• Anonym (vad gör man)

Trasig soffa, vem ska betala?

Ponera följande situation: Det är fest hos person X. Mitt i rummet står en soffa, alltså inte emot någon vägg.  Några personer sitter i soffan, andra står bakom och lutar sig mot den och pratar och skrattar. Bakom person Y smäller det plötsligt till och soffryggen brister. Person Y har stått helt stilla, bara lutat sig mot soffan "som man brukar".

Vem ska betala? Soffan är 2 år gammal, nypris cirka 12000. 
    Om ni anser att person Y ska betala, hur mycket är rimligt att kräva?
    Motivera varför ni röstar som ni gör!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Trasig soffa, vem ska betala?
  • Tonx

En soffa ska definitivt hålla för mer belastning än så och om soffryggen lossnar så är det antingen fel i konstruktionen eller så har soffan blivit ovarsamt behandlad under lång tid. 

Så självklart ska ägaren betala. 

• JeanneDArc

Finns det ingen garanti? En soffa för 12000 bör hålla mer än 2 år och ska inte gå sönder bara för att man lutar sig på den. Tycker absolut inte stackars Y ska betala det iaf när han inte ens har gjort något fel. Tycker X får ta smällen tyvärr, men försöka kräva en ny/ lagning av försäljaren.

• Anonym

Jag tycker frågan är otydlig. Har Y suttit normalt i soffan och lutat ryggen mot ryggstödet eller har Y stått bakom soffan och hängt över den (vilket ger felaktig belastning på soffan)?

• Anonym (vad gör man)

Jag tycker också ägaren ska betala, ville se om det var jag som var helt ute och cyklade, hittills verkar det inte som så.

Det är mina vänner det här handlar om och person X är just nu helt rabiat och kräver att person Y ska betala och jag fattar verkligen inte varför. Visst, det är skittrist att soffan är trasig och dyrt blir det men det är knappast person Y:s fel. Men eftersom person Y är en jävla mes så kommer h*n säkert betala fast jag försöker förklara för Y att h*n absolut inte borde behöva betala. H*n sitter och nu och deppar för att hela första lönen på nya jobbet kommer gå åt att betala för X:s nya soffa... Det är ju sanslöst. Men det är ju lätt att utnyttja personer som inte kan säga nej också...

• Anonym (vad gör man)
    Anonym skrev 2011-12-04 13:25:42 följande:
    Jag tycker frågan är otydlig. Har Y suttit normalt i soffan och lutat ryggen mot ryggstödet eller har Y stått bakom soffan och hängt över den (vilket ger felaktig belastning på soffan)?
    Y har stått bakom soffan och halvlutat sig mot soffan.
  • Anonym (vad gör man)
    Anonym (vad gör man) skrev 2011-12-04 13:26:44 följande:
    Y har stått bakom soffan och halvlutat sig mot soffan.
    Alltså inte "hängt" på något sätt.
  • Anonym (vad gör man)
    JeanneDArc skrev 2011-12-04 13:22:56 följande:
    Finns det ingen garanti? En soffa för 12000 bör hålla mer än 2 år och ska inte gå sönder bara för att man lutar sig på den. Tycker absolut inte stackars Y ska betala det iaf när han inte ens har gjort något fel. Tycker X får ta smällen tyvärr, men försöka kräva en ny/ lagning av försäljaren.
    Det har jag också försökt få fram. Men X har ramaskri igång att h*n minsann ska få en ny soffa av Y.
  • Cloudberry

Solklart en grej som skulle hänt ändå så jag tycker alt 1.

• nemo

Kolla med leverantören, finns garanti?
    Kolla med hemförsäkringen, vad gäller?

• JeanneDArc

Okej. Jag förstår att x är ledsen över så mycket pengar som den är värd. Men att stå bakom en soffa och luta sig på den är ju inte att behandla möbeln på ett oaktsamt vis direkt. Kanske X och Y kan hjälpas åt att gå till försäljaren och stå på sig ang reklamationsrätten?

Svar på tråden Trasig soffa, vem ska betala?