• Jempa80

VAB vid halvtidssjukskrivning?

Hej!

Skulle behöva lite experthjälp ang vad och halvtidssjukskrivning.

Jag är gravid och jobbar bara 4 timmar om dagen då jag har fått bäcken och ryggbesvär, nu har min son blivit sjuk. Kan jag vabba 4 timmar eller anser FSK att man inte har rätt till tfp då man är sjukskriven 50%. 
    Kan man isf vara hemma och rapportera vab men ej plocka ut via FSK, eller blir arbetsgivaren kinkig då?

Tacksam för svar!           

• Svar på tråden VAB vid halvtidssjukskrivning?
  • Susanne 977

Du får Vabba för de timmar du skulle ha jobbat. Dvs du förlorar ju arbetsinkomst och detta ska vab ersätta.
    Så du tar alltså en halv dags VAB och andra halvan får du sjukersättning för.
    Detta har jag gjort utan krångel från FK eller arbetsgivare.

• Philippa

En kompis till mig hade som dig TS, hon fick vabba halva dagen och ha en barnvakt den andra halva av dagen... FK sa nämligen att om hon klarade av att vara hemma och vabba en hel dag kunde hon även jobba....

• Jempa80
    Philippa skrev 2011-12-04 18:44:17 följande:
    En kompis till mig hade som dig TS, hon fick vabba halva dagen och ha en barnvakt den andra halva av dagen... FK sa nämligen att om hon klarade av att vara hemma och vabba en hel dag kunde hon även jobba....
    ok, men hur ska de kolla upp vad jag gör under mina 4 timmar som sjukskrivning? Nu är jag sjukskriven då jag inte klarar jobba 50% pga tungt arbete.
    Jobbigt läge det här iaf, speciellt om man har ett barn som är 7 år och ändå klarar det mesta själv. 
  • Jempa80

Men jag måste ju kunna ta 4 timmar vab och de andra 4 timmar precis som de är nu med sjukpenning?

• Philippa
    Jag frågade Hanna på FK:

Du skrev:
      Jag har sjukpenning på halvtid, kan jag ändå ta VAB med mitt barn? 

Svar:  Du frågar om sjukpenning och tillfällig föräldrapenning. Du kan inte få tillfällig föräldrapenning och sjukpenning samtidigt eftersom båda förmånerna ersätter förlorad arbetsinkomt. Det kan vara så att man kan ta hand om sitt barn även om man är sjukskriven. Samtidigt är det arbetsförmågan som avgör om man har rätt till sjukpenning. Att ta hand om ett barn kan betyda att man har en viss arbetsförmåga. Det är en fråga som du måste diskutera med försäkringskassans kundcenter.

• Jempa80
    Philippa skrev 2011-12-04 19:38:20 följande:
    Jag frågade Hanna på FK:

Du skrev:  Jag har sjukpenning på halvtid, kan jag ändå ta VAB med mitt barn? 

Svar:  Du frågar om sjukpenning och tillfällig föräldrapenning. Du kan inte få tillfällig föräldrapenning och sjukpenning samtidigt eftersom båda förmånerna ersätter förlorad arbetsinkomt. Det kan vara så att man kan ta hand om sitt barn även om man är sjukskriven. Samtidigt är det arbetsförmågan som avgör om man har rätt till sjukpenning. Att ta hand om ett barn kan betyda att man har en viss arbetsförmåga. Det är en fråga som du måste diskutera med försäkringskassans kundcenter.

Ok, får kolla med fsk om jag blir hemma på tisdag. Pappan tar vab imorgon!
    Tack :) 
Svar på tråden VAB vid halvtidssjukskrivning?