• Anonym

föräldrapenning barn nr 2

Hej

Jag har skickat in papper om inkomst till er pga att vi väntar barn nr två i januari.

Inkomsten har ändrats på min sida och jag mår mer pengar nu.
    Men det syns inge dagar för barn nr två. När syns dom.
    Ska man inte kunna börja använda dem 60 dagara innan bf. Jag har 43 dagar kvar nu.

Innebär ändringen av inkomst att jag fått beviljat mitt sgi att jag skyddat den?

Mvh Anna

• Svar på tråden föräldrapenning barn nr 2
  • Försäkringskassan

Hej!

Har du skickat in ditt moderskapsintyg med beräknad förlossning till oss ska vi ha lagt upp ett ärende på dig. På mina sidor och sedan ansökan om föräldrapenning ska du kunna se det.

Finns det ingen anmälan kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524 så registrerar vid en anmälan. Efter det kan du ansöka föräldrapenning 60 dagar för beräknad förlossning.

Samtidigt kan du höra efter om SGI-skydd är fastställt.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym
    Försäkringskassan skrev 2011-12-05 10:39:53 följande:

Hej!

Har du skickat in ditt moderskapsintyg med beräknad förlossning till oss ska vi ha lagt upp ett ärende på dig. På mina sidor och sedan ansökan om föräldrapenning ska du kunna se det.

Finns det ingen anmälan kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524 så registrerar vid en anmälan. Efter det kan du ansöka föräldrapenning 60 dagar för beräknad förlossning.

Samtidigt kan du höra efter om SGI-skydd är fastställt.

Hälsningar

Asta, handläggare

Jo jag har skickat in moderskapsintyg pluss alla löne uppgifter ni kräver.

Är över 1 1/5 månad sedan ni fick in pappren.

Hur gör jag för att anmäla då?
  • Anonym

Totalt antal dagar att begära ersättning för kan inte visas för detta barn, eftersom det inte har fått ett personnummer ännu.

sådär står det under ansökan om föräldrapenning, men samtidigt står det på ett annat ställe att man skakunna börja ta ut dagar tidigast 60 dagar innen bf

• Anonym

va in och kollade nu och gjorde anmälan den 4 oktober.

• Försäkringskassan

Hej igen!

På mina sidor kan du ansöka om föräldrapenning även om det inte syns några dagar eller barns personnummer. Som barns personnummer är det beräknad förlossning tills barnet har kommit.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym
    Försäkringskassan skrev 2011-12-05 11:28:41 följande:

Hej igen!

På mina sidor kan du ansöka om föräldrapenning även om det inte syns några dagar eller barns personnummer. Som barns personnummer är det beräknad förlossning tills barnet har kommit.

Hälsningar

Asta, handläggare

okey men när ser man dagarna då.... är det först bebisen är född... så jag kan ansöka om dagar på nästa barn fasten de inte syns ännu. får jag brev hem om att det är fastställt sgi eller?
  • Försäkringskassan

Hej!
    När barnet är fött och fått de sista fyra siffrorna i personnumret så kommer du att kunna se antalet dagar men du kan ändå ansöka om föräldrapenningen innan du ser dessa uppgifter.
    Du får ett beslut hem i brevlådan på den inkomst som vi fastställt.

Hälsningar
    Oscar, handläggare

Svar på tråden föräldrapenning barn nr 2