nu eller? Vet att risken för att få det igen om man haft det tidigare är ganska stor och att det kan komma tidigare. Men redan i vecka sex?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man få foglossningar?
  • Siannan

jag hade kvar foglossning från min förra graviditet. Har fått redan i vecka sju. Ta kontakt med sjukgymnast, kan du får hjälp med träning och bälte..

• Makkinje

Någon annan som känner igen sig? Känns ganska jobbigt om man ska ha ont redan nu. Jag menar det är länge kvar..

• maria8109

Med första barnet började jag få ont runt v 14, visste inte då att det var foglossning, men det blev värre och jag blev sjukskriven från v 20. Men andra kom det redan i v 8... Skitjobbigt. Är nu gravid i v 7+2 och det börjar kännas lite men inte max-smärta än, tack och lov!

• Izzibizzi

Ont sedan v5. Går nu med kryckor (är i v 11) och får akupunktur två-tre gånger i veckan. Jobbar några timmar per dag för att inte bli alltför deppig men vet inte om jag fixar det mer än några dagar till. Det är lång tid kvar!

• Trollduvan

Är i vecka 14 nu och började känna för en vecka sen ungefär. 
    Vissa dagar värre beroende på vad jag gjort under dagen.  
    Än är det inte såå ont, det är mitt 4:e barn och förra graviditeten var fruktansvärd i slutet så jag vet nog vad som komma skall... Obestämd 
    Jobbar som vanligt och hoppas kunna göra det ett braa tag till.  

• Semlan10

Min andra graviditet, foglossningen var typ första graviditetssymptomet... Så det började vecka 4-5 nånstans (första graviditeten började det ca vecka 13).  Är nu i vecka 22 och har rejält ont. Jobbar fortfarande heltid men ska se om jag kan börja med akupunktur snart.

• thegoddess

Väldigt vanligt att ha ont i höfter när ligamenten luckras upp i början av grav. Kanske lätt att ta fel på det och foglossning

• Egendomligt
    thegoddess skrev 2012-02-29 10:56:55 följande:
    Väldigt vanligt att ha ont i höfter när ligamenten luckras upp i början av grav. Kanske lätt att ta fel på det och foglossning
    Jag trodde att foglossning var just att ligamenten luckras upp? Menar du att foglossning beror på något annat?
  • Lajkie

Pjaa, jag är ogravid. Yngsta sonen är två år nu i mars... Har grym foglossning ännu:)

• Lajkie

Sök sjukgymnast tidigt!!! Bär inte!! Undvik trappor! Jag flängde runt som en idiot. Fick sota för det:(

• thegoddess

Det var nån som sa det till mig här på fl att ligamenten luckras ju upp på alla fast alla inte har lika ont av det. När jag hade foglossning gick det mer neråt benen så då trodde jag på det. Men får nog kolla upp detta lite mer proffsigt tror jag.
    Foglossning suger iaf skulle önska att alla slapp det.

• thegoddess

Har väl oxå fattat det som att om msn vart gravid med foglossning tidigare så är det vanligt att vid nästa graviditet kunna få samma problem fast även mycket tidigare.
    Kiropraktiker finns ju fast du bör vänta till v 12 tror jag

• JETS

JAg var hos en sjukgymnast idag (är i v.13) och hon sa att det inte alls var omöjligt att man får det tidigt. En del går hos henne fr v 8.

♥ Emil 040207 ♥ Tilda 050906 ♥ BF 120908 ♥
  • Coração

Andra graviditeten kände jag av foglossning redan vecka 6, sökte sjukgymnast direkt. Använde kryckor några veckor senare. Jag blev helt sjukskriven från v.15 och fick t.o.m. rullstol mot slutet av graviditeten. Nu är sonen 4 månader och jag är nästan helt bra igen.

Gå till en sjukgymnast och få hjälp så fort som möjligt. Be även att få träffa arbetsterapeut för att få olika hjälpmedel som finns (kan tipsa om flera om du vill ha mera råd). 

• Cao84

Första graviditeten började foglossningen i v 9, var sjukskriven på deltid från v 12. Andra graviditeten märkte jag just för att foglossningen kom tillbaka :), alltså i v 4. Blev sjukskriven tidigare och jobbade inte alls sista månaderna. Dock visste jag vilka rörelser jag skulle undvika redan från början vid andra graviditeten.... första gången var jag envis och skulle klara allt och gå långa promenader, springa i trappor mm fast jag ju fick sota för det efteråt, andra gången var jag väldigt försiktig med allt, och det gjorde att det blev lite lättare första tiden ialla fall... var tvungen att använda rullstol ändå sista veckorna :(

Svar på tråden Hur tidigt kan man få foglossningar?