Vad bör en fodervärd stå för?
Vad, enligt er, bör en fodervärd stå för i form av kostnader? Vad bör en fodervärd ha för rättigheter vs skyldigheter?
Vad, enligt er, bör en fodervärd stå för i form av kostnader? Vad bör en fodervärd ha för rättigheter vs skyldigheter?
När jag har både varit fodervärd och haft ute egna hästar på foder så har fodervärden fått stå för allt. Jag tar det som att man är helt ansvarig fast att man bara inte står som ägare. Självklart ska man kontakta ägaren om något händer! Men jag har alltid haft bra kontakt med ägare eller den som har haft mina hästar. Det enda jag som ägare har stått kvar på är försäkringar på hästen, men det får man ju komma överrens om tillsammans. Men skriv med ALLT i kontraktet! Vissa saker kan kännas onödiga men skriv med minsta lilla detalj!
När det gäller försäkringen så tycker jag ägaren ska stå för den, för ifall hästen dör, tillfaller livvärdet på hästen hästägaren. Om fodervärden ska stå för försäkringen tycker jag denne ska få teckna en egen försäkring. För som fodervärd kan man nöja sig med att bara ha kostnaden för vetrinär på försäkringen.
Ur hästägaren synvinkel är det också säkrare att stå för försäkringen, för det kan finnas fodervärdar som säger att de ska stå för försäkringen, men sedan inte gör det.
När jag varit fodervärd har jag stått för alla kostnader förutom försäkringen. I kontrakten angavs vad hästen fick användas till, om den fick tävlas tex. Hur uppstallning, foder mm ska se ut kan ju oxå vara bra att skriva i kontraktet.
Ja precis så tänker jag med försäkringen också, fodervärden får stå för handpenning och veterinärkostnader om något skulle hända. Ja skriv allt i kontraktet, jag har nästan känt mig töntig ibland för jag har skrivit så utförliga kotrakt :) haha!
allt utom livförsäkringen
En fodervärd är ju ett substitut för hästägaren och bör således stå för de flesta av omkostnaderna.
när jag haft häst ute på foder har fodervärden stått för allt förutom försäkringen, den har jag betalat.
Det finns även färiga fodervärdsavtal tex på Hööks du kan köpa där det mesta står som du kan ha som mall, samt att du kan modifiera det efter just dig/din häst/egna överenskomelser.
Jag skrev tex till att jag fick lov att hämta hem hästen omgåense om jag ansågs att den missköttes eller avtalet inte följdes. Tyckte det var bra att ha ett färdigt avtal som mall för att inte glömma något
Jag har stått för allt utom försäkring.
Allt förutom försäkringen , men man bör skriva i fodervärdavtalet att fodervärden ska stå för självrisk samt % på självrisk vid en eventuell skada.
Är det någon här som har en bra mall på hur ett kontrakt ska se ut?
Jag kommer att gå emot strömmen lite här och säga att jag stod för allt på min foderhäst inklusive försäkringen och vi hade inget kontrakt. Detta är självfallet inget jag rekommenderar men för oss funkade det, jag hade hästen i drygt fem år och när hon gick bort var det aldrig någon diskussion om att det var jag som skulle få livförsäkringen. Det var en risk att inte ha något kontrakt men tack och lov fungerade det och jag är fortfarande nära väninna med ägaren.
jag hade en häst på foder och stod för allt utom just försäkring...vilken miss! det visade sig att ägaren hade stora! skulder hos kronofogden och däför inne heller hållit hästen försäkrad. vilket gjorde att varken jag eller ägaren hade råd att göra den utredning som hästen behövt. beslutet föll på ägaren som valde att ta bort hästen!..suck....och dessutom hade mage att fråga mig om jag kunde betala...och allt detta efter jag haft ett helv... att ens hitta och nå ägaren-inga uppgifter från kontraktet stämmde. Å allt hon behövt göra var att be mig hålla med försäkring.
Om jag någonsin skulle ha en foderhäst igen skulle jag bet försäkringen
Hoppar in med nån fråga åxå....ska fodervärden åxå stå för veterinärskostnader? Utrustning, så som sadlar och annat....ska vi stå för det åxå eller ska ägaren till hästen ta med sånt.
Våran dotter vill gärna ha en häst, men än har vi inte råd att ha det. Men jag har haft små funderingar på att vara fodervärd. Hästägaren betalar inget för det eller?
Finns det nånstanns man kan läsa om det?
Hoppar in med nån fråga åxå....ska fodervärden åxå stå för veterinärskostnader? Utrustning, så som sadlar och annat....ska vi stå för det åxå eller ska ägaren till hästen ta med sånt.
Våran dotter vill gärna ha en häst, men än har vi inte råd att ha det. Men jag har haft små funderingar på att vara fodervärd. Hästägaren betalar inget för det eller?
Finns det nånstanns man kan läsa om det?