• heter

Hur länge tar det att gå 5,5 km?

Jag vet att det självklart diffar från person till person men ungefär hur länge tar det att gå 5,5 km om man har ett ganska högt tempo? Nästa fråga är om det är en bra distans att gå varje dag om man vill gå ner lite i vikt?

• Svar på tråden Hur länge tar det att gå 5,5 km?
  • Jennywise

Jag går det på ganska exakt en timme, men då i skogsterräng med mycket uppförsbackar vilket antagligen tar ner farten lite. En timmes rask promenad om dagen är väl alldeles lagom om man bara vill motionera lite lätt. När du kommit in i det kanske du kan testa att jogga om du känner att du vill få upp intensiteten lite. Lycka till!

• SabiinaA

30-45 minuter skulle jag tro. Som du skrev så är det ju lite olika från person till person. Sen så kan även terräng (underlag spela roll).
    Det är absolut en bra distans att gå om man vill gå ner i vikt. Rör man sig lite om dagarna (stillasittande arbete) så kan man ju gå en lite längre runda och rör man sig mycket om dagarna (har ett arbete där man står och går största delen av dagen) så kan man ju gå den rundan som du har i tanke. 

Äter man "rätt" så är det dessutom lättare att gå ner i vikt också. Hoppas att du får resultaten du vill nå =)  

• SabiinaA

40-50 minuter skulle det vara...

• heter

Det var en kompis som sa att sträckan var 5,5 km lång men jag tycker att jag gick den lite väl fort om det bara tog 45 minuter? Jag är ju inte direkt i form och dessutom tyckte jag inte att jag gick fort. Jag får nog ta bilen och köra samma sträcka och se hur långt det är. Det är bara gator där jag gick och ingen terräng eller backar.

Jogga verkar jobbigt.

• heter
    SabiinaA skrev 2011-12-05 00:56:39 följande:
    30-45 minuter skulle jag tro. Som du skrev så är det ju lite olika från person till person. Sen så kan även terräng (underlag spela roll).
    Det är absolut en bra distans att gå om man vill gå ner i vikt. Rör man sig lite om dagarna (stillasittande arbete) så kan man ju gå en lite längre runda och rör man sig mycket om dagarna (har ett arbete där man står och går största delen av dagen) så kan man ju gå den rundan som du har i tanke. 

Äter man "rätt" så är det dessutom lättare att gå ner i vikt också. Hoppas att du får resultaten du vill nå =)  
    Jag är inte ute efter att bli superwoman men jag skulle vilja gå ner 2-3 kg. Fläsket hos mig sitter runt mage, lår och rumpa och jag hoppas att just promenader ska hjälpa att slimma det området? Jag tänkte nog cykla också några dagar i veckan och då ungefär samma tid dvs runt 45 minuter. Låter det som om det kan få mig att gå ner en byxstorlek? Kosten är ganska okej tror jag, kanske lite för mycket godis ibland bara. Skäms

Jag har ett stillasittande arbete så jag rör mig inte jättemycket förutom det här då. Jag tänkte börja simma några gånger i veckan också. Så om jag går, cyklar eller simmar i 45 minuter (upp till 60 min) varje dag så borde jag väl gå ner utan att ändra kosten? Hur länge kan det tänkas ta på ett ungefär?
  • MizzTez

45-50 minuter för mig.
    Ett tips är att använda runkeeper när du motionerar, då ser du både resultat och hastighet samt hur lång sträcka du gått. Roligast är att bara gå ut och gå ett tag och sen komma hem, rita ut vägarna man gått och bli chockad över hur långt man egentligen gått!

• heter
    MizzTez skrev 2011-12-05 01:12:47 följande:
    45-50 minuter för mig.
    Ett tips är att använda runkeeper när du motionerar, då ser du både resultat och hastighet samt hur lång sträcka du gått. Roligast är att bara gå ut och gå ett tag och sen komma hem, rita ut vägarna man gått och bli chockad över hur långt man egentligen gått!
    Då stämmer det säkert att jag gick så långt eftersom att ni alla säger samma tid ungefär.

Vad är runkeeper? En iPhone app hoppas jag?
  • h8him
    heter skrev 2011-12-05 00:59:13 följande:
    Det var en kompis som sa att sträckan var 5,5 km lång men jag tycker att jag gick den lite väl fort om det bara tog 45 minuter? Jag är ju inte direkt i form och dessutom tyckte jag inte att jag gick så fort. Jag får nog ta bilen och köra samma sträcka och se hur långt det är. Det är bara gator där jag gick och ingen terräng eller backar.

Jogga verkar jobbigt.
    Drygt 8 km/timme är inte normalt promenadtempo. Man brukar säga ca 5 km/timme.
  • heter
    h8him skrev 2011-12-05 01:23:44 följande:
    Drygt 8 km/timme är inte normalt promenadtempo. Man brukar säga ca 5 km/timme.
    Men är det en "söndagspromenad" eller med lite tempo?
Svar på tråden Hur länge tar det att gå 5,5 km?