• Darkness

14-åring förstör familjen

Det här skrivs i ren desperation ....

Har sedan tio år ett förhållande där min sambo har två barn sedan tidigare, vi har inga gemensamma barn och själv är jag barnlös.
    Ärligt talat så vet jag inte viken ända jag skall börja i, barnen är 14 och 12 år gamla, båda är tjejer och diametralt olika som personer. 
    14-åringen, den som är roten till allt elände, kan sitta i timmar och, mer eller mindre stirra in i väggen, alla försök till att aktivera henne, oavsett vad det rör sig om dissas på det mest otrevliga sätt med spydiga kommentarer om ditten och datten. Alla försök till kommunikation besvaras med ett fräsande och fler spydiga kommenaterer i stil med "är du dum", "du är konstig", "du är ful".... skulle nog kunna fylla flera rader med de fraser som vi dagligen får efter oss. Det hela har gått så långt att lillasyster, vid flera tillfällen, har rymt hemifrån i ren desperation för att hon inte orkar med alla trackningarna, med resultat att polis och soc blir inblandade. Vi har tagit kontakt med både BUP och soc. men  ... BUP inser allvaret och att det är 14-åringen som orsakar det hela, men soc. .... vette f-n om de fattar nått, ärligt alltså. För tillfället har vi löst problemet med lillsyrran genom att hon får bo hos mor o farföräldrar tills vi vet vad vi skall ta oss till med 14-åringen. Och det känns fel på flera plan, här blir det att vi sas straffar den skösamma genom att skicka bort henne från kompisar och hem och den "elaka" får bli kvar hemma.

Fortsätter storyn i morgon för nu vart det krig igen .....

• Svar på tråden 14-åring förstör familjen
  • koppar

Det brukar vara så att det är hela familjen som är dysfunktionell även om bara ett av barnen visar symptom.

• koppar

Jag menar alltså att det inte är er dotter som är "roten till allt elände", utan att det snarare är hela dynamiken i familjen. Oftast är det föräldrarna som kan påverka situationen mest...

• josefin1234

Det märks att du kanske inte har egna barn (inget illa menat).
    Men hon är 14 år tonåring och hon ska tydligen vara för jävlig just nu som alla andra tonåringar.
    Istället för att "straffa flickan" kolla er i spegeln och se vad ni kan göra annorlunda.

• vittra

Det är ju naturligtvis inte 14-åringen som är roten till allt elände och att du öht har den attityden säger ju mer om dig än om henne, och precis som ovan skriver så är det ju hela familjen detta handlar om. Inte bara en av individerna. Det handlar om gruppdynamiken och att samspelet inom familjen är dysfunktionellt. Det är ni som föräldrar som måste se er i spegeln och fundera över vad ni kan göra annorlunda, för det är exakt där ni måste börja. Inte med 14-åringen, inte med 12-åringen, utan med er själva!

Men ja, jag håller med dig om att det inte alls låter bra att "straffa" den yngsta om hon faktiskt inte alls vill vara hos mor- och farföräldrarna, ni kan inte lösa problemen genom att utesluta delar av familjen. Detta är något som ni måste lösa tillsammans, stackars barn om hon mot sin vilja tvingas ifrån vänner och familj för att ni inte kan hantera hennes storasyster!! Om hon nu på riktigt innebär så svåra problem för er så är det hon som behöver en paus och få komma någon annanstans. Att låsa situationen med 14-åringen som ni har gjort nu leder absolut ingenstans. Det kan det däremot göra om hon får komma ifrån er ett tag.

• lisen88

Låt 14-åring vara ist, vill hon kolla in i väggarna så låt henne göra de, vill hon inte göra olika aktiviteter så låt henne vara!!.. hon kanske bara är i en fas i livet då hon pendlar mellan barn/ungdom/vuxet..

• bananflugan82

Vill hon inte prata eller hitta på saker, så låt henne vara. Då finns det inte mycket att göra. Men, om hennes beteende är för att hon mår dåligt över något, så behöver det göras något åt, då är det bra att ni kontaktat någon som kanske kan prata med henne. Det är svårt i den åldern att veta vad som är vanligt och vad som är "fel" beteende, eftersom tonåringar är som det är. Men hennes lillasyster  ska inte behöva bo någon annanstans för att hon inte klara av systerns beteende.

Och jag tycker INTE det är någon ursäkt att hon är tonåring, att hon säger både det ena och det andra som är elakt. Vi har en (snart) 16 åring hemma och vi accpeterar inte ett sånt beteende. Ja, arg och sur och tonårsaktig får man vara, men det finns gränser.  

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • förvirradtonåring

"14-åring förstör familjen."

Tror ni verkligen själva på detta?
    Genom att tänka såhär har jag bara en sak att säga: grattis, ni har misslyckats som föräldrar.

• mzmaa
    förvirradtonåring skrev 2012-02-11 12:01:15 följande:

"14-åring förstör familjen."

Tror ni verkligen själva på detta?
    Genom att tänka såhär har jag bara en sak att säga: grattis, ni har misslyckats som föräldrar.

• Pingvinanie

Tycker verkligen synd om 14åringen, vilket ansvar du lägger på henne som ungdom när du säger att hon är roten till allt ont! För att upprepa det som redan sagts så är det ni själva som föräldrar som kanske ska se över hela situationen och inte bara klanka ner på en stackars hormonstinn flicka.

Svar på tråden 14-åring förstör familjen