• emilial

svag nacke/rygg?

Vid vår dotters 2månader kontroll tyckte dom inte hon kunde lyfta nacken så mycket som hon skulle, men vi skulle avvakta, vid 3månader kontrollen hade det blivit bättre men inte så mycket som dom ville, så ni har vi fått en remiss till neurologen på tisdag.
    Tror dom att det är nåt fel på mitt barn? :( Är det nåt fel på mitt barn?

Hon hatar att ligga på mage, och jag rullar ihop en filt under bröstkorgen så håller hon huvudet jättebra,
    och ibland bra på magen. Hon jollrar, ler, försöker gripa tag i saker, snurrat runt en gång.
    Längd, vikt, huvudomfång, allt är ju bra förutom nacken. :/
    Och sen tycker ryggen är så rundad när hon sitter i mitt knä, mer framåt lutat =/

Nån som känner igen det här?

• Svar på tråden svag nacke/rygg?
  • Flickan och kråkan

Ni frågade inte?

Vår äldsta remitterades till sjukgymnast efter 2-månaderskontrollen av samma anledning. Vi gick där unde 6-8 månader och de konstaterade att han var en nöjd liten kille som av den anledningen inte hade bråttom med något. han har varit lite småsen med allt grovmotoriskt (inom normalspannet, men lite senare. han rullade t.ex. inte förrän han var närmare 7 månader), men han är av typen "testar-inget-förrän-jag-är-helt-säker-på-att-jag-kan". Han observerar, observerar, observerar och när han vet att han kan ja, då går han eller kryper han eller paddlar iväg på springcykel. Han fyller 4 år nu vid jul och är ingen motorsik gigant,men däremot så läser han och räknar och har även snappat upp en hel del engelska och har bra koll på klockan och liknande. Lillebror är tvärtom den som lyfte huvudet högt på 2-månaderskontrollen och som springer, klättrar, skuttar och hoppar dagarna i ända.......han har noll intresse för bokstäver, siffror etc. Han är bara glad i nuet. Han är 2½ år.

Av det du skriver låter inte din dotters utveckling speciellt märklig. Kan du inte ringa och prata med BVC just varför ni blev remitterade till neurolog.

• emilial

När jag ringde BVC i fredag för att få prata av mig så berättade jag hennes framsteg så den BVC tanten sa då att hon inte förstog varför hon ska skicka till neurologen men nu tänker jag å ser alla möjliga fel på dottern ju :(
    Dreglar mycket, böjd rygg, kniper om mitt finger med sin hand men är det godkänt hårt hon kniper om osv...

Men jag förstår inte varför alla andra verkar bli skickade till sjukgymnast å vi blir skickade till neurologen, håller som nåt hemligt för oss eller vad? :(

Hur lång tid tog det innan sin kille var stark i nacken ?

• emilial

Det blev fel där uppe såg jag BVC tanten sa då att hon inte förstog inte då varför som skickade oss till neurolog.

Undra vad dom kommer göra med våra lilla Filippa :/

• tjoohalia

Min yngsta son blev också skickad till neurolog. Han var dock lite äldre, 5månader och kunde inte hålla huvudet. Vi blev iofs skickade till sjukgymnasteb först som efter första besöket skickade oss till neurologen. Sen dess har han gjort flera undersökningar men dom har hittills inte hittat något fel mer än att han är muskelsvag. Kan tillägga att han höll huvudet fint vid 6,5månad, satt utan stöd vid 9, ålade på rygg vid 13månader, på mage vid 14-15månader, kröp vid 18månader & idag är han 20månader & går med gåvagb & längs med möbler men har ingen balans när han släpper.

Kan tycka att det var lite tidigt att skicka iväg till neurologen för din dotter men jag tror inte att du behöver oroa dig. Lycka till iallafall! :)

• emilial

Hon blev godkänd idag :)
    Hon tyckte hon var lite lugn med armarna men det var stora tjejen oxå :) när började era flaxa med armarna?

Svar på tråden svag nacke/rygg?