Infektion av kattklor?
Kan man få någon farlig infektion av att bli riven djupt av en katt?
Eller blir såret bara "vanligt" infekterat om det blir det.
Undrar om det finns nåt gift i deras klor med andra ord?
Kan man få någon farlig infektion av att bli riven djupt av en katt?
Eller blir såret bara "vanligt" infekterat om det blir det.
Undrar om det finns nåt gift i deras klor med andra ord?
Det beror på vilka bakterier katten har på klon och vilka bakterier du har på huden... men de flesta brukar behöva en pencillinkur efter man blivit djupt riven....
jag har blivit riven mååånga gånger av katter både som barn och vuxen. Både huskatter katter på landet och katter i stan. både djupa och ytliga rivsår har jag fått men har aldrig behövt äta antibiotika för det.
Däremot är bett från katt giftigt! Min mamma blev biten av en katt i handen(skulle rädda sin gamla gubbkatt som denna katt hade hoppat på) Och hela hennes hand svullnade upp och gjorde jätteont. Hon fick äta antibiotika för det.
Nej att bli riven av en katt är inte farligare än att riva sig på något annat. Infektionsrisken finns alltid och hur stor risken är beror ju på omständigheter - hur djupt såret är, om man är ren eller skitig, om kattens klor var rena eller om den klivit/kloat på nåt som är fullt med bakterier, hur bra läkkött man har, osv.
Men som viseversa skrev så är kattbett något man ALLTID ska gå till vårdcentralen för. Inte minsta lilla såklart, utan om katten bitit hål ordentligt. Katten har så mycket bakterier i munnen att man löper väldigt stor risk att drabbas av blodförgiftning om man inte äter penicillin. Stelkrampssprutan måste också vara giltig annars måste man ta ny.
Det djur som har farligast bett om man BARA räknar bakterier är komodovaranen. Dom har inte ett gift som ormar har(ormar har giftkörtlar och producerar eget gift). Men med tanke på att varanen äter ruttet och härsket kött så blir deras saliv såå fullt med föruttnelse bakterier att man dör av infektionen på bara några timmar om man blir biten och inte får vård. Så dom ÄR giftiga även fast dom inte producerar eget gift.
Djupa kattbett är inte att leka med. Var dum nog att lägga mig i ett kattslagsmål en gång, handen blev som en tennisboll och jag fick antibiotika.
Vanliga rivsår har jag aldrig gjort något åt, dom brukar läka fint. Även dom lite djupare. Vill man vara lite extra noga kan man ju tvätta med lite sprit.
Det är inte kattens klor som har mycket bakterier( dom brukar vara rätt rena) utan deras vassa små tänder. Bett ska alltid kollas upp.
Okej tack för infon, jag har blivit ganska djupt riven i benet och har svårt att gå för att det är svullet och gör ont. Så var orolig för om det blivit en infektion, men jag har haft på sprit på såret och hoppas det blir bättre.
Rent generellt kan det vara en bra idé att ringa till sjukvårdsupplysningen om man vill ha svar angående sjukdomar, skador eller infektioner. De är ju trots allt utbildade på området, vilket man inte kan vara säker på att alla som skriver i ett forum på internet är.
Så, testa att ringa sjukvårdsupplysningen. De har hjälpt mig flera gånger. Bland annat tyckte de att det var en bra idé att uppsöka sjukhus när jag blivit riven i ögat av en katt, men när jag blivit väldigt sönderriven (av samma katt) på armarna tyckte de inte att det verkade vara någon fara.