• Anonym (fundersam)

Ok att ha 11åring hemma själv en hel dag?

Har en son som varit hemma två dgr själv hemma hos sin pappa när han varit sjuk i förra veckan. Han är fortfarande inte helt ok och måste därför vara hemma från skolan även imorgon. Kan jag ha honom hemma och vabba (vilket inte är populärt på jobbet då jag redan varit borta mycket) eller kan jag låta honom vara hemma själv och bara komma hem med lunch åt honom som pappan gjorde. Mitt samvete säger mig att det är fel...?
    Han fyller snart 11 år..
    Hur länge får man vara hemma och vabba med barn, ska de ha fyllt 11 år eller 12 år?

• Svar på tråden Ok att ha 11åring hemma själv en hel dag?
  • Cicek

Jag tror de ska ha fyllt 12 år. Men jag tycker en 11-åring kan vara hemma själv, om HAN tycker det är ok.

• Anonym (fundersam)

Han kommer att få vara själv från 7-tiden fram till kl.16....

• Anonym (fundersam)
    Cicek skrev 2011-12-04 19:44:21 följande:
    Jag tror de ska ha fyllt 12 år. Men jag tycker en 11-åring kan vara hemma själv, om HAN tycker det är ok.
    Han tycker att det känns ensamt men fixar det ju...
  • h8him
    Anonym (fundersam) skrev 2011-12-04 19:45:22 följande:
    Kan du inte korta av arbetsdagen? Vabba 2 timmar kanske? Klart han klarar sig själv annars, om han inte är supersjuk, och du ska ändå hem och äta lunch. Det är bra att de vänjer sig så det inte blir en chock när de fyller 12.
  • MattiasFru
    Då tycker jag att du ska vara hemma med honom.
  • zygoma girl

Klart det kan bli lite ensamt men du kan ju ringa och prata med honom. Ladda upp med filmer, spel och fika så går det bra - han fixade det ju i förra veckan då han var sjukare, nu är han nästan frisk vad det låter.

Det är ditt dåliga-mamma-samvete som spökar, det  gör det för oss alla. Det låter dock som om du bör spara dina VAB-dagar till andra tillfällen då de behövs bättre.

• Gunnell

Spontant tänker jag att en 11-åring kan vara ensam. Jag var ensam hemma från 10 år (mellanstadiet) och det var på den tiden när man varken hade video eller ens TV-program på dagen :) 

Antar att han är hemma ensam annars ibland? 

• smulpaj01

Min 10 åring är alltid hemma själv vid sjukdom. Jag skulle vabba om han var allvarligt sjuk - annars finns det ingen anledning. Behöver inte komma hem med lunch heller, han fixar sånt själv.

• Anonym

jag har en 11-åring och det har hänt att han varit ensam en hel dag men vi jobbar ganska nära hemmet båda två så då har vi försökt att en av oss kommer hem en timme på lunchen och fixar mat och då hinner man ju prata en stund och se hur sjuk han är. 

Om man kan lösa matfrågan så skulle han säkert klara att vara ensam en hel dag även om han skulle tycka det var tråkigt. Sen beror det väl på hur sjuk man är också. Min 11-åring hade rejäl feber här för nån vecka sen men då kändes det inte helt ok att han skulle vara ensam hemma i flera dagar.

• Rocket Mania

Min 9-åring har fått vara ensam, han ringer om det är något. I värsta fall är det bara att åka hem, det är helt ok det också.

• Julibebisen12

jag började lämnas ensam i 11-12 års åldern

det var såklart läskigt men ändå spännande

se till att du har ordnat mat så ingen olycka händer... asså att han råkar sätta fyr på
    spisen eller något

sen kan du alltid be en granne titta till honom under dagen om ni har möjlighet till det :)

• bustösen

min 11 åring hade nog blivit jätteledsen om han blev lämnad ensam en hel dag, alla barn är olika och det är bara du ts som kan avgöra om din son fixar det eller inte. rent ut sagt tycker jag du ska skita i jobbet om du måste vabba.. 

• Bonanza
    Julibebisen12 skrev 2011-12-04 20:45:05 följande:
    jag började lämnas ensam i 11-12 års åldern

det var såklart läskigt men ändå spännande

se till att du har ordnat mat så ingen olycka händer... asså att han råkar sätta fyr på
    spisen eller något

sen kan du alltid be en granne titta till honom under dagen om ni har möjlighet till det :)
    En elvaåring ska väl ändå klara av att laga mat? Sätta eld på spisen? 11 år?!
  • Feminin
    Vid 12 år så får u inte vabba mera!
    Jag tror han fixar det,speciellt om du kommer hem med mat,då blir det ju 4 timmar ensam.med avbrott och sen 4 timmar till!
  • Gunnell
    Bonanza skrev 2011-12-04 20:45:45 följande:
    En elvaåring ska väl ändå klara av att laga mat? Sätta eld på spisen? 11 år?!
    Haha, jag håller med :) När man är 11 är man ju stor. Man är ju hemma ganska mycket själv vid den åldern, skolan slutar ju vid 14-15 och föräldrarna kommer hem från jobbet vid 17-18. Eller är alla hemma och vaktar sina 11-åringar så att de inte eldar upp spisen? :D
  • Anonym

Inte säkert att en 11 åring klarar av att laga mat på spis, speciellt inte om det är pojkar som innan varit helt ointresserade av att laga mat (själv har jag fem syskonbarn som är pojkar och inte alls intresserade). Tycker han att det är ensamt tycker jag inte du ska gå till jobbet.. Jag vet ju inte hur han är som person.

Min mamma brukade lämna mig själv när jag var från 10 år men en gång hade jag varit sjuk, hon kom in och gav mig alvedon på morgonen och sen sov jag vidare. När jag vaknade var jag så ledsen, grät och grät efter mamma för jag var helt ensam och visste inte alls vart hon var för jag glömde bort att hon kommit in och sagt hej då. 

Nu vet jag inte hur länge han sover eller så heller ju. Men gör det du känner är rätt för man brukar väl känna sånt i sitt "mammahjärta" som de flesta säger. 

Svar på tråden Ok att ha 11åring hemma själv en hel dag?