• Anonym (Linda)

Ni som har/haft er man i fängelse... Gärna med barn. Se hit!

Hej!
    Jag har några frågor till er som har eller har haft er man i fängelse.
    1.  Hur ofta "fick" ni prata i telefon?
    2. Om ni bara hade mobil, fick han ringa till den då?
    3. Om han inte får ringa till mobil, får jag ringa ifrån min mobil då?
    4. Får man ringa från annat nummer än sitt egna?
    5. Jag har bara mobil, om han inte får ringa till den, kan han då få ringa till tex mina föräldrars hemtelefon? (Bor ca 5min ifrån dom)
    6. Vad sa ni till barnen? 

• Svar på tråden Ni som har/haft er man i fängelse... Gärna med barn. Se hit!
  • Anonym

Beror väl på vilka restriktioner han har kan se olika ut

• Anonym (Linda)

Joo det är sant, men man kan ju få ett litet hum om hur det kan vara :) Har inte pratat med honom mer än 2-3min och det jag fick veta då är att jag måste godkänna att han får ringa till mig. 

• Anonym

det e nog från fall till fall...

• Anonym

Hör med hans ombud istället min man får tex inte prata med någon annan så var du glad för de minutrarna. Varför sitter han inne?

• Anonym (Linda)

En misshandel som hände sommaren 2008. 

Jag tänkte det men måste leta upp lappen med numret så tänkte som sagt att här kan man ju få ett litet hum om hur det kan vara så länge tills jag hittar lappen :) Sen det här med vad man ska säga till barnen, det är inte länge han ska sitta inne utan bara till mitten utav januari.  

• Anonym

Jaha det är du som starta tråd innan i detta: säg som det är barn fixar ärlighet! Du kan inte ljuga och säga han är på semester lixom

• PetGu

Jag har förvisso bara arbetat på anstalt och har väl därför ingen erfarenhet av att ringa in till någon anhörig, men så här såg åtminstone reglerna på insidan ut för några år sedan.

För att en intagen ska kunna ringa ut måste de nummer han/hon vill ringa vara godkända i Kriminalvårdens telefonisystem INTIK. Mobilnummer och ofta även IP-telefoni godkänns inte i INTIK. Istället kan man då bli beviljad att få ringa bevakade veckosamtal, brukar i regel bli 10-15 minuter långa.

Om en intagen får ett telefonnummer godkänt i INTIK får denne ringa hur ofta och länge som helst på sin lediga tid. Oftast finns det dock bara en eller två telefoner per avdelning och desto fler intagna, så för att undvika bråk brukar det finnas regler för hur länge man får prata om det är fler som vill ringa.

Inom Kriminalvården gäller sekretess, så om du ringer till en anstalt får personalen inte ens svara på om personen du söker finns där eller ej. Du kan alltså inte själv ringa in och få prata med honom. Däremot brukar alla intagna bli väldigt glada över att få post, så om du vill skriva brev till honom går det alldeles utmärkt och blir nog också uppskattat.

Och vad gäller barnen då... Ja, vad ska jag säga. Jag föredrar ju ärlighet i alla lägen, men om du av någon anledning inte vill att de ska få veta sanningen så kan jag dessvärre inte komna på någon bra ursäkt.

Säg till om du vill veta mer så svarar jag efter bästa förmåga.

• Anonym (barnombud)

Hej!

Det finns en förening i Sverige som heter Bryggan, den är främst till för barn som har eller har haft en förälder som varit häktad eller sitter på anstalt. De har olika träffar och aktiviteter. Ett bra stöd för för både barn och föräldrar. Dit får man dock bara gå om man berättat för barnen.

Jag arbetar som barnombud inom kriminalvården och jag rekommenderar att du berättar för barnet om det inte är väldigt lite. De förstår att ngt är fel och om man inte berättar fantiserar de om vad som kan ha hänt och vart föräldern har tagit vägen. Vill du ha stöd och hjälp så ring till Bryggan.

Mvh E 

• Anonym (Linda)

Hej!
    Tack för era svar, får hoppas på att mobilnr blir godkänt, annars får vi lösa det på annat sätt :) Jag själv skulle klara mig med bara ett samtal i veckan och resten brev, tänker mest på barnen som säkerligen kommer vilja prata med han varje dag.

Barnen blir 3 i mars och 8 i januari. Det känns ju dumt att bara säga till stora flickan och att säga att han är iväg på semester känns också fel. Jag vill ju berätta som det är men vet inte hur jag ska säga det på ett bra pedagogiskt sätt. Att säga "pappa har varit dum och sitter i fängelse" känns lite sådär, det är ju så det är men som sagt jag vill säga det på ett pedagogiskt sätt. 

En annan sak jag kom och tänka på nu när jag var och handlade (affären ligger mittemot polishuset), när jag pratade med han i onsdags så sa han att han blev kvar på häktet här i vår stad tills dom hittar en plats åt honom. Då slog tanken mig att tänk om han har flyttats? Eller om han flyttas får han då ringa ifrån anstalten, ett snabbt samtal, och berätta detta? Eller är det något jag får reda på när jag godkänt att han får ringa mig? När han ringde så sa han ingenting om att han kanske inte kommer få ringa mobilnummer, borde inte dom som jobbar på häktet här informerat om det? Usch jag har så mycket tankar och funderingar kring detta. Men prio ett just nu är att få hjälp medhur jag kan säga till barnen på ett bra sätt, dom båda kommer hem imorgon. 

• PetGu

Om jag inte minns helt fel så brukar man få ringa ett ankomstsamtal om man blir flyttad. I regel brukar de intagna också få ett informationshäfte om INTIK inne på anstalt. Mitt råd till dig är att avvakta lite och låta honom höra av sig. Det är söndag kväll just nu, så idag händer med största säkerhet ingenting ändå. Sen ska ju byråkratins kvarnar mala på, så bli inte besviken om ni inte kan pratas vid i telefon på ytterligare en vecka eller två.

• PetGu

Jag glömde ju säga; på Kriminalvårdens hemsida finns en hel avdelning med information till barn. Där står lite om vad man gör på dagarna osv. Kanske hittar du något du kan använda där.

• Anonym (Linda)

Berättade för barnen igår när jag vi var påväg hem i bilen ifrån skola och dagis. Fick förklara att pappa gjort något dumt så han får sitta i finkan. Precis som när dom har gjort något dumt så får dom sitta inne på sitt rum en liten stund, men pappa ska sitta där tills efter nyår. Har även informerat skola och dagis om det hela.

Frågorna var många igår ifrån den äldsta vid läggdags.. Idag när vi kom hem så ringde han :) Han har nu blivit flyttad ca 50 mil ifrån oss. Att åka dit och hälsa på är inget som är aktuellt eftersom det är så långt bort och dels för att han inte blir borta längre än ca en månad till. Nu är det bara att vänta och se om det blir godkänt så han kan ringa till oss, hoppas det, för barnens skull.  

• PetGu

Hur har det gått för er, hört mer om tillstånd etc än?

• Anonym (Linda)

Nej han ringde som sagt ett ankomstsamtal som du nämnde att man kanske får, det gjorde han i tisdags. Det var även i tisdags jag fick hem pappret jag skulle godkänna på.. Så det fick jag gå ner med till häktet här i vår stad så nu ska ju dom skicka vidare det till dit där han sitter så ska dom där tillåta också. 

Svar på tråden Ni som har/haft er man i fängelse... Gärna med barn. Se hit!