• No ordinary love

Finns det verkligen ingen som har recept på saffranslängd med mandelmassa?

Hej, 

Jag ska baka saffranslängder i morgon och vill ha ett recept på saffranslängder med mandelmassefyllning.
    Jag kan inte hitta det någonstans på nätet.

Finns det möjligtvis någon där ute som vill dela med sig av ett recept, det går bra med bara recept på en fyllning...

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Finns det verkligen ingen som har recept på saffranslängd med mandelmassa?
  • Lena

Jag kavlar ut degen, breder på rumsvarmt smör 50-100g sen grovriver jag mandelmassa över 100-200g. Rullar ihop och antingen klipper upp eller skär i tre delar och flätar.

• stingrocka

Jag gjorde precis saffransbullar med mandelmassa!!

I receptet stod det att man gör vanliga saffransbullar, sen tar man 200gr mandelmassa och blandar med 100gr, rumstempererat smör, mojsar ihop och brer över utkavlad det.. de blev jättegoda!

• Hultis

Det är inte så svårtt. Baka ut degen som vanligt, kavla ut till en stor fyrkant. Bre på rumstempererat smör lver hela. Strö på socker. Och sist så tar du mandelmassa som legat i kylen minst en timme och river på rivhjärnet, det stora rivet. Sen är det bara att strö över! Vik och baka så som du vill ha längden.

• No ordinary love

Oj då, var det så lätt?
    Tusen tack! Då ska jag prova detta i morgon :) 

• Honesty
    Hultis skrev 2011-12-04 20:03:32 följande:
    Det är inte så svårtt. Baka ut degen som vanligt, kavla ut till en stor fyrkant. Bre på rumstempererat smör lver hela. Strö på socker. Och sist så tar du mandelmassa som legat i kylen minst en timme och river på rivhjärnet, det stora rivet. Sen är det bara att strö över! Vik och baka så som du vill ha längden.
    Sockret behövs inte...mandelmassa innehåller 30% så det blir sött så det räcker! Extra gott att ha med hackade hasselnötter och russin tycker jag! Tungan ute
  • Honesty
    stingrocka skrev 2011-12-04 20:02:42 följande:

Jag gjorde precis saffransbullar med mandelmassa!!

I receptet stod det att man gör vanliga saffransbullar, sen tar man 200gr mandelmassa och blandar med 100gr, rumstempererat smör, mojsar ihop och brer över utkavlad det.. de blev jättegoda!

Enklare och snabbare att bre ut smöret och sen riva mandelmassan över! Glad
  • Honesty

Ja, jag igen som tjatar! Vill bara tipsa om att vanlig matolja är kanon att använda vid utbakningen! Man slipper risken att få i för mycket mjöl i degen vilket resulterar i torra lussekatter/längder!

• Hultis

Man kan hoppa sockret men jag brukar ha det ändå, det ger brödet lite färg när det karamelliseras i ugnen.

• Honesty
    Hultis skrev 2011-12-04 20:34:36 följande:
    Man kan hoppa sockret men jag brukar ha det ändå, det ger brödet lite färg när det karamelliseras i ugnen.
    Spelar kanske ingen roll när sockret är i fyllningen? Använder man apotekets saffran och gräddar i rätt tid och temperatur så är socker PÅ brödet onödigt. Blir ju en vacker gyllenbrun färg!
Svar på tråden Finns det verkligen ingen som har recept på saffranslängd med mandelmassa?