• marcink

Fasett bakmaskin

Hej!

Vi fick en Fasett Bakmaskin (från Rusta?) i julklapp, men lyckas inte få till bröden. Är det någon som har tips som kan hjälpa? Hur stor skillnad är det mellan olika fabrikat, kan man använda recept som fungerar i andra bakmaskiner till just vår?

• Svar på tråden Fasett bakmaskin
  • Isorfidien

Vad är det som är problemet?

Jag har en AFT och jag hade problem med brödet tills igår faktiskt då jag äntligen hittade något sätt att få bröder mer luftigt OCH bulligt. Det brukar bildas mer utav en krater upptill än en topp när jag har bakat men jag hade i lite mer vatten än som stod i receptet samt att jag hjälpte till med lite bakpulver bara för att få igång jäsningen.

• marcink

isorfidien: brödet blir gott, men sjunker ihop rejält i slutet av bakningen. det blir verkligen en ballongeffekt till en början, men sen blir det bara pannkaka av alltsammans. hjälper bakpulvret att hålla jäsningen uppe?

• Isorfidien

Ni har alltså precis samma problem som jag!

Gör degen med kanske ½ - 3/4 dl mer vätska (börjar med liiite mindre vätska) och blanda ihop jäst, ca 2 tsk bakpulver med mjölet innan ni häller ner det över vätskan i maskinen - jag gjorde så och då fick jag en rund och fin limpa. Degen var rätt kladdig efter jäsningarna men det gör inget!

Jag har förresten lite recept till dig om du vill ha:
    home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm'

Du kan använda nästintill alla brödrecept som är utformade till en brödmaskin för de är nästintill identiska i storlek.

• marcink

Isorfidien: vi ska pröva så återkommer vi. det sägs att vår bakmaskin är lite mindre än andra, så vi får mecka lite. hur är det med jäst, är torrjäst mycket bättre eller skiljer det inte så mycket? vi har färskjäst i de medföljande recepten, men i de flesta recept vi hittat är det torrjäst som förekommer.

• Isorfidien

Jag har hellre torrjäst hemma än vanlig färsk av den enkla anledningen att torrjäst håller mycket bättre. Annars är det lika bra kvalité för dem båda.

Det skiljer även hur man tillsätter jästen - färsk jäst ska röras ut i ljummet (37 gradigt) vatten medan torrjästen ska blandas med mjölet och vattnet ska vara en del varmare (inte kokvarmt men vattnet ska kännas varmt när man stoppar ner fingret i det). Eller så kan man tillsätta jästen ovanpå mjölet när man sätter maskiner på timer så att jästen inte kommer i kontakt med vattnet innan allt börjar blandas ihop.

• marcink

jo, torrjästen vill ju ha 45 grader. en fråga till, jag är novis på det här med bakmaskiner. våra bröd blir ofta väldigt torra i kanterna, nästan som att mjölet inte bakats in i degen där utan bara ligger som en torr skorpa utanpå. känns det igen, och finns det något bra sätt att uindvika det?

• Isorfidien

skälet till att det blir hårdare i kanten är för att värmen ligger mot bunken hela tiden - testa att ha i lite mer vätska nästa gång och se om det fungerar bättre.

Nu ska jag iväg och sätta två degar - en i bakmaskinen och den andra ska jag baka i en terrakottakruka i ugnen!

• marcink

jo, men det är inte så att kanten blir knaprigare eller hårdare, utan det finns helt torra bitar som tydligen inte har haft kontakt med vätskan öht. jättemystiskt.

Svar på tråden Fasett bakmaskin