• helenkristina

Någon som har blivit förstoppad utav att amma?

Hej!
    Har en liten bebis på två månader. Sedan förlossningen har jag varit förstoppad. Har ättit fibertabletter i nu två månader. Det har resulterat i att jag antingen är förstoppad eller har diarre. Har nu gått över till lactulose nu. Är nu någon som känner igen sig och hur har det gått för er?

• Svar på tråden Någon som har blivit förstoppad utav att amma?
  • FrkJenny

Jag har svårt att se hur det skulle ha med amningen att göra?
    Jag funderar på om det kan vara efterverkningar av förlossningen; om det tog lång tid att läka så du har blivit  "rädd" för att "ta i"; att du istället håller emot och håller dig i det längsta, vilket kan leda till förstoppning?

• Skruttelito

Det är inte så konstigt. Så länge du ammar förlorar du mer vätska än vad du vanligtvis gör Jag fick samma besvär om jag inte såg till att dricka en massa extra vatten varje dag

• Krake

Säger detsamma, drick drick drick!

Moster, inte monster.
  • rian81

Jag har samma problem som du, ts. Och jo, det har med amningen att göra, och att man gör åt så mycket extra vätska för att producera mjölken.

Mitt tips är, som de andra säger, att dricka jättemycket vatten (mer än vad du tror behövs) och att käka några katrinplommon eller en liten burk katrinplommonpuré varje morgon. Det sätter fart på magen! 

Svar på tråden Någon som har blivit förstoppad utav att amma?