• Anonym (Intejag)

Struntar du i cellprovet?? Varför isånnafall?

Brukar du gå på ditt cellprov? Det är ju tydligen valfritt.
    Varför struntar du i det isånnafall? Gynrädsla eller nåt annat.....

• Svar på tråden Struntar du i cellprovet?? Varför isånnafall?
  • kmp

Jag struntar inte i det, men senaste gången drog jag på det in i det längsta....
    Är lite hypokondrisk, och rädd för beskeden....., men det gick bra även denna gång.

Men faktum är att jag frågade BM hur många som faktiskt kom och tog cellprov. Hon svarade att max 40% av de som kallas kommer! Fast det är gratis här i Stockholm!
    Inte ens hennes egna vänninnor gick och tog cellprov, trots att BM pratar med dem om hur viktigt det är.
    Det är lite läskigt. Jag menar, skulle det visa sig att det är en förändring är ju oddsen så mycket bättre om det upptäcks tidigt....

• Anonym (Intejag)
    kmp skrev 2011-12-05 11:17:47 följande:
    Jag struntar inte i det, men senaste gången drog jag på det in i det längsta....
    Är lite hypokondrisk, och rädd för beskeden....., men det gick bra även denna gång.

Men faktum är att jag frågade BM hur många som faktiskt kom och tog cellprov. Hon svarade att max 40% av de som kallas kommer! Fast det är gratis här i Stockholm!
    Inte ens hennes egna vänninnor gick och tog cellprov, trots att BM pratar med dem om hur viktigt det är.
    Det är lite läskigt. Jag menar, skulle det visa sig att det är en förändring är ju oddsen så mycket bättre om det upptäcks tidigt....
    Samma här, om jag skulle strunta i det beror det på min svåra hypokondri.  Men jag har tagit mig i kragen varenda gång och tvingat mig dit.
    40% låter ju jättelite, kan det stämma...
  • DeathByPickles

Har aldrig varit dit, aldrig till gyn överhuvudtaget faktiskt... jag skulle aldrig palla att lägga mig i den där stolen.
    Blir man sjuk så blir man, jag har redan skrivit min bucket-list. ; )

Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • Anonym (resultatet)

Jag är rädd för resultatet. Jag vill inte veta, jag vill dö ovetandes. Första gången så struntade jag i det, sen insjuknade maken i cancer och han kommer inte överleva så jag har insett att jag är för självisk, har ju barn att tänka på. Så nu går jag när jag blir kallad, kommer bli kallad på extrakontroll strax pga vissa problem. Vi får helt enkelt hoppas på att det inte är något.

• Jiinii

nej fy fan det vill jag inte har fött barn men jag vågar inte det där

• Tjenixen

jag skiter i det för varje gång jag tagit det har det gjort ont så in norden när dom tagit det och ska jag vara ärlig blir jag sjuk så blir jag...

• Anonym

Jag har struntat i det någon gång, men andra perioder har jag gjort testet oftare. Brukar göra det när jag ändå ligger i gynstolen.

Senast jag fick kallelse så gick jag inte, men det var för att jag var nyförlöst och då ska man inte gå. Nu ska jag försöka boka tid snart så att det inte går 6 år mellan testerna. Då kan det bli farligt.

• zest

Struntar inte i det, utan går direkt (bor dock utomlands) tack vare att jag går så kunde de hitta förstadiet till cancer innan det var försent. Jag genomgick en liten operation för 2,5 år sedan och efter det har jag fått min dotter samt varit på en kontroll. I januari är det dags igen och förhoppningsvis så har cellförändringarna inte kommit tillbaka.

Så ni som struntar i det, ta provet så att det går att stoppa innnan det är försent!!

• Anonym (Gå!)

För 12 år sedan hade jag cellförändringar som fick opereras bort.
    Hade inga symptom eller några problem alls, så jag fick en chock!

Första tiden fick jag gå varje år på kontroll, numera är det bara vart tredje år.

Råder alla att gå! Det är värt det för att kunna upptäcka cancer i god tid.

• Butterscotch

Jag var precis och tog ett cellprov. En anledning till varför så få går tror jag är att det är drop in-tider (man blir kallad till en viss tid men kan man inte då kan man komma vilken dag som helst när de har öppen mottagning), det är ju väldigt lätt hänt att man tänker "aha, drop in! Perfekt, då kan jag gå när som helst. Just den här veckan passar det inte, och inte nästa, men vilket år som helst..." Och så går tiden och man lyckas inte ta sig dit. Bättre hade det varit om man fick en personlig kallelse med en personlig tid som man var tvungen att infinna sig till. Det hade i alla fall funkat bättre för mig, min kallelse kom första gången i mars 2010 och jag tog cellprovet för två veckor sen...

• Anonym (lätta)

Jag har enorm rädsla för gynunderökningar och får som panikattacker när jag är på gyn.
    När jag fick min första kallelse sköt jag upp det men tillslut bokade jag tid och lyckades ta provet, tyvärr så visade det lätta förändringar så får gå på kontroller var 6mån.
    Jag bryr mig i stort inte alls vad provet visar utan jag är mer rädd för när nästa undersökning blir.

Svar på tråden Struntar du i cellprovet?? Varför isånnafall?