• Zibie
    Äldre 5 Dec 08:40
    3909 visningar
    2 svar
    2
    3909

    mina kärleksfåglar

    Hejsan!
    Det är så att för ungefär 3-4 månader sedan köpte vi en dvärgpapegoja hos en uppfödare han sa att det var helt okej att ha dem fåglarna ensama nu i efterhand så har jag läst på mig lite och enligt internet så är det inte alls bra, men det har ändå funkat bra, han sjunger och äter och fjädrar inte av sig.
    men jag är en djurvän så igår var jag och hämtade en till hos en kvinna som ville ge fågeln till en som redan hade en för att hon hade börja fjädra av sig.
    Kvinnan berättade då att honan hade haft kamrater men att dem dog. Har fåglarna lätt för att skaffa nya vänner? 

    Jag låter fåglarna få flyga fritt och vår hane flyger hur som helst medans hon bara sitter i buren hon har inte ens ätit eller druckit vatten.
    Jag tycker att det ser ut som att dem har parat sig, måste man ha en holk för att det ska bli något? När vår hane kommer nära henne så fäller hon ut vingarna, varför?
    Hur lång tid tar det för fjädrarna att växa ut? 
    Finns det nått hopp? 

  • Svar på tråden mina kärleksfåglar
  • Äldre 5 Dec 13:41
    #1
    Zibie skrev 2011-12-05 08:40:05 följande:
    Hejsan!
    Det är så att för ungefär 3-4 månader sedan köpte vi en dvärgpapegoja hos en uppfödare han sa att det var helt okej att ha dem fåglarna ensama nu i efterhand så har jag läst på mig lite och enligt internet så är det inte alls bra, men det har ändå funkat bra, han sjunger och äter och fjädrar inte av sig.
    men jag är en djurvän så igår var jag och hämtade en till hos en kvinna som ville ge fågeln till en som redan hade en för att hon hade börja fjädra av sig.
    Kvinnan berättade då att honan hade haft kamrater men att dem dog. Har fåglarna lätt för att skaffa nya vänner? 

    Jag låter fåglarna få flyga fritt och vår hane flyger hur som helst medans hon bara sitter i buren hon har inte ens ätit eller druckit vatten.
    Jag tycker att det ser ut som att dem har parat sig, måste man ha en holk för att det ska bli något? När vår hane kommer nära henne så fäller hon ut vingarna, varför?
    Hur lång tid tar det för fjädrarna att växa ut? 
    Finns det nått hopp? 
    Hej
    Bra gjort av dig att skaffa en kompis till din fågel.
    Det finns massor av hopp för dina fåglar men du måste ge henne tid. Hon kom igår, hon är rädd, osäker och känner inte igen sig. Låt dom ta det i sin egen takt. För att det ska bli ungar ska du sätta upp en holk. Men innan dess ska paret vara väl uppmatade på specialkost inför häckning. Detta brukar ta ca 6 v. Att de parar sig gör inget utan holk.
    Super att du låter dom flyga fritt, fler fågelägare som du tack :)  Honan kommer att följa efter bara hon känner sig säker nog.
    Det där med vingarna kan jag inte svara på utan att se det. Men det kan vara en varning till hanen att inte komma för nära, eller en signal att hon vill para sig.
    Äta o dricka kommer hon också att göra när hon vågar. Först blir det när det är tyst och lungt omkring henne.
    Angående fjädrarna så tar det sin lilla tid. Hon måste rugga först, alltså tappa byta fjäderdräkt hon har idag för att nya ska kunna växa ut. Gissar på sådär 6 mån innan allt är klart. 
    Lycka till nu och njut av dina fåglar 
  • Zibie
    Äldre 7 Dec 09:49
    #2

    Åh tack tack så mycket för ditt svar.
    Det börjar faktiskt gå bättre hon flyger lite och följer för det mesta efter vår hane.
    Äter och dricker gör hon också.
    Jag har märkt att dem kan bli lite "osams" ibland. men för det mesta sitter dem bredvid varandra och ser ut att trivas.

    :)
     

Svar på tråden mina kärleksfåglar