• Flizan30

Sonen fick nagel i ögat-röd-söka läkare?

Min son som är 8 år råkade få min nagel i ögat idag. Låter konstigt men han överraskade mig och medan jag sträckte fram fingret reste han sig upp från golvet samtidigt så han tydligen fick nageln/fingret i sitt öga. han började skrika och tog sig för ögat. Ville inte titta på säkert en timma. Mannen ringde sjukvårdsupplysningen och de tyckte att man kunde söka tid hos barnmedicin på morgonen för att ev få salva. Nu har allt lugnat ned sig men han är röd i ögat på själva vitan. Jag ringde en stund senare sjukvårdsupplysningen igen och då fick vi ett annat svar. att endast om han har ont i ögat på morgonen behöver vi söka läkare, att om det bara är på vitan han har rött så är det inge fara och läker av sig självt och att salva helst skall undvikas då et gör ont o svider. Vad hade ni gjort? jag är förvirrad då vi har fått två olika svar. Jag har en viktig lektion i skolan imorgon på annan ort och mannen har fullt upp. självklart prioriterar jag min son. Men skall man våga lita på sköterskan som sa att det inte är någon fara, eller tycker ni man skall kolla för säkerhets skull?

• Svar på tråden Sonen fick nagel i ögat-röd-söka läkare?
  • anju79

Ingen fara. Helt normalt att han blir röd i ögat då det irriterat hornhinnan. Det lägger sig. Ska mycket till för att det ska bli nån skada på ögat.

• Albatross

Jag hade nog inte vågat chansa när det gäller ögat, men det är ju jag. Svårt när man får olika besked...

• Cia o krabaten

Kolla om han har ont eller ser konstigt imorgon-i så fall sök läkare.
    Annars kan det gott läka själv.

Sonen ramlade när han var 1år och fick grus i ögat. Hela ögonvitan fick en blödning och han såg helt hemsk ut! Pratade med en sköterska på ögon som konsulterade ögonläkare och de höll med mig om att jag inte behövde komma in då det oftast ser hemskt ut på ögonvitan men är ofarligt. (Jag FICK givetvis åka in, sa de flera ggr)
    Men iom att jag är optiker till yrket valde jag att inte åka in.
    Ögat läker sig själv rätt fort om det får vara ifred. 

• Hoppfull84

vår tjej lyckades få tag i grötskeden när jag matade henne och tjoffade in bakänden på skeden rakt i ögat, hon fick en blödning i ögonvitan så  det var helt knallrött halva ögat typ. har själv råkat ut för blödningar i ögonvitan och vet att det läker av sig självt, så vi åkte inte till sjukan. tog ca 4-5 dagar så var det borta. men om han verkar ha ont och kliar sig i ögat eller så finns det som sagt bedövande salva att ge, men det är onödigt att smeta sånt i ögat om han inte har besvär av det. låt det isåfall läka ifred.

Svar på tråden Sonen fick nagel i ögat-röd-söka läkare?