• knisse

Frankrike eller Italien

Vi planerar semestern i juni.
    Vi aker med en annan familj och sitter och spanar hit och dit och har tagit oss sa pass langt att det förmodligen blir antingen Frankrike och Provans eller Italien Toscana.
     vi är 4 vuxna och tva tva aringar och en fyra aringar (eller ja nästan sa gammla är dom da hela bunten fyller ar i augusti) vi vill hyra ett hus och ha tva trevliga veckor
    nu till fragan vart skulle ni aka?
    finns det nagra särskilda smultronställen som man inte ska missa?

komigen och hjälp en velig stackare!

{#emotions_dlg.flower}

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Frankrike eller Italien
  • tessum

Jag har inte testat båda men jag bara älskar Italien så har ni inte varit dit så är det något ni bara måste testa på!

• knisse

vi har inte varit i nagot av länderna.

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • Jagsjälv

Jag är Italienälskare!!
    Har bara varit en liten weekend i Toscana, men det var härligt. Mkt att se och göra. Vi var på en vingård och tittade, hann med Lucca och Pisa. Resten (eller delar av det) får jag ta en annan gång. Åker absolut tillbaka. Florens vill jag se nästa gång.
    Sen älskar jag att bara ströva omkring i gamla gränder, äta, dricka vin , ta en kaffe och äta glass...Kyss Åh, nu längtar jag dit!!
    Italienare är ett barnälskande folk och de är välkomna överallt. Vi hade våra barn med, 4mån och 6 år då. Inga som helst problem.

• knisse
    Jagsjälv skrev 2011-12-04 19:18:54 följande:
    Jag är Italienälskare!!
    Har bara varit en liten weekend i Toscana, men det var härligt. Mkt att se och göra. Vi var på en vingård och tittade, hann med Lucca och Pisa. Resten (eller delar av det) får jag ta en annan gång. Åker absolut tillbaka. Florens vill jag se nästa gång.
    Sen älskar jag att bara ströva omkring i gamla gränder, äta, dricka vin , ta en kaffe och äta glass...Kyss Åh, nu längtar jag dit!!
    Italienare är ett barnälskande folk och de är välkomna överallt. Vi hade våra barn med, 4mån och 6 år då. Inga som helst problem.
    det later ju kalas härligt!
  • Faile

Har inte testat några av dessa själv, så här kommer lite hörsägen

Mina föräldrar har bilat i Europa ( inte italien ) och tyckte fransmännen var knepiga, så de gillade Frankrike minst.

Min svärmor har nyligen varit i Toscana i Italien och älskade det! Helt lyrisk över hur vackert och underbart det var där.

Baserat på detta ovetenskapliga underlag så rekommenderar jag Italien         

Sluta jiddra, börja trolla!
  • knisse
    Faile skrev 2011-12-04 19:27:00 följande:
    Har inte testat några av dessa själv, så här kommer lite hörsägen

Mina föräldrar har bilat i Europa ( inte italien ) och tyckte fransmännen var knepiga, så de gillade Frankrike minst.

Min svärmor har nyligen varit i Toscana i Italien och älskade det! Helt lyrisk över hur vackert och underbart det var där.

Baserat på detta ovetenskapliga underlag så rekommenderar jag Italien         
    franssoser är lite knepiga det är sant men det är ju lite av charmen med.
  • JPT

Oh, jag är frankofil och rekommenderar Frankrike alla gånger. Är inte alls förtjust i Italien Förvånad
    Nere på franska rivieran kan man åka i princip var som helst och alltid vara supernöjd. 
    Vad är ni ute efter? Kultur och historia eller mest sol och bad?  

Jag kan förvisso en del franska men tycker inte alls att fransmän är varken knepiga eller otrevliga.  

• knisse
    JPT skrev 2011-12-04 19:33:27 följande:
    Oh, jag är frankofil och rekommenderar Frankrike alla gånger. Är inte alls förtjust i Italien Förvånad
    Nere på franska rivieran kan man åka i princip var som helst och alltid vara supernöjd. 
    Vad är ni ute efter? Kultur och historia eller mest sol och bad?  

Jag kan förvisso en del franska men tycker inte alls att fransmän är varken knepiga eller otrevliga.  
    vi vill ha allt och äta gott till det. (man ska inte nöja sig med nagot annat än det bästa)
  • Jenilia

Frankrike skulle jag välja utan tvekan. Jag har bott i Toscana och även i andra delar av Italien i ca sex år och vill inte sätta min fot där igen. Men förstår utan tvekan charmen med Italien (var ju själv galen i det en gång i tiden) och under en semester så hinner man nog inte gräva sig ner under den vackra ytan och hitta den ruttna kärnan.
    Kort och gott: Frankrike låter som en bra plats! :)

• Stårschan

Jag skulle helt klart åka till Frankrike. Jag har kanske haft otur när jag varit i Italien, som mest har råkat ut för antingen jobbiga strandraggare eller snorkiga typer. I Frankrike har jag trivts mycket bättre.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
Svar på tråden Frankrike eller Italien