• Natulcien

Allergisk reaktion? Ananas? Mandarin?

Vår son, 13 månader, har aldrig reagerat på något föroämne tidigare, utan har kunnat äta allt han har erbjudits.

Men nu ikväll så började han plötsligt skrika och gråta otröstligt och peka nedåt magen.
    Och så märkte vi att han bajsade en stund senare. När vi bytte blöjan var han knallröd i rumpan och skrek som en stucken gris bara man nuddade rumpan. Han t.o.m. knep ihop benen. Gråter
    Han som aldrig någonsin haft problem med röd rumpa innan...

Och då började vi fundera på om antingen ananas eller mandariner (citrus) kan ha denna effekt? Det är nämligen det enda han har ätit idag som han inte har ätit tidigare...
    Jag googlade på detta, men det står mest om utslag vad gäller citrus och stickningar i munnen vad gäller ananas. Ingenting om mage eller frätande avföring..?

Någon som känner igen detta?

(står just i kö för sjukvårdsrådgivning...)

• Svar på tråden Allergisk reaktion? Ananas? Mandarin?
  • MattiasFru

har aldrig hört talas om att det påverkar på vägen ut så att säga, det brukar vara att man får stickningar i halsen, svullnar om läpparna och liknande och då i direktkontakt med frukten, inte senare. Men det kan vara att det kanske blev för "starkt" för magen helt enkelt. Ananas speciellt är ju en väldigt stark frukt på så sätt att det är många som är känsliga mot den, och hans mage kanske inte klarade av det precis som vissa inte tål stark mat?

• Natulcien
    MattiasFru skrev 2011-12-04 19:57:59 följande:
    har aldrig hört talas om att det påverkar på vägen ut så att säga, det brukar vara att man får stickningar i halsen, svullnar om läpparna och liknande och då i direktkontakt med frukten, inte senare. Men det kan vara att det kanske blev för "starkt" för magen helt enkelt. Ananas speciellt är ju en väldigt stark frukt på så sätt att det är många som är känsliga mot den, och hans mage kanske inte klarade av det precis som vissa inte tål stark mat?
    Ja, när jag har läst på lite så verkar ju ananasen mer trolig som "boven" än mandarinen...

Står fortfarande i kö hos sjukvårdsrådgivningen... (37 min nu...)
  • Natulcien

Kom fram till Sjukvårdsrdgivningen efter 50 min, men blev inte klokare av det... "Nä, jag vet inte...avvakta" sa sjuksköterskan...
    Jaja, han lugnade sig och sover nu gott, men Inotyolinsmord rumpa. Hoppas att det röda är borta imorgon.

• MattiasFru
    Natulcien skrev 2011-12-04 20:48:51 följande:
    Kom fram till Sjukvårdsrdgivningen efter 50 min, men blev inte klokare av det... "Nä, jag vet inte...avvakta" sa sjuksköterskan...
    Jaja, han lugnade sig och sover nu gott, men Inotyolinsmord rumpa. Hoppas att det röda är borta imorgon.
    Jag tror att det säkert var ananasen som helt enkelt var för stark för den lille ovana magen :) förhoppningsvis ger det med sig och blir normalt under morgondagen! Och vad less man blir på telefonköer!
Svar på tråden Allergisk reaktion? Ananas? Mandarin?