• marmelad

Billig symaskin för nybörjare?

Jag är ute efter att köpa en symaskin.
    Jag undrar nu om de billiga maskinerna, som man kan köpa på tex öb och såna ställen, är värdelösa? Eller funkar de bra för en nybörjare?
    Jag ska bara använda den för eget bruk, alltså sy typ gardiner, sy upp byxor och annat sånt som kan behövas ibland.
    Någon som har erfarenhet av dessa billiga symaskiner? 

• Svar på tråden Billig symaskin för nybörjare?
  • Catti41

Om du ska sy gardiner och sy upp byxor så behöver du egentligen bara två sömmar, raksöm och sick-sack. Och så kanske att du kan ställa in lite olika varianter på sömmarna, men det är nog överkurs.

Så jag tror säkert att en billig maskin är ett bra ställe att börja på. Sen, när du börjar bli van och kanske tycker det är roligt och t o m kanske vill sy kläder eller nåt sånt, då kan du uppgradera.
    Jag hade en fin maskin som tyvärr gick sönder för nåt halvår sedan. Under den tiden har jag mest sytt saker för hand... Så nu har jag köpt en maskin för typ 1400 kr eller så, och den duger fint för mig, jag har ändå inte tid med finsömn. Och skulle jag behöva sy nåt särskilt (typ sy i sidentyg eller så, när det är viktigt att det blir tunt och fint) så känner jag folk jag kan låna en maskin av.

Så, så länge du inte ska sy en brudklänning i siden, så satsa du på en billig. Så det blir av!

• smöla

Jag har ifrån rusta,funkar utmärkt!!

• marmelad

Ja att sy i siden lär det inte bli  Jag kommer ju knappt ihåg hur man använder en symaskin  
    Men det kan vara roligt att kunna sy när man väl får ett infall och vill sy något. Fick för mig att sy en "gympapåse" till sonen för ett tag sen, men tyckte att det var lite jobbigt att sy den för hand så då bestämde jag mig för att köpa mig en symaskin  Så det är ju enbart grejer till mig och barnen som kommer att göras. 

• Stormorsan

Då går jag mot strömmen.

Dom billiga maskinerna är oftast bara skit. Vet inte hur många trådar och frågor som poppat upp här på FL och på andra sidor om krånglande symaskiner med trasslande undertråd, skeva nålstänger etc och det är alltid billiga ÖB o liknande maskiner. De är så svaga i motorn att det inte klarar att sy ihop två medeltjocka tyger. De går dessutom inte att serva dem eller köpa tillbehör eller reservdelar.

Köp hellre en äldre begagnad servad maskin (inte på Blocket) utan hos en riktig symaskinshandlare. Dessa äldre stabila klenoder håller i 30-40 år. Går nästan aldrig sönder och om dom gör det så går det fortfarande att reparera dem, eftersom tillverkarna fortfarande håller reservdelar till dem.

Min gamla 70-tals Husqvarna 2000 klarar 6 lager markisväv utan problem.

Satsa på ett känt märke som Husqvarna, Pfaff, Bernina, Singer m fl.

• Stormorsan

Jag köpte min första symaskin 1973 Solig och det har blivit några genom åren. Inte för att dom varit skit utan för att behovet av fler funktioner har ökat.

• ruthen

Jag tycker du hellre ska satsa på en begagnad symaskin för 2000kr istället för en ny för 2000kr.

Min symaskin som har 10 år på nacken är knappt värd något idag och jag skulle hellre behålla den än att byta ut den mot en ny maskin vars nypris är 2000kr. Min kostade 8000kr som ny.

Jag skulle inte gå lägre än 2000kr om du ska investera i en maskin. Jag tycker alla hushållssymaskiner är skräp egentligen, fall man jämför dem med en riktig symaskin. (sk industrisymaskin).

Jag såg att en maskin på rusta bara kostar 600kr, men går den sönder är det väl bara att slänga i papperskorgen.

Svar på tråden Billig symaskin för nybörjare?