• Anonym (ont)

migrän i samband med mens??

Jag får migränliknande huvudvärk två dagar innan varje menstruation, och huvudvärken håller sedan i sig tills mensen kommer och då avklingar värken ganska fort. Detta problem har jag haft de senaste sex månaderna ungefär, tidigare har jag aldrig haft dessa besvär.

Är det någon som har en förklaring till vad detta kan bero på? det känns nästan som en förgiftning av kroppen?

• Svar på tråden migrän i samband med mens??
  • Laboblina

Det är inte ovanligt med migrän just i samband med mens - det beror på hormoner.

• mamita64
    Anonym (ont) skrev 2011-12-04 14:29:14 följande:
    Jag får migränliknande huvudvärk två dagar innan varje menstruation, och huvudvärken håller sedan i sig tills mensen kommer och då avklingar värken ganska fort. Detta problem har jag haft de senaste sex månaderna ungefär, tidigare har jag aldrig haft dessa besvär.

Är det någon som har en förklaring till vad detta kan bero på? det känns nästan som en förgiftning av kroppen?
    Som Labolina säger, det beror på hormoner
    Jag har alltid migrän i samband med mensen, ibland före, men ofta före under och efter
  • Anonym (ont)
    mamita64 skrev 2011-12-04 14:54:38 följande:
    Som Labolina säger, det beror på hormoner
    Jag har alltid migrän i samband med mensen, ibland före, men ofta före under och efter
    Då kom jag lindrigt undan då

Något tipps på vad som kan lindra värken?
  • coconut

Jag brukar oxå alltid ha migrän nån dag innan mensen och kanske 1-2 dagar under mensen.. Jag brukar trösta mig själv med att äta choklad och bara ligga hemma så mkt jag kan i mörkret och tycka synd mig själv. + en massa panodil.. Det brukar lindra lite.. Annars har jag bara lärt mig och leva med att det är en del av mensen för mig :)

• mamita64
    Anonym (ont) skrev 2011-12-04 15:23:46 följande:
    Då kom jag lindrigt undan då

Något tipps på vad som kan lindra värken?
    jag tar migränmedicin, Anervan novum
    men ofta kan Ibumetin eller likande hjälpa
    Ska tillägga att jag aldrig hade så här förr, det är något som kommit de senaste åren
  • Anonym (ont)

Ja, mörkt rum och vila fungerar, men det är svårt då man är ensamstående med tre barn.

Får prova ibumetin, har du pratat med någon och blivit rekommenderad just dessa eller kan det fungera med någon annan typ av receptfri-värkmedicin typ Alvedon?

• Broadway

Har också problem med migrän vid mens och äl. För mig fungerar naproxen bäst. Finns receptfritt på Apoteket.

• Anonym (ont)
    Broadway skrev 2011-12-04 16:19:56 följande:
    Har också problem med migrän vid mens och äl. För mig fungerar naproxen bäst. Finns receptfritt på Apoteket.
    tack för tipset
  • mamita64
    Anonym (ont) skrev 2011-12-04 15:53:22 följande:
    Ja, mörkt rum och vila fungerar, men det är svårt då man är ensamstående med tre barn.

Får prova ibumetin, har du pratat med någon och blivit rekommenderad just dessa eller kan det fungera med någon annan typ av receptfri-värkmedicin typ Alvedon?
    Anervan har jag fått utskrivet pga migrän
    Jag får det annars också, nämligen. Ligger i släkten.
    men att ibumetin, ipren naproxen, eeze, mfl hjälper vet jag av beprövad erfarenhet
    Nu är det så att jag äter ibumetin varje dag mot min reumatiska värk och då hjälper den inte vid huvudvärk och migrän. Har jag bara lindrigare huvudvärk så kan jag ta en treo, då hjälper den.
Svar på tråden migrän i samband med mens??