• Sarah83

    Du som har adopterat... Vilken reaktion blir du gladast över?

    Vilken reaktion blir du som adoptivförälder gladast över att få höra?
    Personen är själv förälder men till ett biologiskt barn.

    Inspirerad av Paisley's tråd www.familjeliv.se/Forum-3-60/m62271063.html
     
    ♥ Daniel, Hamza och Noelle ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Du som har adopterat... Vilken reaktion blir du gladast över?
  • fabbemam

    Det jag absolut INTE vill höra är saker i stil med:
    Vilken tur att han har fått er, tänk annars hade han kanske fått bo på barnhem hela livet....
    Ååå, jag beundrar det ni gör, tänk om fler skulle adoptera så att ännu fler fattiga barn kan få familj...

    Vi adopterar av ren själviskhet, vi ville ha ett barn till och adoption var det för oss enklaste sättet just då. Vilken VI hade som fick just vår Guldklimp, att han inte kom till någon annan familj för då hade ju vi gått miste om ett så fantastiskt barn.

    Däremot:

    Ett GRATTIS va kul att ni fått ett barn till!
    Det är något som jag verkligen blir glad när någon säger.

  • koalabjörn

    Vad jag skulle bli gladast över...

    Ja, vad blir en föräldrer (oavsett adopterat eller biologiskt barn) gladast över?

    Det vore fantastiskt att bli bemött ungefär som alla andra som bildat familj.

    Tex "vad roligt att ni fått barn! Hur gammal är h*n? Vad heter h*n?" (Detta är alltså om man är bekant med adoptivföräldern i fråga, främlingar behöver inte kommentera alls kan jag tycka)

    Men visst, har man en bror som nyss också adopterat så kan man ju nämna det. Då kan adoptivföräldern ju förstå mera varför personen är nyfiken kanske.

    Om det är någon närmare bekantskap eller en vän så går det ju bra att fråga mer, tex vilket land är h*n född, hur länge har h*n varit i familjen, var ska h'n gå på dagis tänker ni ? mm

    Precis som man gör till andra bekanta som bildar familj.

    Jag får lite olustkänsla av denna tråd. Jag tycker att denna tråd och även Paisleys tråd som TS refererar till handlar om att peka ut människor. Varför inte behandla alla lika?

     

  • Sarah83
    koalabjörn skrev 2011-12-04 16:04:50 följande:
    Jag får lite olustkänsla av denna tråd. Jag tycker att denna tråd och även Paisleys tråd som TS refererar till handlar om att peka ut människor. Varför inte behandla alla lika?
    Jag menar absolut inte att peka ut någon!! 
    Jag är alltid noga med att alla ska bli lika behandlade men jag frågar bara av ren nyfikenhet. 
    Ska man tänka så, så finns det nog väldigt få trådar som inte "pekar ut" någon.. :-/

    Jan kan tala om varför jag startade tråden! =)
    Min bonusson har varit i mitt liv sedan han föddes. Han ser mig som sin mamma och jag ser han som min son. Han är lite mörkare än mig eftersom båda hans föräldrar är från ett annat land och jag har många gånger fått höra olika kommentarer när jag varit ensam med honom bl.a "Är han helsvensk?" och "Är han adopterad?". Jag tycker själv det är respektlöst att klämma ut sig kommentaren "Är han svensk?" när man inte ens känner personen ifråga. Och när jag såg Paisley's tråd så blev jag nyfiken på att veta hur RIKTIGA adoptivföräldrar tänker. Min son är ju inte adopterad, Men främlingar tar ofta förgivet att han är det.
    ♥ Daniel, Hamza och Noelle ♥
  • Selma1966

    Jag blir glad när folk tar för givet att jag har ett barn och inte ett "adoptivbarn". Inte för att jag skäms för det utan för att jag själv inte tänker så mycket på var han kommer ifrån längre. Däremot kan jag ibland beklaga att folk först ser hans funktionshinder nu då de träffat honom. Det överskuggar liksom både att han är adopterad och att han "bara är ett barn" numera. Sedan har jag märkt att just invandrare ifrågasätter adoptionen lite eftersom han inte "ser adopterad ut" (från Ryssland) men det beror väl på att de själva ofta får svara på var de kommer ifrån pga utseendet.

  • gracel79

    Kommentaren vad söt hon är, gillar jag inte alls, fast den är välmenad. Har fått höra den så många gånger, sist sa min dotter själv, Jag är INTE söt!

    Sen beror det ju lite på vilken situation det är i. Det jag inte gillar är när min lilla tjej hör på när kommentaren kommer. Om jag visar t ex visar en bild på jobbet och någon säger ,vad söt hon är, då blir jag ändå glad.

  • fabbemam

    I mitt svar ovan så förutsatte jag att den som kommenterade att jag fått barn var bekant med mig. Kanske borde jag läst tråden TS länkade till men det gjorde jag inte fören nu...

    Människor jag inte vet vilka de är hoppas jag inte säger något alls, det till hör vanligt hyfs o vett !

  • Kabbela

    Jag blir glad när någon säger något snällt typ "vad söt hon är" för det tycker ju jag också! Tycker inte det gör något om det är en utomstående..

  • Sarah83
    fabbemam skrev 2011-12-06 20:51:11 följande:
    I mitt svar ovan så förutsatte jag att den som kommenterade att jag fått barn var bekant med mig. Kanske borde jag läst tråden TS länkade till men det gjorde jag inte fören nu...

    Människor jag inte vet vilka de är hoppas jag inte säger något alls, det till hör vanligt hyfs o vett !
    Tråden är inspirerad av tråden i länken... Alltså jag fick idén till trådstarten genom länken...

    Själv menar jag någon som känner igen dig. Det behöver inte vara en vän men det är inte heller en total främling. Ni kanske känner igen varandra på andra sätt så som att ni har gemensamma vänner eller arbetskollegor =) Personen som kommenterar är alltså något mellan en vän och en främling =)
    ♥ Daniel, Hamza och Noelle ♥
  • fabbemam

    Vanligt sunt förnuft tror jag räcker långt.... Jag menar är barnet "nyfått" alltså nyss adopterat så lämpar sig väl:
    Grattis, vilken gullig liten X . Om du vill ha en lite öppningsfråga kan du ju fråga hur gammalt barnet är, hur länge sedan familjen kom hem etc. så märker du nog gansk snart om personen du prata med vill berätta mer för dig eller inte. Så tror ja i alla fall.....

Svar på tråden Du som har adopterat... Vilken reaktion blir du gladast över?