• Anonym (Julie)

Barnmorska Uppsala, privat eller ej?

Har precis plussat och är jätteglad! Dock lite orolig samtidigt! Är nämligen grymt förlossningsrädd! Funderar nu över vilken bm jag ska vända mig till, privat eller vårdcentralen jag är listad vid (Svartbäcken).

Det jag söker är ett ställe där de har förståelse och inte vägrar lyssna på mina tankar och avfärdar mig som tramsig och borde skärpa till mig!

Kortfattat: En BM som hjälper mig hantera mina tankar och kan stötta mig i min önskan om ett planerat snitt.

Ja, jag är rädd för snitt också, men kan inte ens tänka på vag utan att få pulshöjning och kallsvettas! För MIG känns snitt som det minst hemska av två hemska ting! Är påläst om vad båda alternativen innebär och tyvärr känns det inte ett dugg bättre.

Det är något jag samtidigt sörjer men jag KAN helt enkelt inte...

Tacksam för tips och råd! 

• Svar på tråden Barnmorska Uppsala, privat eller ej?
  • Miss Julie

Jag har gått både privat och landstinget i Uppsala. Hjärtat på stan är väldigt bra och hjälpsamma där kan man få jätte bra stöd och hjälp! Det är privat.
    Så gick jag på Flogstavårdcentral med första och det var också väldigt bra.
    Men behöver du lite extra stöd så tycker jag absolut du ska ringa till Hjärtat! Lycka till :)  

• Anonym (Julie)
    Miss Julie skrev 2011-12-04 19:48:21 följande:
    Jag har gått både privat och landstinget i Uppsala. Hjärtat på stan är väldigt bra och hjälpsamma där kan man få jätte bra stöd och hjälp! Det är privat.
    Så gick jag på Flogstavårdcentral med första och det var också väldigt bra.
    Men behöver du lite extra stöd så tycker jag absolut du ska ringa till Hjärtat! Lycka till :)  
    Tack för ditt svar!

Jag har spanat på Hjärtat faktiskt! Var du där med ditt andra? Födde du vag? (Behöver inte svara om du inte vill!)
  • Anonym (också rädd)

Jag har haft bra bm i Gottsunda och på Hjärtat. Det som har hänt när jag har sagt att jag är rädd är att jag har fått remiss till Auroramottagningen på Ackis där man kan få hjälp. Jag ville ha snitt och fick det.

En grej som är lite dum på Hjärtat är att jag har upplevt det svårt att få en läkartid när man behöver det och om man måste vända sig till sin vårdcentral i stället så kostar det ju pengar.  

• Miss Julie

Jag var där med andra och de var jätte rara där! Frågade om man ville träffa sjukgymnast och psykolog mm.
    Jag har förr vaginalt båda gångerna, är livrädd för snitt jag ;)

Har du barn redan eller är det första?

• Anonym (M)

Jag gick på svartbäcken. hade en UNDERBAR bm. jag var lite orolig inför första gången då jag bara var 15 år och var i v. 25 när jag fick veta att jag var gravid. Men jag fick ett UNDERBART bemötande och hon var otroligt bra!

• Anonym (Julie)

Tack för alla era svar! Era erfarenheter betyder massor!

Det är vårt första barn och vi har försökt ett par månader. Plussade idag, starka plus (var ju tvungen att göra flera gånger!) på BIM-1.

Vet inte ens när man ska kontakta BM men jag har funderat så himla mycket på detta, har faktiskt varit lite rädd för plusset också! Just för att jag är så rädd att bli tvingad göra det som jag är så livrädd för!

Anonym (Också rädd) har du fått remiss till Aurora från hjärtat?

• Maline

Under en av mina graviditeter gick jag på Svartbäckens MVC, jag tyckte de var bra. Nu var det i.o.f.s. min andra graviditet och jag var inte förlossningsrädd, men jag hade en komplicerad graviditet.  De stöttade och hjälpte til så gott de kunde. BM vände sig till maken också, det gillade jag.

• Lumo

Sinnligt har mycket hjälp för gravida. Många kurser bla.

Tipsar om psykoprofylaxkurs som bla vuxenskolan ger.

• Anonym (också rädd)

Japp. Både från Hjärtat och Gottsunda (har flera barn och valde Hjärtat sista gången eftersom det var enklare att ta sig dit).

• Anonym (Julie)
    Anonym (också rädd) skrev 2011-12-04 23:50:51 följande:
    Japp. Både från Hjärtat och Gottsunda (har flera barn och valde Hjärtat sista gången eftersom det var enklare att ta sig dit).
    Vad fint! Ska ringa dit nu och höra om de vill ha mig som "kund"!
Svar på tråden Barnmorska Uppsala, privat eller ej?