• Nattmackan

Kan kattungen vara hemma själv första dagarna???

En fråga.. Vi har bestämt oss för en kattunge men hela veckan jobbar vi ju 7-16, frågan är om vi hämtar den i dag, är det OK för den att vara själv redan i morgon?

Eller ska vi hämta den på fre så vi får vara hemma nästa helg med den??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 09:52
    Den är 12-13 v

• Svar på tråden Kan kattungen vara hemma själv första dagarna???
  • Mynta

Jag skulle helt klart hämta på fredag, och dessutom försökt jobba kortare dagar mån-tis.

• nemo1

Absolut inte lämna den ensam första dagarna. Rekommenderar er även starkt att köpa två kattungar. Kattungen kommer alltså att få vara ensam ca: 10 timmar/dag och det är inte ok tycker jag. Köp två så att dom har sällskap av varandra när ni är borta så mycket.

• Nattmackan
    nemo1 skrev 2011-12-04 09:54:43 följande:
    Absolut inte lämna den ensam första dagarna. Rekommenderar er även starkt att köpa två kattungar. Kattungen kommer alltså att få vara ensam ca: 10 timmar/dag och det är inte ok tycker jag. Köp två så att dom har sällskap av varandra när ni är borta så mycket.
    Har tänkt på det oxå, men denna är ensam i denna kull, Om vi skulle ta en unge från en annan kull, det blir bra ändå? Att dom är sams o blir vänner?

Eller är det bara fördelar att ta 2 syskon från samma kull?
  • Tokstolla

Nä, inte lämna ensam i ett nytt hem första dagarna! Det kan bli riktigt läskigt. =(

• nemo1

Jag skulle rekommendera två syskon då flytten som alltid är traumatisk blir betydligt lättare för kattungarna. Jag har hjälpt väldigt många hemlösa kattungar och skulle aldrig någonsin sälja en kattunge som ensamkatt. 

• Mynta

Ja, du kan absolut köpa från en annan kull! Kattungar är i regel enkla och blir kompisar snabbt. Tänk bara på att kastrera tidigt om ni väljer en av varje kön.

• nemo1

Se även till så att kattungarna är vaccinerade två gånger innan flytt. De ska även ha samma foder i början som hos "uppfödaren" annars kan dom få kraftig diarré. Ha även samma sand i lådan som hos uppfödaren, ej låda med huv om inte dom är vana vid det.

• MammaEmelie91

Så lång tid skulle jag inte lämna en nyhemkommen kattunge. Vi lämnade vår ensam i 2-3 timmar ensam andra och tredje dagen, det var för att han var så rädd så jag tog med mig barnen ut så han kunde få utforska i lugn och ro. Efter det så har han inte varit rädd mer :) MEn som sagt, inte så länge. Hämta katten på en fredag istället.

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • IceJossan

Ja hämta den på fredag, och passa in så att ni kan hämta en till kattunge i samma veva så har de helgen på sig att lära känna varandra och ha sällskap av er, sen kommer de ha gott sällskap av varandra.

Svar på tråden Kan kattungen vara hemma själv första dagarna???