• Anonym (sjukskrivning?)

sjukskrivning,havandeskap eller jobba?

Hej jag vill nog mest ha något råd för jag själv vet inte, jag är gravid med mitt andra barn och expanderar väldigt snabbt är i vecka 19 bara och har redan sedan 6 veckor tillbaka foglossning förra gången jag var gravid fick jag även ischias o foglossning men den satte sig bara i svanken, dessutom studerade jag och hade mellan 5-6 timmars dagar så det var ju okej, denna gången har de satt sig i ryggen, i fogarna där framme, och jag känner ett tryck neråt (precis som man ska öppna sig) har även rätt mycket sammandragningar och ont i benen när jag börjer mig ner (använder stödstrumpor)

jag vet inte om mitt jobb är tungt har olika arbetsuppgifter jobbar på ett apotek men inte som apotekare utan är mycket i kassan (vilket innebär stående arbete och fylla på varorna) på förmiddagarna plockar jag upp varor läkemedel ifrån stor boxar har dock ett hjälpmedel så jag slipper bära de tunga lådorna (oftast) men det är fortfarande tunga grejor vissa i dom och upp och ner många ggr, jag har blivit bortkopplad ifrån tunglagret där jag packade sk. vätskevagnar till avdelningarna vilket innebar 10-12kg kartonger som man bar på kanske 50-100st om dagen,

På eftermiddagar går jag ut på avdelningar och packar upp läkemedelsboxar det är mycket bärande och tidspress    ibland även på stora avdelningar har de stora kartonger som väger 10-15kg som man måste bära på, jag är fullständigt slut har så ont,  men säger inte så mycket,, men jag är sån som gör saker fastän jag har ont oftast för jag skäms att be om hjälp och det är väl inte alltid folk kan hjälpa mig , då dessa uppgifterna jag har nu är fasta som jag måste göra och kan inte bara låta andra göra..
    ska ringa bm imorrn och boka ny tid nu efter ultraljudet och kommer väl få nångång i januari, ska jag berätta om mina problem ? vad kan jag göra? jag har ju sagt att jag ska jobba tills jag kan ta ut semester men det är ju bara en månad som jag kan ta ut och känner jag som jag gör nu när det är 5 månader tills jag ska föda, hur kommer jag må och känna om 2-3 månader? 

vad finns det för alternativ för mig? sjukskrivning? graviditetspenning? jobba tills jag har en månad kvar? jag tror inte att jag kan bli omplacerad till något annat egentligen och skäms lite för att fråga igen har ju faktiskt redan blivit bortkopplad från en uppgift,    

• Svar på tråden sjukskrivning,havandeskap eller jobba?
  • Cia o krabaten

Jag jobbar i optikerbutik och vi har ju liknande uppgifter som dig och ingen på mitt jobb har fått HP.

Går det att växla uppgifter ofta?
    Sitta i kassan en stund och plocka upp varor en stund? 

• Blablabla

Enda chansen är sjukskrivning, men det kan va svårt

• Blå damcykel

Sök gravidpenning, prata med en läkare och håll tummarna för att nåt av det fungerar. Mer kan du inte göra. Man får ju inte välja själv....

• Snöankan

Kan du inte få sitta i kassan hela dagen? Steg 1 är ju att få anpassade arbetsuppgifter, steg 2 att bli sjukskriven. Och man måste ju inte bli sjukskriven 100%, själv är jag sjukskriven på 50% för att jag kräks så mycket. Mitt arbete är fysiskt lätt men min chef har ändå haft flera samtal med mig där hon undrat om det finns något som går att göra på arbetsplatsen för att jag ska må bättre. Tror inte man kan få havandeskapspenning om man jobbar på apotek. Har du haft något samtal med chefen om att enbart få "sittande" arbetsuppgifter?

• Anonym (sjukskrivning?)

jag sitter aldrig ner mer än 30 min på lunchen finns ingen chans att kunna sitta ner nånstans eller paus, i kassan sitter man inte man står och går alltid och plockar med varor jag tror nästan jag får prata med min bm också får hon utgå vad man kan göra för tycker hon jag är kapabel till att arbeta får jag ju göra det även om det gör ont jag vill ju arbeta in i det sista men är rädd att jag kommer få så satans ont  vi får kanske se har aldrig sökt eller tänkt på sjukskrivning eller hp innan. varorna ska upp mellan 9-13 så det finns ingen chans att man plockar upp de senare sen ut på avdelningar mellan 13 30-17 ibland 18 fyra ggr i veckan,

• Snöankan

Du måste boka in tid hos läkare, bm kan inte sjukskriva. Lika bra att göra det med en gång och inte vänta på att det ska gå via bm.

• Blå damcykel

En bm brukar kunna boka en tid hos läkare. Iaf min. Dom har tillgång till läkare en dag/vecka.

• norrlandsflicka

Sjukskrivning via läkare. Det är svårt jobba när man behöver stå mycket och har svårt vila och har foglossningar.  Däremot bör du göra lite egna åtgärder innan du försöker bli sjukskriven så man kan visa på att behandling inte hjälper. Jag gick på behandling hos sjukgymnast och vattengympa för gravida när jag var gravid med foglossningar. Härdade ut till vecka 29 då jag gick till läkare och blev sjukskriven helt från föräldraledigt med storebror som var 1 år 3 månader då. Första graviditeten härdade jag ut och jobbade fast jag hade foglossningar, men då hade jag möjlighet att sitta ner mycket sen hade jag värre foglossningar andra gången också.

Svar på tråden sjukskrivning,havandeskap eller jobba?