• EnEnkelTulipan

Planerar barn, fastanställd på bemanningsföretag. Tryggt?

Hej!

Jag och min kille har pratat om barn ett tag och vi känner att det är på tiden snart Flört 
    Jag har alltid viljat ha dom bästa förutsättningarna när jag bildar familj såsom fast jobb, stabil ekonomi, vart tillsammans några år, ett hem som rymmer ytterligare en.. 

Tidigare var det bara fast anställning för mig som fattades men nu har jag fått det. Dock är den på ett bemanningsföretag. Jag tycker detta känns mindre tryggt än om man skulle vart anställd på ett "specifikt företag". Är det så eller tänker jag fel?

Jag skulle ju vilja ha någonstans att komma tillbaka till efter en eventuell mammaledighet och är man på ett bemanningsföretag styrs ju det av arbetsmarknaden. Det kanske inte finns några uppdrag för mig när jag ska börja jobba igen? Finns det inga uppdrag blir man väl uppsagd men får garantilön under uppsägningstiden? Och efter uppsägningstiden är man arbetslös, det som jag helst såklart vill undvika.  
    Är man på ett "specifkt företag" så tar dom väl antagligen in en vikarie när man är borta men när man när mammaledigheten är över får man tillbaka sin tjänst. Eller?
    Det kan ju naturligtvis hända något med det "specifika företaget" när man är borta (såsom konkurs, det blir uppköpt) och då kanske man inte har jobbet kvar då heller. Man kan inte gradera sig mot allt, däremot kan man ju försöka göra så gott man kan och åtminstonde försöka se till att man har en arbetsplats att komma tillbaka till. Om man som jag värdesätter det. 

Hur hade ni gjort? Har ni vart i en liknande situation? 
    Tar tacksamt emot era tankar, tips och råd.    

• Svar på tråden Planerar barn, fastanställd på bemanningsföretag. Tryggt?
  • EnEnkelTulipan

Försöker väcka liv i denna tråden.

Ingen som har erfarenhet av att arbeta på bemanningsföretag och bli gravid? Hur gick det för er? Fick ni behålla befintligt uppdrag och fick nya efter mammaledigheten? Skulle gärna ta del av andras erfarenheter o tankar. Skulle ni skaffa en efterlängtad bebis eller invänta fastanställning på ett ställe som inte är bemanning först?

• Donum

Jag jobbar som konsult och det är ju baserat utifrån uppdrag, som du beskriver. Jag har valt bort fast anställning eftersom jag trivs med friheten. I min bransch så har man en grundlön som föräldrapenning och sjukpenning grundar sig på och är det likadant för dig, så borde det ju inte vara några problem. 

Behålla befintliga uppdrag är inte aktuellt i min bransch. Jag tar bara korta uppdrag (max 6 månader), sedan vill jag vidare. Osäkerheten är ju en av anledningarna till att lönen är så hög. Jag trivs med det. Jag trivs med att ha prestationskrav på mig. Jag blir inte utan uppdrag så länge jag är bäst, typ. Flört Men det låter som att du nog skulle trivas bäst med en fast tjänst på ett och samma ställe och då är väl bemanningsbranschen inte riktigt din typ av jobb?

Vi försöker aktivt att få barn och jag har inga betänkligheter kring det utifrån mitt yrke.  

• EnEnkelTulipan

Tack för ditt svar.
    Jag förstod nog inte vad du menade med att föräldrapenning och sjukpenning grundar sig på en grundlön. Jag trodde att det var SGI-baserat och beräknat på ens årsinkomst? Jag har ju en personlig lön, det jag skulle få om jag är utan uppdrag, är det den som det grundar sig på? Hua, då är det mycket mindre än det jag verkligen tjänat ihop i årsinkomst. Skiljer sig rätt mycket mellan lönen jag får på uppdrag och den personliga lönen. Jag önskar jag skulle ha ditt självförtroende och tro att jag lätt som en plätt skulle få nytt uppdrag efter en mammaledighet men tyvärr tänker jag inte så. Inte för att jag inte är bra, jag vet bara inte hur behovet av konsulter i min bransch ser ut så långt fram i tiden.. och konkuransen är hård. 

• Donum
    EnEnkelTulipan skrev 2011-12-05 21:18:35 följande:
    Tack för ditt svar.
    Jag förstod nog inte vad du menade med att föräldrapenning och sjukpenning grundar sig på en grundlön. Jag trodde att det var SGI-baserat och beräknat på ens årsinkomst? Jag har ju en personlig lön, det jag skulle få om jag är utan uppdrag, är det den som det grundar sig på? Hua, då är det mycket mindre än det jag verkligen tjänat ihop i årsinkomst. Skiljer sig rätt mycket mellan lönen jag får på uppdrag och den personliga lönen. Jag önskar jag skulle ha ditt självförtroende och tro att jag lätt som en plätt skulle få nytt uppdrag efter en mammaledighet men tyvärr tänker jag inte så. Inte för att jag inte är bra, jag vet bara inte hur behovet av konsulter i min bransch ser ut så långt fram i tiden.. och konkuransen är hård. 
    Ja, alltså, i mitt fall så har jag grundlön och prestationslön. Det är på grundlönen som evt. sjukpenning grundar sig på, men då gäller det kanske inte föräldrapenningen?
    Du har nog rätt i det.

Jag vet ju inte i vilken bransch du är i, men det låter som att det är svårt att få uppdrag. Då är det väl klokt att du söker en fast tjänst någonstans i stället?
    Å andra sidan, även på en fast tjänst blir du ju arbetslös om de inte har behov av dig. Det är ju ingen skillnad mot hur du har det idag.  
  • EnEnkelTulipan

Sant. Jag tycker det är så svårt, man vill ju såklart fatta rätt beslut och speciellt om man ska ha ytterligare en att försörja. Det känns som att det är tryggare på en fast arbtesplats men som du säger, finns inte behovet där heller så blir man ju utan jobb. För min del hoppas jag att föräldrapenningen beräknas på sgi och inte personlig lön, min personliga lön är inte mycket att hänga i granen men däremot som konsult och lönen man har så blir ju årslönen skaplig. Får sova på saken.. som så många gånger förr. Hehe.

• Donum
    EnEnkelTulipan skrev 2011-12-05 21:37:55 följande:
    Sant. Jag tycker det är så svårt, man vill ju såklart fatta rätt beslut och speciellt om man ska ha ytterligare en att försörja. Det känns som att det är tryggare på en fast arbtesplats men som du säger, finns inte behovet där heller så blir man ju utan jobb. För min del hoppas jag att föräldrapenningen beräknas på sgi och inte personlig lön, min personliga lön är inte mycket att hänga i granen men däremot som konsult och lönen man har så blir ju årslönen skaplig. Får sova på saken.. som så många gånger förr. Hehe.
    Men så är det nog, att den grundas på årslönen. 

Jag har oförskämt mycket högre lön som konsult än jag hade som fast anställd och jag tänker att det beror bl a på att det finns ett visst mått av otrygghet.  Tror att du ska grunna på vad som är viktigast för dig. Det passar verkligen inte alla att arbeta på det här viset och blir du "olycklig" av oro så tycker jag att du ska hitta ett annat sätt att arbeta på. Nu har du ju en fast tjänst så då har du egentligen ingenting alls att oroa dig för, i mina ögon. Jag har inte någon fast tjänst utan jobbar enbart utifrån uppdrag. Men barn försöker vi få i alla fall. Flört
  • EnEnkelTulipan

Jag får medellönen av lönerna som råder på arbetsplatsen där jag är, så det kan skilja sig från kund till kund. Tror det är det som är "det vanliga" när man är inhyrd? Visst blir den lite bättre än om jag skulle få en ingångslön men bara runt femtonhundra kr bättre på dom platser jag hittils varit. I mitt fall undrar jag om det är värt det.
    Ibland hör man så mycket skit om bemanningsföretag och villkoren när man jobbar hos dom. Att folk blir uppsagda utan orsak, som trådstarten som ligger bland hetaste debatterna just nu. Det är sånt jag är rädd för och speciellt om man skulle bli på smällen. Man får ju jobb för företaget behöver avlastning/förstärkning och sen kanske man inte kan jobba så ofta som behövs pga. vab-dagar och jag vet inte allt. Läste i tidningen i somras att dom flesta företag inte vill anställa småbarnsföräldrar (man ska inte tro på allt som står i tidiningen..)
    Jag har inte börjat söka andra jobb då detta har fungerat bra hittills men borde kanske titta på det.
    Jag önskar er lycka till med barnskaffandet, kanske blir det ett plus ett på stickan lagom till jul? Vilken julklapp det skulle vara Glad    

• Donum
    EnEnkelTulipan skrev 2011-12-06 06:46:53 följande:
    Jag får medellönen av lönerna som råder på arbetsplatsen där jag är, så det kan skilja sig från kund till kund. Tror det är det som är "det vanliga" när man är inhyrd? Visst blir den lite bättre än om jag skulle få en ingångslön men bara runt femtonhundra kr bättre på dom platser jag hittils varit. I mitt fall undrar jag om det är värt det.
    Ibland hör man så mycket skit om bemanningsföretag och villkoren när man jobbar hos dom. Att folk blir uppsagda utan orsak, som trådstarten som ligger bland hetaste debatterna just nu. Det är sånt jag är rädd för och speciellt om man skulle bli på smällen. Man får ju jobb för företaget behöver avlastning/förstärkning och sen kanske man inte kan jobba så ofta som behövs pga. vab-dagar och jag vet inte allt. Läste i tidningen i somras att dom flesta företag inte vill anställa småbarnsföräldrar (man ska inte tro på allt som står i tidiningen..)
    Jag har inte börjat söka andra jobb då detta har fungerat bra hittills men borde kanske titta på det.
    Jag önskar er lycka till med barnskaffandet, kanske blir det ett plus ett på stickan lagom till jul? Vilken julklapp det skulle vara Glad    
    Åh, men då vete sjutton om jag tycker att det är värt det. Jag ligger på ca 7000 kr mer än de ordinarie anställda och jag får inte lägre lön någon gång, bara högre i så fall. 

Jag tror att det beror väldigt mycket på vilken bransch det gäller. I "min" bransch (socionom) är det bra betalt och flexibelt. Jag jobbar aldrig fulla veckor, t ex. Jag väljer själv när jag vill jobba och är oftast ledig 3-5 dagar i veckan. Har aldrig märkt av någon tveksamhet kring barn. Jag säger när jag vill/kan jobba och så är det så, helt enkelt. Passar det, så kan jag jobba jag mer ena veckan och då tar jag ledigt mer en annan. 

Är det inom sjukvård du jobbar, eller vad?

• EnEnkelTulipan

Du verkar ha det superbra men både arbetstider, lön och förtroendet om att du är attraktiv på arbetsmarknaden. Det är ju bara att tacka och ta emot om villkoren är så Glad 
    Jag upplever inte min situation likadan. Jobbar heltid, har en medellön, vet att jag har jobb nu men vet inte hur det ser ut framöver. Och speciellt inte om jag skulle säga jag var gravid. Förhoppningsvis skulle ju bara alla glädjas och jobbet skulle fortfarande vara mitt, så vore det i en perfekt värld... men vet inte om verkligheten är likadan.
    Du är din egen när du hyrs ut eller vad man säger? Annars önskar jag att mitt bemanningsföretag skulle bli bättre på att förhandla högre löner med kunderna också. Haha. Skämt å sido. Jag klarar mig ekonomiskt men klart att det skulle väga upp att man kan bli utan uppdrag om man tjänade riktigt bra när man är ute på uppdrag. Men för min del så är ju inte lönen bekymret utan att jag inte har självförtroendet att tro att jag inte kommer ha några problem att få nya uppdrag efter en mammaledighet. Kanske är det så att jag oroar mig i onödan. 

• Donum
    EnEnkelTulipan skrev 2011-12-06 21:40:44 följande:
    Du verkar ha det superbra men både arbetstider, lön och förtroendet om att du är attraktiv på arbetsmarknaden. Det är ju bara att tacka och ta emot om villkoren är så Glad 
    Jag upplever inte min situation likadan. Jobbar heltid, har en medellön, vet att jag har jobb nu men vet inte hur det ser ut framöver. Och speciellt inte om jag skulle säga jag var gravid. Förhoppningsvis skulle ju bara alla glädjas och jobbet skulle fortfarande vara mitt, så vore det i en perfekt värld... men vet inte om verkligheten är likadan.
    Du är din egen när du hyrs ut eller vad man säger? Annars önskar jag att mitt bemanningsföretag skulle bli bättre på att förhandla högre löner med kunderna också. Haha. Skämt å sido. Jag klarar mig ekonomiskt men klart att det skulle väga upp att man kan bli utan uppdrag om man tjänade riktigt bra när man är ute på uppdrag. Men för min del så är ju inte lönen bekymret utan att jag inte har självförtroendet att tro att jag inte kommer ha några problem att få nya uppdrag efter en mammaledighet. Kanske är det så att jag oroar mig i onödan. 
    Nä, jag anlitas av konsultföretaget som i sin tur föreslår uppdrag för mig. Jag förhandlar inte lön med uppdragsgivarna, utan konsultföretaget. Men visst, jag är min egen såtillvida att uppdrag eller ej beror på mina prestationer. Jag kan ju inte sunka ner mig hur mycket som helst. Då vill ju ingen ha mig, så att säga. 

Alltså, du har en fast tjänst på ett bemanningsföretag. Du lever under samma premisser som fast anställda hos andra arbetsgivare. Dvs. behövs du inte, så sägs du upp med 3 månaders uppsägningstid. Utifrån det så tycker jag att du oroar dig i onödan.  
  • EnEnkelTulipan

Nej jag har bara en månads uppsägningstid. Tittade på regler om uppsägning och enligt lagen beror det på hur länge man har varit anställd. 2-4 år 2 månader, 4-6 år 3 månader, 6-7 år 4 månader.. Om man inte har förhandlat till sig bättre då kanske. Så hade det varit även på en "vanlig arbetsplats" men känns som det är lättare att förlora en konsultplats. Kanske inte stämmer, bara mitt intryck. Om jag lyssnar på mig själv kanske jag borde se mig om efter vanlig arbetsplats.. du verkar dock se mest fördelar med att vara konsult, det är ju toppen. Alla är vi olika Glad  Ska lägga mig snart, god natt och tack för dina tankar. Ibland behövs någon utomstående.

Svar på tråden Planerar barn, fastanställd på bemanningsföretag. Tryggt?